Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Delen Geplaatst: 10 september 2007 Hallo allemaal,\r\n\r\nIk heb een Acer Aspire 3050 laptop met Windows XP met een schijfgrootte van \r\n40154,5 MB\r\n\r\nOmdat ik m\'n schijf in verschillende partities wou opdelen heb ik Partition Magic gebruikt In principe ging dit goed totdat de laptop uitviel omdat de accu leeg was (stom ik weet et). \r\n\r\nHet was m\'n bedoeling om de schijf als volgt in te delen\r\n\r\nPQService, 3992,7 MB (recovery partitie Acer)\r\nC: Windows, 11000 MB\r\nD: Data, 23161.8 MB\r\nF: Wisselbestand, 2000 MB\r\n\r\n\r\nNa het opnieuw opstarten van windows ben ik gaan kijken en nu is de schijf alsvolgt ingedeeld. \r\n\r\nPQService, 3992,7 MB (recovery partitie Acer)\r\nC: Windows, 10997,6 MB\r\nEXTENDED, 2000,3\r\nG: Wisselbestand: 2000,2 MB\r\nOngebruikt: 3161,2\r\nD: Data, 18002,5 MB\r\n\r\nMaar erger nog, ik kan niks meer wijzigen. Ik wou D: Data en G: Wisselbestand verwijderen om opnieuw te beginnen, maar dit lukt niet. Zodra ik kies voor delete, resize, etc. loopt Partition Manager vast. \r\n\r\nIk heb ook geprobeerd om die D & G te verwijderen in Windows Schijfbeheer. Ook hier lukt het niet. Ik kom ook schijfbeheer niet in. Hij geeft de volgende melding: De service database is vergrendeld.\r\n\r\nHelaas kan ik niet proberen om via Windows XP installatie CD\'s opnieuw te partitioneren want die heb ik niet omdat er een recovery partitie is meegeleverd.\r\n\r\nKan iemand mij hier mee helpen, want dit was niet de bedoeling. Alvast heel erg bedankt Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 XP geeft wel vaker aan een schijf of partitie een andere letter dan jij in gedachten had; ergerlijk, maar dat zou ik gewoon zo laten.\r\n\r\nDie ongebruikte 3MB kun je alleen maar toevoegen aan een AANLIGGENDE partitie; ik weet niet of je rijtje een volgorde aangeeft die ik kan raden, maar zo te zien moet resize=vergroten met max die 3 MB lukken bij G of bij D, maar NIET naar C: dan eerst de partitie die het dichtst tegen C: aanligt (in het rijtje lijkt dat de G: te zijn) vergroten met die 3MB, daarna weer VERKLEINEN met die 3MB maar zodanig dat de ongebruikte ruimte dan vóór/boven = before G komt te liggen.\r\n\r\nNog steeds, als ik de volgorde goed raad:\r\nWil je met die 3MB toch naar C:, dan eenvoudiger wellicht om in het partitieprogramma te bekijken of de vrije ruimte bij die G: vóór of achter de partitie ligt en die (indien verkeerd) dan middels opdracht naar de andere kant te verhuizen zodat-ie indirect ook tegen C: aanligt, waarna je heel ontspannen C: kunt resizen met de nu wel aanliggende Vrije Ruimte.\r\n\r\nIk weet niet meer uit het hoofd hoe dat in Partition Magic werkt; heb zelf ook PartitionMagic maar ook Paragon plus een van Net gedownloade bootende CD \"GParted\" die ik allemaal gebruik zoals me het beste uitkomt, onthoud niet goed de kleine verschillen in bediening want zie ik vanzelf wel als ik ermee aan de slag ga. Het verschuiven van vrije ruimte naar de \"andere kant\" van een partitie gaat meestal, dacht ik, door de \"foutliggende\" vrije ruimte op NUL te zetten en daar een Enter te geven, dan ben ik (bij minstens 1 van die progs) gewend dat de andere kant die ruimte overneemt. Klopt dat, dan APPLY aanklikken.\r\n\r\n[b]Edit[/b]\r\nIk las niet goed:\r\n- niet 3MB maar 3 GB\r\n- je wilt of HEBT reeds in 3GB recovery-setup-bestanden zitten? NIET ongebruikt dus?\r\n\r\nKijk dan deksels goed uit voordat je iets molt, want die partitie is misschien van een voor de gebruikelijke manipulatie-progs onbekend format, die kunnen er dan niets mee behalve misschien deleten .... wat dan vast niet je bedoeling zal zijn!\r\n\r\n[b]GEVAAR![/b] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 [QUOTE=Esvee;341961]Hij geeft de volgende melding: De service database is vergrendeld[/QUOTE]\r\n\r\nSchijnt een service te zijn die gestart is maar nog niet loopt, misschien diskmanagement zelf.\r\nWachten kan helpen. Laat hem een tien minuten, en probeer weer.\r\nKijk in logboeken ?\r\n\r\nHeb je de beschikking over een oude DOS of Windows versie met FDISK ?\r\nMisschien dat FDISK (op een oude DOS opstart-flop en opgestart met die flop) er iets van kan bakken, en je via dat programma de stations van die partitie kan verwijderen.\r\n\r\nHet moet een fout zijn in de partitie tabel (MBR).\r\nHeb je geen enkele toegang tot de herstelconsole ? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Heb je geprobeerd om het via de opdrachtprompt te bekijken met de opdracht \r\n\r\nDISKPART\r\n\r\n?\r\n\r\nMeer over DISKPART.EXE:\r\n[url]http://vistarewired.com/2007/04/07/how-to-work-with-partitions-in-windows-vista-xp-when-disk-management-doesnt-work/[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Kijk eens,of het met deze versie van de freeware partitiemanager GParted lukt.\r\n\r\n2x enteren en je krijgt het buraublad waar GParted opstart.\r\n\r\nDownload heeft enige momenten nodig om op te starten.\r\n\r\n[url]http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.4-5.iso?modtime=1174861488&big_mirror=0[/url]\r\n\r\nLatere versie bevat een bug!\r\n\r\nGreetz Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 [QUOTE=erikdenhouter;342005]Schijnt een service te zijn die gestart is maar nog niet loopt, misschien diskmanagement zelf.\r\nWachten kan helpen. Laat hem een tien minuten, en probeer weer.\r\nKijk in logboeken ?\r\n\r\nHeb je de beschikking over een oude DOS of Windows versie met FDISK ?\r\nMisschien dat FDISK (op een oude DOS opstart-flop en opgestart met die flop) er iets van kan bakken, en je via dat programma de stations van die partitie kan verwijderen.\r\n\r\nHet moet een fout zijn in de partitie tabel (MBR).\r\nHeb je geen enkele toegang tot de herstelconsole ?[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nDat wachten heeft wel geholpen, Ik heb de laptop een half uurtje aan laten staan zonder iets te doen en probeerde het toen opnieuw via Windows Schijfbeheer en hier kon ik de twee partities weer verwijderen. Heb de klus vervolgens met Partition Magic afgemaakt en heb nu 3 primaire partities, C, D, E. \r\n\r\nC voor Windows, D voor m\'n Data en E voor het wisselbestand. Wel vreemd want nu heeft het cdrom station de letter F toegewezen gekregen terwijl dit eerst E was, maar dat vind ik alleen maar beter.\r\n\r\nBedankt voor de uitgebreide reacties allemaal. Ik kan weer even vooruit. \r\n\r\nGroetjes.....:D Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 (Y)\n\nJe kan altijd schijfletters veranderen door rechts te klikken op een station in schijfbeheer en \"stationsletter en paden toewijzen\" te kiezen. Maar daar moet je opletten, en niet te veel rotzooien. Dat is niet een geheel probleemloos gebied van Windows voor zover ik weet.\nMaar je kan daar wisselen, mits je nadenkt, want soms moet je even een stations letter \"parkeren\" omdat je niet twee stations dezellfde letter kan geven.\n(ik heb net zelf met zes letters zitten jongleren.\n\nBTW, de rede dat er gewacht moet worden is omdat windows de \"oude\" schijfconfiguratie niet kan vinden, en fouten ziet. Het voert dan tests uit met lange time-outs, en dat kan wel eens een paar minuutjes duren. Dit alleen maar om zekerder te zijn dat je data een kans van overleven heeft.\n\nBlij dat het opgelost is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2007 [QUOTE=Esvee;342060]Dat wachten heeft wel geholpen, Ik heb de laptop een half uurtje aan laten staan zonder iets te doen en probeerde het toen opnieuw via Windows Schijfbeheer en hier kon ik de twee partities weer verwijderen. Heb de klus vervolgens met Partition Magic afgemaakt en heb nu 3 primaire partities, C, D, E. \r\n\r\nC voor Windows, D voor m\'n Data en E voor het wisselbestand. Wel vreemd want nu heeft het cdrom station de letter F toegewezen gekregen terwijl dit eerst E was, maar dat vind ik alleen maar beter.\r\n\r\nBedankt voor de uitgebreide reacties allemaal. Ik kan weer even vooruit. \r\n\r\nGroetjes.....:D[/QUOTE]\r\nMeerdere [b]primaire[/b] partities? \r\n\r\nDat heb ik in Windows nog niet goed zien gaan; binnen 1 schijf alleen de eerste partitie primair, de rest \"logisch\" was het enige dat bij mij werkte. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2007 Lees hier onder \"Primaire partities: afgesloten werelden.\"\r\n\r\n\"Op de IBM compatibele PC kunt u maximaal vier primaire partities of drie primaire partities en een uitgebreide partitie op de eerste harde schijf aanmaken.\"\r\n\r\n[url]http://www.sjoerd-visser.demon.nl/multiboot/partitie.html#Primaire%20partities:%20afgesloten%20werelden[/url]\r\n\r\nGreetz Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2007 [QUOTE=willem1940;342156]Meerdere [b]primaire[/b] partities? \nDat heb ik in Windows nog niet goed zien gaan; binnen 1 schijf alleen de eerste partitie primair, de rest \"logisch\" was het enige dat bij mij werkte.[/QUOTE]\n\nIk denk omdat er vroeger minder sprake was van multi boot.\nHet was inderdaad simpel om één primaire partitie te nemen, en daarnaast een \"extended\" (uitgebreide) partitie, welke dan in meerdere logische stations werden opgedeeld. De simpelste manier om meerdere \"stations\" te krijgen in Windows of DOS.\nDeze methode werkt dus ook nog.\n\nMaar veel besturingssystemen booten alleen wanneer ze op een primaire partitie staan, dwz een partitie die niet verder opgedeeld kan worden. En daarom kun je (tegenwoordig voor zo ver ik weet) voor multi-boot meerdere primaire partities maken voor keuze in het opstarten met meerdere OS\'s.\n\nHier vond ík een mooie opsomming:\n[url]http://users.telenet.be/mydotcom/howto/mboot/multiboot.htm#_Toc1318573[/url] Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen