Anoniem2 Geplaatst: 9 september 2007 Delen Geplaatst: 9 september 2007 Hallo,\r\n\r\nIk had ongeveer een half jaar terug een nieuwe pc gekocht waar orgineel Vista op stond.\r\nVista stond er al op maar omdat ik XP MCE er ook op wou zetten gooide ik Vista er af en installeerde toen XP en installeerde daarna Vista weer opnieuw.\r\n\r\nHele tijd gedacht dat het vastlopen en raar doen van mijn pc lag aan de dualboot XP - Vista, maar dat is zeker te weten niet het geval.\r\n\r\nProbleem: Mijn pc kan zo\'n 2 weken probleemloos werken, maar dan gebeurt het weer ... pc loopt paar seconden vast (geluid blijft haperen, muis cursor loopt vast), dan werkt hij weer paar seconden, dan loopt hij weer een paar seconden vast, enz. En soms loopt hij compleet vast waardoor ik een reboot moet doen.\r\nDe ene dag werkt mijn pc perfect, de andere dag weer niet, de ene week doet ie het weer goed, dan loopt ie weer 5 keer op een dag vast.\r\nHij loopt op allerlei verschillende momenten vast.\r\n\r\nEen hele tijd had ik \'alleen\' Visa op mijn pc staan, het raar doen en vastlopen bleef zich gewoon voort doen.\r\nNu heb ik weer een hele tijd \'alleen\' XP op mijn pc staan en ook in XP hetzelfde probleem.\r\n\r\nOp momenten dat mijn pc compleet vastloopt en ik hem reboot dan blijft hij haperen op het zwarte scherm waar hij apparaten laadt/detecteert, hij blijft dan haperen tijdens het detecteren van mijn harde schijf en soms tijdens het detecteren van mijn DVD brander.\r\nAls ik vervolgens mijn pc een kwartier uit zet en dan weer opnieuw aan zet start hij weer gewoon normaal op.\r\n\r\nHeb mijn pc al bij 2 verschillende pc zaken laten na kijken en testen, allebei zeggen ze dat de test resultaten geen fouten opleverde. Dus alle hardware schijnt gewoon perfect te werken volgens de tests.\r\n\r\nIk ben echt helemaal radeloos wat mijn pc betreft !!\r\nZie hier de fouten in het logboek bij \'systeem\' op momenten dat mijn pc vast loopt/raar doet\":\r\n- Waarschuwing: disk > Er is een fout ontdekt op apparaat \\Device\\Harddisk0\\D tijdens een wisselbestandsbewerking.\r\n- Waarschuwing: ftdisk > Het legen van gegevens naar het transactielogboek is mislukt. De gegevens kunnen beschadigd raken.\r\n- Waarschuwing: ntfs > {Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt} Kan niet alle gegevens voor het bestand opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan.\r\n- Fout: cdrom > Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \\Device\\CdRom1.\r\n- Fout: atapi > Het apparaat \\Device\\Ide\\IdePort2 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.\r\n- Fout: PlugPlayManager > Het apparaat TSSTcorp CD/DVDW SH-S183A (IDE\\CdRomTSSTcorp_CD/DVDW_SH-S183A_______________SB02____\\5&7fbcda6&0&0.1.0) is uit het systeem verdwenen zonder dat de verwijdering is voorbereid.\r\n\r\nMijn DVD brander \'verdwijnt\' dus ook regelmatig plotseling van mijn systeem, zoals de laatst genoemde foutmelding al aan geeft.\r\n\r\nPC zaak 2 waar ik naar toe ging kwam tot de ontdekking dat sommige kabeltjes maar half vast zaten op mijn moederbord (schuld van andere pc zaak), nadat ze goed waren gestoken werkte mijn pc zo\'n 2,5 week probleemloos .. YES zei ik tegen m\'n eigen ... maar helaas ... het had niet geholpen.\r\n\r\nIk denk dat mijn moederbord het probleem is, maar de tests geven dus aan dat dat niet het geval is.\r\n2e PC zaak denkt dat de problemen komen omdat mijn pc \'ergens\' slecht contact maakt.\r\n\r\nPC:\r\nOS (op dit moment): Windows XP Media Center Editon\r\nProsessor: Intel Core 2 Duo\r\nMoederbord: AsRock > ConRoeXFire-eSATA2\r\nGeheugen 2 GB\r\nHarde Schijven: 2x WD 500 GB SATA 2\r\nOptische Stations: DVD Brander (SATA), DVD Speler (IDE)\r\n\r\nIk ben echt ten einde raad, want mijn computer heeft het nog NOOIT goed gedaan.\r\n\r\nSpeedFan resultaten lijken ook gewoon goed te zijn:\r\n[img]http://img255.imageshack.us/img255/7175/speedfannr6.png[/img]\r\n\r\n^^ Gemeten in rust stand, en pc stond al 6 uur aan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2007 @Kevin L\n\nGeen idee.\n\nMaar wat ik in jou geval zeer zeker zou testen is HD/videokaart/Geheugen.\nOm te beginnen met de HD,via eigenschappen>tabblad [B]Extra[/B] 2 vinkjes plaatsen bij controleren op fouten en beschadigde sectoren.Opn.opstarten.\nDan op [url]www.wdc.com[/url] het progje voor jou schijf op te halen en te testen.\n\nDe Videokaart testen met Stability-test op [url]http://freestone-group.com[/url]\n\nHet geheugen testen met Memtest [url]www.memtest86.com[/url]\nWat ik persoonlijk lees in SpeedFan, is je 2e HD met 38 gr. C mag gerust een paar graden lager.\nJe Core #1 en #2 temps wat meer gekoeld mogen worden bij 0 % CPU gebruik.\nOP de 12 Volt lijn staat 8.71 Volt raar, zou je met een voltmeter moeten meten. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2007 Het lijkt me trouwens heel onwaarschijnlijk dat mijn harde schijf kapot aan het gaan is.\r\n1 van de 2 harde schijven in mijn pc is al eens vervangen, pc zaak maakte mij wijs dat ze dat uit \'voorzorg\' hadden gedaan, omdat ze de oorzaak niet konden achterhalen van dat vastlopen.\r\n\r\nDe schijf die vervangen is was de schijf waar hij mee opstartte (Samsung 400 GB SATA 2), die is nu vervangen door een WD van 500 GB, SATA 2. Ook met nieuwe schijf dezelfde problemen als eerst.\r\n\r\nMijn 2e harde schijf is ook een WD van 500 GB, en die zit er al vanaf het begin in, maar daar kunnen ze ook geen fouten op vinden zeggen ze.\r\n\r\nDat controleren op fouten en beschadigde sectoren heb ik al zo vaak gedaan maar levert niets op.\r\n\r\nHoe lang moet ik trouwens de Videokaart Stabillity Test laten draaien ?\r\nHij staat nu 10 minuten aan bij mij en de videokaart temperatuur is met zo\'n 6 graden gestegen en zit nu ongeveer op 80 graden, dat is te veel lijkt mij ?\r\nDe temperatuur van mijn moederbord is nu 56 graden.\r\n\r\nDie memtest heb ik net gedownload, er staat dat ik een diskette moet maken, klopt dit ?\r\n\r\nIk denk dat SpeedFan die 12 Volt niet goed meet want Everest Home Edition geeft wel gewoon 12 Volt aan:\r\n[img]http://img509.imageshack.us/img509/1058/everestbz1.png[/img]\r\n38 Graden voor een harde schijf valt trouwens toch wel mee ?\r\nDie Core temps zijn idd aan de hoge kant.\r\n\r\n4 Weken terug heb ik een extra ventilator in mijn pc laten bouwen, de tijd daarvoor waren de temps van de componenten nog een stuk hoger, mijn harde schijf temperaturen waren toen bijv. zo\'n 47 graden in ruststand. De nieuwe fan zit nu vlak voor mijn hard disks aan de voorkant van mijn kast.\r\n\r\nEr zitten nu 4 fans in mijn pc met de voeding fan meegerekend: 1 van voor (koelt hard disks), 1 aan de achterkant (voert de warmte af), cpu fan en dus mijn voeding fan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2007 Ik gok het op het moederbord. Ik had een kapotte HardWare Outlet PC teruggebracht en ze zeiden: niets mee mis testen hebben niets uitgewezen. Dus ik geheugen vervangen. Geen resultaat. moederbord vervangen. In 1 klap alle problemen weg. Ook omdat je van die HDD fouten hebt denk ik dat het het moederbord is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Er klopt echt iets niet met je spanningen.\n\nSpeedfan meet 8,71 ipv 12, (veel te laag)\n\nEverest meet 12,89 ipv 12 ( = 7,5% te hoog, en is dus buiten tolerantie van 5%)\nEverest meet 5,62 ipv 5 (= 12,5% te hoog, en is dus buiten tolerantie van 5%)\nEverest meet 2,61 ipv -12 (= absurd)\nEverest meet 3,95 ipv -5 (=ook verkeerd)\n\nIk weet echt niet hoe exact en betrouwbaar Everest is, maar die waarden die je afbeeld zijn echt absurd.\n\nZoek meer programma\'s om te meten, en vergelijk.\nBreng eventueel je PC weg, toon ze een afdruk van deze metingen, en vraag ze ALLE spanningen van je voeding tijdens gebruik te meten.\n\nDie 5 Volt en die 12 Volt kan je eventueel zelf meten (of een ervaren vriend of zo) met een hobby metertje van de doe het zelf, als je weet hoe.\n\nWat ik trouwens ook vreemd vind is dat je CPU temperatuur in rust lager is als je beide core temps, terwijl dat bij mijn Core 2 Duo E6600 precies omgedraaid is (geen ervaring hier tot nu toe, dus interpreteer dat hoe je wil)\n(Je moederbord is ook nogal hoog)\n\nBij mij met Speedfan:\n\n System 35 C\n CPU 42 C\n core 1 = 24 C\n core 2 = 27 C\n\nLet op die spanningen !\n\n[B]Edit:[/B]\nDit vond ik aan tekst over Speedfan:\n\nTcase = 30c Idle, 50c Load (SpeedFan: CPU or Temp X)\nTjunction = 45c Idle, 65c Load (SpeedFan: Core 0 / Core 1) hottest Core \n\nDaaruit blijkt dat jouw temperaturen beter verhouden dan de mijne, ik weet nog niet waarom. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Spanningen kan ook aan de sensor liggen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Niet ieder kijkprog meet in iedere computer even goed hetzelfde; probeer ook eens (gratis van Net) PC Wizard 2006 (misschien al 2007).\r\n\r\nVoor de goede orde: niet meer dan 1 kijkprog tegelijk inschakelen want sommige bijten elkaar. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Kevin L,\r\n\r\nWat je zelf schreef,de harde schijven lijkt mij onwaarschijnlijk ?\r\nBij mij heet dit : meten is weten en testen is het beste.\r\n\r\nVideo stability-test, dit mag je gerust langer als 6 uur uitvoeren.\r\nVideokaart 80 gr. mag ook nog wel 100 gr worden, pas bij 125/130 gr\r\nbegint de tin te smelten.\r\n\r\nMemtest kan zowel op floppy of CD deze laatste is wel sneller.\r\n\r\nEverest Home keur ik zeker niet af,maar er is meer als een jaar geen nieuwere versie van uitgebracht.\r\nZoals [B]erik[/B] al schreef over de voltages in Everest dit klopt en er zijn er nog CPU-core 1.10 V ? Vbatterij 0.96 V ?\r\n\r\nIn tegenstelling wat [B]willem1940[/B] schreef,ben ik eigenwijs draai op gezette tijden deze progjes alle 3 tegelijk en met succes.\r\n\r\nMocht je hierna nog die waardes meten,zou ik overwegen om de BIOS-flashen baat het niet dan schaad het niet. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Ik denk ook al vanaf het begin dat het aan het moederbord ligt, maar omdat 2 verschillende pc zaken het moederbord hebben getest en geen fouten gevonden hebben lijkt het me sterk dat het toch daar aan ligt. Maar zeker weten doe je het nooit toch ?? Want bij jim565656 waren de problemen ook weg na vervanging.\r\n\r\nToen ik mijn pc vandaag opstartte hoorde ik 1 seconden een raar geluid (voor het eerst), wat volgens mij niet van de hard disk kwam ..\r\nEn het bios scherm waarin hij alles detecteert dat duurde langer dan normaal en op een gegeven moment geen reactie meer na het detecteren van 2e harde schijf (wat me al vaker gebeurt is trouwens).\r\nDe ene keer loopt hij vast tijdens het detecteren van 1e harde schijf, weer een andere keer tijdens het detecteren van mijn dvd brander, enz. 1 ding is zeker er klopt echt iets niet binnen in mijn pc.\r\n10 Minuten pc uit gezet en daarna startte hij weer op en werkte alles weer prima.\r\n\r\n@ erikdenhouter: Mijn vader heeft een multimeter. Wil je eens precies uitleggen hoe je die 5 en 12 volt kan meten ?\r\n@ willem1940: PC Wizard stond ook al op mijn pc.\r\nMijn pc staat nog niet zo lang aan dus de temps zijn nog niet zo hoog.\r\n\r\nIk heb zo net SpeedFan, Everst Home Editon en PC Wizard 2007 vlak achter elkaar en afzonderlijk van elkaar laten meten, ook heb ik een foto gemaakt van de temps en voltages hoe die in Bios zijn weergegeven:\r\n[url=http://img444.imageshack.us/img444/2258/speedfanly5.png]SpeedFan[/url]\r\n[url=http://img47.imageshack.us/img47/894/everestnn3.png]Everst[/url]\r\n[url=http://img444.imageshack.us/img444/8545/pcwizard2007or3.png]PC Wizard[/url]\r\n[url=http://img444.imageshack.us/img444/8010/biosns9.png]BIOS[/url]\r\n\r\nWat mij opvalt is dat in de CPU temeratuur in bios zo\'n 15 graden hoger aan geeft dan in die programma\'s.\r\n\r\nMoederbord temperatuur is inderdaad nogal hoog, voordat ik er een extra fan heb laten bij zetten kon mobo temp wel oplopen tot zo\'n 58-60 graden, en toen was het nog geen zomer ! Nu heb ik een gemiddelde temperatuur van 50 graden wat nog steeds hoog is maar beter dan eerst natuurlijk. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Hoe je die spanningen meet...\n\nUiteraard zet je de multi-meter op een juist spanningsbereik, en dat is meestal 20 Volt gelijkspanning (gelijkspanning is het bereik waarbij twee horizontale streepjes boven elkaar staan, NIET die met dat golfje van wisselspanning.\n\nZorg dat de rode draad van de meter in het gaatje van het Volt-bereik zit, NIET in het gaatje van het Ampère-bereik. Test dat erna eerst door een bekende batterij spanning te meten, bv 9 Volt.\n\nDe voeding:\nDe twee spanningen aan de Molex pluggen (5 en 12Volt) zijn het gemakkelijkst te meten: \n\n----------- Meten van de spanning op een Molex plug:\nPlaats de MIN van de meter ergens op het metaal van de kast (ergens lekker tussen prikken zodat je die kan vergeten). (als je de meetpennen juist in de meter geplugged hebt is dat de ZWARTE meetpen).\n\nMeet met de rode meetpen (de PLUS) op één van de buitenste aansluitingen van een Molex plug, en dan moet je op de RODE draad 5 Volt meten, en daarna op de GELE draad 12 Volt.\n\nZie dat er meerdere Molex aansluitingen (hoofddraden) uit je voeding komen, dus meet elke. (meestal twee dacht ik)\n-----------\n\nOok andere spanningen zijn te meten, maar die zijn moeilijker te duiden omdat je dan je meetpennen in de bovenkant van de grote plug op je moedrbord moet steken, en dat is wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk.\n\nIk kan je niet precies vertellen wélke kleur draad op die plug wélke spanning voert, maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk, want er komen maar een paar spanningen in een ATX voeding voor, en als er een afwijking is zie je dat gewoon.\n\n---------- Meten voedingsaansluiting moederbord:\nUniverseel meter weer op het 20Volt gelijkspannings-bereik.\nDe zwarte meetpen weer op de kast te houden.\nDe spanningen meet je dan door de rode meetpen BOVEN IN de aparte gaatjes van die grote plug te prikken. (als die plug dat toestaat wat betreft de grootte van de gaatjes/meetpen. Eventueel kan je de meetpennen met iets dunners verlengen, als je weet wat je doet.)\n\nEn de verschillende spanningen die daar voorkomen zijn:\n\n+ 3,3 Volt\n+ 5 Volt\n+ 12 Volt\n- 5 Volt\n- 12 Volt\n\nLaat je niet door die + en - verwarren, tegenwoordige meters geven dit automatisch aan.\nSchrijf op wat je meet. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Bedankt voor de uitleg Erik !\r\n\r\n[quote]Meet met de rode meetpen (de PLUS) op één van de buitenste aansluitingen van een Molex plug, en dan moet je op de RODE draad 5 Volt meten, en daarna op de GELE draad 12 Volt.[/quote]\r\nJe bedoelt een Molex plug van de harde schijf, dvd brander enz ?\r\nGewoon met de plus van de multimeter de rode en gele draad \'aanraken\' ?\r\nVolgens mij moet me dit wel lukken.\r\n\r\nDat meten van de voedingsaansluiting moederbord snap ik niet helemaal, dat kan ik beter laten doen door iemand die er meer verstand van heeft.\r\n\r\nNog even iets, ik zet mijn pc wel eens op stand-by omdat ik dat handig vind, ook mijn oude pc zet ik wel eens op stand-by. Mijn oude pc doet er 3x zo snel over om \'uit\' stand-by te raken dan mijn nieuwe pc. Als ik op mijn nieuwe pc de \'aan\' knop weer indruk dan hoor ik dat alle apparaten weer aan gaan (harde schijf enzo), op dat moment is het beeldscherm nog zwart, daarna zie ik de muis verschijnen + het gebruikers account scherm en dan hoor ik \'nogmaals\' een geluid alsof alle apparaten weer aan slaan en na dat geluid reageert windows pas zodra ik met de muis op mijn account naam heb geklikt. \r\nBij oude pc is het de \'aan\' knop indrukken, 1 seconde daarna zie ik het account scherm al verschijnen en hoor ik tegelijkertijd de apparaten in pc aan slaan en kan ik meteen op de account naam klikken en pc reageert dan meteen.\r\nVreemd dat mijn nieuwe pc er langer over doet om uit stand-by te raken ... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 [QUOTE=Kevin.L;342117]Volgens mij moet me dit wel lukken[/QUOTE]\r\nDacht ik ook.\r\n\r\nDat van die voedingsplug op je moederbord is niet zo moeilijk als het lijkt, maar dat moet je even zien;\r\ndie draden gaan van bovenaf de plug in, en daar zitten ze aan metalen klemmetjes die je niet direct ziet, maar die je door de meetpen van bovenaf in zo\'n gaatje te laten zakken wél \"aan kan raken\".\r\nMaar een beetje zelfvertrouwen in wat je doet is daar wel nodig waarschijnlijk.\r\n\r\nDat van je \"stand by\" ontwaak tijd, daar kan ik zo snel niet zien wat het verschil is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2007 [quote=erikdenhouter] Dat van je \"stand by\" ontwaak tijd, daar kan ik zo snel niet zien wat het verschil is.[/quote]Misschien de grootte van het RAM, dat eerst moet worden geladen vanaf de HD? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2007 [QUOTE=Anacho;342193]Misschien de grootte van het RAM, dat eerst moet worden geladen vanaf de HD?[/QUOTE]\n\nDat is de vraag... meer RAM zit meestal in snellere machines, en dat maakt de \"overall\" laadtijden vaak weer hetzelfde.\nWaarmee ik wil zeggen: welke taken ik Windows over de jaren heb zien uitvoeren, ALLES werd groter, beter, sneller, uitgebreider, dynamischer, enzovoort, wat resulteerde in het feit dat alles hetzelfde bleef qua uitvoertijd.\n\nNee, misschien is er een verschil in \"standby\" en \"hybernate\" (slaapstand) ?\nIk kan dat echt niet overzien van hier, en je verteld ook niet of het gaat om Vista of XP, en wat het vorige (snelle) systeem inhield.\n\nMaar er is dus wel een verschil tussen \"standby\" en \"hybernate\", en misschien dat hier sprake van is ?\nBij standby wordt het RAM gehandhaafd (! werk opslaan !), en de rest van de machine uitgeschakeld, en dat is snel weer \"hersteld\", maar bij hybernate wordt het gehele RAM naar harddisk geschreven, en moet bij ontwaken weer naar RAM gelezen worden, en dat duurt langer, want de harddisk moet b.v. eerst op toeren komen, en dan nog gelezen worden.\nMaar, de slaapstand kost dan weer veel minder energie.\n\nWat bij mijn machine duidelijk is wanneer hij uit standby komt is dat de netwerkkaart de laatste is die zijn verbinding voltooid heeft, wat soms resulteert in mislukte software updates, zelfs updater-crashes, welke gestart worden nog voordat er verbinding is.\nIs jouw netwerkconfiguratie niet gewijzigd t.o.v. die \"snelle\" machine ?\n\n[B]Edit:[/B]\nOver die afwijkende spanningen:\nik kwam meerdere metingen op Internet tegen die dit soort afwijkingen hebben, en waarbij het systeem toch goed werkt.\nIk denk dat je beter op de BIOS metingen af kan gaan, want modernere moederborden worden door veel meetprogramma\'s niet (meer) ondersteund, en dan krijg je van dit soort \"exacte\" missers.\nGeen leuke ontwikkeling :?\n\nEen goedwerkende universeelmeter is gewoon de betrouwbaarste denk ik. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2007 12.12 en 5.1 (5.09) zijn de spanningen die ik meet in de molex pluggen .. ziet er goed uit toch ?\r\n\r\nDe voedingaansluitingen meten van moederbord moet ik nog doen ..\r\nEdit: Ik meet ...\r\n3.37\r\n5.08\r\n12.12\r\n- 11.88\r\n\r\nDe rest kom ik niet bij. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2007 Alles ziet er inderdaad goed uit, al heb je die -5 Volt niet gemeten, maar die geloven we maar.\nNee, die meetprogramma\'s kunnen die moederborden niet aan.\n\nNu dat probleem:\nalle foutmeldingen draaien om de schijven, en de schijfcontroller.\nEn, je hebt SATA schijven, en een IDE, beiden met problemen.\n\nQuote:\n\"[I]Ik denk dat mijn moederbord het probleem is, maar de tests geven dus aan dat dat niet het geval is[/I]\"\n\nMijn beste gok is ook een defect moederbord.\nDat tests dat niet uitwijzen is geen argument om anders aan te nemen, want geen winkel haalt er winst uit om een computer net zo lang te testen tot er een overtuigende fout optreedt. Die test doe je zelf al.\nHeel kortaf, ik zou voor garantie gaan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2007 Ik denk het ook dat het aan mijn moederbord ligt ..\r\nWat kan zo gauw ook niets anders bedenken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2007 Hmm, nu ik nog eens meet bij de stekker in mijn moederbord meet ik bij een dun groen draadje een spanning van maar 0.04 Volt, en bij de ene zwarte draad - 0.00 en bij de andere zwarte draad 0.00.\r\nDie zwarte draadjes hebben dus waarschijnlijk geen functie omdat ze geen spanning aan geven.\r\nPC is net opgestart, ik meet ook 5.03 en 12.07 en - 11.60.\r\n\r\nDeze sticker zit op mijn voeding geplakt:\r\n[img]http://img508.imageshack.us/img508/8953/voedingee1.png[/img]\r\n\r\nOp een ander forum werd mij gezegd dat mijn voeding maar 350 Watt kan leveren, terwijl mijn videokaart alleen al 400 Watt vraagt, erg krap dus die voeding voor mijn systeem ... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2007 [QUOTE=Kevin.L;342660]Hmm, nu ik nog eens meet bij de stekker in mijn moederbord meet ik bij een dun groen draadje een spanning van maar 0.04 Volt, en bij de ene zwarte draad - 0.00 en bij de andere zwarte draad 0.00.\nDie zwarte draadjes hebben dus waarschijnlijk geen functie omdat ze geen spanning aan geven.[/QUOTE]\n\nInderdaad, die zwarte draden zijn de MIN, die ook aan de kast zit, dus daar meet je NUL Volt (hebben de MIN als functie dus)\nMaar ik liet je met één meetpen (de zwarte, de min) makkelijker op de kast meten, want dan hoef je [I]niet onder spanning twee meetpennen in één plug[/I] te steken, met meer kans op sluiting van die twee.\n\nDie groene weet ik niet, maar dat zou gewoon een schakeldraad kunnen zijn, (dwz er komt bijvoorbeeld pas spanning op te staan wanneer je Windows opdracht geeft om af te sluiten)\n\nIk kan even niet vinden wat voor videokaart je gebruikt, maar 400 Watt lijkt me sterk, meestal is dat het aantal wat geadviseerd wordt voor het totaal van een gemiddeld systeem waarin je die kaart dan zet. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2007 Bedankt voor de uitleg, nu weet ik tenminste dat alle spanningen kloppen ;)\r\n\r\nIk gebruik een NVIDIA GeForce 8800 GTS videokaart. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen