Ga naar inhoud

usb geluidskaart laat me in de steek!

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,\r\n\r\nIk hoop dat ik door het plaatsen in dit forumonderdeel de juiste mensen bereik, wellicht past m\'n probleem ook in een ander subforum.\r\n\r\nIk heb een audiohile usb externe geluidskaart van m-audio. Van het ene op het andere moment (tijdens gebruik van ableton) ging ie moeilijk doen met het geluid. Beetje kraken en overslaan. Nou kan zoiets gebeuren als je al een dag lang intensief gebruikt maakt van audiosoftware, een herstart van de geluidskaart en de software lost dat vaak wel op (niet dat ik het vaker heb moeten doen). Vanaf dat moment is ie er in blijven hangen.\r\nIk vergelijk het geluid wat ie weergeeft met m\'n oude computertje die met z\'n standaard 16bit geluidskaart ook moeilijkheden kreeg als ik het uiterste uit Reason (ook een audioprogramma) haalde. De cpu stond dan ook op 99% en het haperen van het geluid kwam overeen met de moeilijkheden die de muis had.\r\n\r\nWaar het op neerkomt is dat wanneer geluid word gestart (óók mp3 in winamp!), het gaat kraken als de HD aan het lezen is. Ik neem aan dat het de HD betreft; het lampje wat knippert op de laptop als ie aan het lezen is gaat synchroon met het gekraak! \r\n\r\nOp m-audio staat veel over de problemen die je kunt hebben met usb-audio en in het bijzonder in combinaties met laptops.\r\n\r\n[url]http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...104295aec1f755b[/url]\r\n[url]http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...7cdbe0e270fa298[/url]\r\n\r\n\r\nIk heb alles (voorzover ik begrijp wat ik moest ondernemen) uitgevoerd wat ze aanraden. Nieuwe drivers, schijf gefragmenteerd. Niets.\r\nIk ben aardig te einde raad. Heb de komende tijd veel optredens staan en kan niet zonder m\'n dingetje!\r\n\r\nDenkt iemand te weten wat er aan de hand is ? Wil jullie helpers graag belonen met een gastenlijst voor een komend optreden ;)\r\n\r\nAlvast bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
[QUOTE=deebee;342252]Ik ben aardig te einde raad. Heb de komende tijd veel optredens staan en kan niet zonder m\'n dingetje![/QUOTE]\r\n\r\nMeedenken zeg je ?\r\nEerste gedachte: ik heb nog niet eens gehóórd van een USB audio kaart...\r\nTweede gedachte: post je vraag in ieder geval op die site van M-audio, want daar zitten ze voor, en met meer ervaring op dit exacte gebied.\r\n\r\nEn dan:\r\nWat is het besturingssysteem ?\r\nDe computerspec\'s, en vooral de processor en geheugencapaciteit ?\r\nHoe oud ?\r\nHoeveel ruimte op de harddisk gebruikt/vrij ?\r\nHeb je een andere USB poort om te proberen ?\r\nHoe lang deed hij het wel ?\r\n\r\nWat het meest hersenkrakend is, is het feit dat het van het ene op het andere moment tijdens gebruik is begonnen.\r\nDat geeft niet veel denkruimte.
Link naar reactie
Pentium m 1.7... blablabla voor de rest echt niets bijzonders. xp. 10 gb vrij, usb allemaal in gebruik door een muis en midi. Maar het ook zonder geprobeerd. Hij heeft nu zo\'n 3 maanden prima gdraaid.\r\nIk denk dat het te maken heeft met hoe een computer bepaalt welk proces voorrang krijgt bij het verwerken ervan. Irq\'s en dat soort ongein ;) Omdat het een laptop is, kan ik irq\'s niet veranderen in de bios. Mensen die snappen in welke richting ik denk ?
Link naar reactie
[QUOTE=DB;342305]Ik denk dat het te maken heeft met hoe een computer bepaalt welk proces voorrang krijgt bij het verwerken ervan. Irq\'s en dat soort ongein[/QUOTE]\r\nDaar denken er meer aan denk ik, maar waarom plotseling ? De IRQ toewijzing veranderd naar mijn weten niet zomaar zonder dat er een apparaat bijkomt.\r\n\r\nIs er in apparaatbeheer iets van een melding te vinden, speciaal bij de USB apparaten ?
Link naar reactie
Zoek eens met Google:\r\nusb-sound problem crackling\r\nof:\r\nusb-sound pops cracks\r\n\r\nDaar zijn zoveel, hits, en het aantal oorzaken en oplossingen is nogal groot.\r\n\r\nGa eens na of de processor \"throttling\" ondersteunt ? (het op, een lager pitje laten draaien van de kloksnelheid en Vcore om energie en hitte te sparen)\r\nDaarom vroeg ik naar het type processor.\r\n\r\nhier bij commentaar 96:\r\n[url]http://forum.rightmark.org/post.cgi?id=print:4:755[/url]\r\n\r\nIk blijf het een probleem vinden dat het zo plots gestart is.\r\nJe kan wel richtingen aangeven, bv check of voor die soundcard DMA ingeschakeld is, of dat buffers toegewezen groot genoeg zijn, maar dan vraag ik mij af waarom het eerst wel werkte.\r\n\r\nDe vraag is ook wat de processor belasting is. Is er niet een process wat meespeelt ?\r\nZelfs bepaalde anti virus software neemt soms zoveel processor cycles (en ook tijd op de harddisk) dat het geluid niet gecontinueerd kan blijven.
Link naar reactie
Op het synthforum zijn soortgelijke problemen behandeld :\n\n[url]http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=7383&highlight=maudio+kraakt[/url]\n[url]http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=66233&highlight=maudio+kraakt[/url]\n\nMaar dit is bij normale pc\'s! In welke mate verschilt een laptop van een pc op irq gebied ?
Link naar reactie
Hardware defect, dat zou ik niet weten.\n\nMaar eerder zit ik in die IRQ hoek te denken, en dan vooral dat de geluidskaart een IRQ moet delen met de diskcontroller. Daarom zou het wisselen van alle USB poorten geprobeert kunnen worden (als je dat nog niet gedaan hebt)\n\nJe kan in apparaatbeheer wel zien onder de eigenschappen van apparaten. Als daar een tab \"bronnen\" zit, staat daar onderaan de scrollijst het gebruikte IRQ van een apparaat.\n\nIn je logboeken zou je kunnen kijken of er misschien ernstige harddisk-fouten vermeld worden. Dan zou er software beschadigd kunnen zijn.\n\nZeker weten dat de schrijfcache van je harddisk aan staat ? (schijfbeheer, in onderste venster op schijf 0 rechtsklikken en eigenschappen - beleidsinstellingen)\n\nUSB gebeuren geheel verwijderen en opnieuw laten detecteren / installeren ? Misschien dat er iets in de IRQ verdeling veranderd ?\n\nNiet te veel bronnen ingesteld in je geluids-software, zoals te veel kanalen, te hoge sample rate, buffers ?\n\nEdit:\nVerschil in IRQ verdeling tussen laptop en desktop is er denk ik niet.
Link naar reactie
Schijfcache staat aan. Dacht het zelf eerst ook in die hoek te moeten zoeken. Instellingen van de geluidskaart zijn in orde. Als ik echter de hardwareversnelling en sampleconversie naar beneden gooi word het wel significant minder. Maar dit lijkt me geheel in het plaatje van het probleem te passen.\nHeb weinig zin om de boel los te gaan draaien, wacht dus nog even af of mensen misschien nog met oplossingen komen.
Link naar reactie
op IRQ 17, wat is dat ? Sounddriver van on-board sound ?\nVinyl AC\'97 Codec Combo Driver (WDM)\n\n97% load voor de processor is veel, want wat moet die nou doen voor de harddisk ?\n\nDit vond ik, als er voor de drive een keus is tussen PIO en DMA:\n\"[I]PIO is een oud overdrachtsprotocol waarbij alles via de cpu verloopt, dus erg veel interupts bij veel I/O[/I]\"\nMaar ik neem aan dat dat programma HD-Tune dat kan zien ?\n\nIk neem aan dat er een SATA schijf in zit ?\n\n\"[I]Raid enablen in BIOS, daarna nieuwe Raiddriver installeren[/I]\"\n heb ik een paar maal als oplossing gezien voor een te hoge CPU belasting (bijna 100%) tijdens BRANDEN van DVD\'s op het IDE kanaal.waardoor alles op geluidsgebied stokt.\nGeen van hun hadden op wat voor wijze ook RAID geconfigureerd.\nCPU load daarna was < 5%.\n[url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1169459[/url]
Link naar reactie
Kijk, dat zijn prettige gelukjes bij ongelukjes !\r\n\r\nMisschien wat vaker een schijfcontrole en defragmentatie uitvoeren ? Want dit zou een fout van- of op disk kunnen zijn.\r\n\r\nOok letten op de DMA (of UDMA) modus (heel belangrijk, maar ik denk dat je dat weet), want Windows schijnt bij iedere fout daarin de boel uit te zetten, en niet meer aan.\r\n\r\nIk ga voor je hopen dat dit aanhoudt . . . ;)
Link naar reactie
Nu laad ie echter wel avg-antivirus terwijl het niet meer op de computer staat.... Onlangs nog gedefragmenteerd, weet niet of het zo heel veel verschil maakte. Werk alleen met audio op de laptop, geen internet of andere toepassingen. Was altijd zo trots dat ik m\'n computer altijd zo netjes op orde had, kon wel janken toen dit me gebeurde (ben er aardig van afhankelijk, heb veel optredens de komende tijd.) Misschien tzt (als er genoeg cash is) maar overschakelen op een mac.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...