Anoniem2 Geplaatst: 2 september 2007 Delen Geplaatst: 2 september 2007 Redactie,\r\n\r\nVandaag de nwe CID ontvangen en het artiekel over het inbouwen van een sata-schijf gelezen; echter ik blijf met wat vragen zitten:\r\n1) Kan mijn \"oude\" IDE-schijf blijven zitten?\r\n2) Als dat niet kan en ik moet XP opnieuw installeren hoe los ik dat dan op als ik alleen en recovery cd van mijn computer boer heb gekregen?\r\n3) Moet ik perse een floppy als boot gebruiken? Want de floppy-drive is opgeofferd voor een \"duizend en één\" kaartlees frontje.\r\nO,ja mijn moederboard is al SATA ready, moet ik dan alsnog de drivers installeren? (van de schijf of moederboard?)\r\n\r\nGroet;\r\nRudolf. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2007 Dit onderdeel heet \"[URL=\"http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=159\"][COLOR=#004770]Vraag het de redactie - (geen technische vragen)[/COLOR][/URL] \"\nDeze vraag hoort dus bij \"hardware\" Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 IDE schijf kun je gewoon blijven gebruiken. Dat kun je ook instellen in de bios.\r\n\r\nWIndows XP kun je gewoon booten via de cd.\r\n\r\nhoe dat zit met die recovery-cd of je daarmee ook windows kunt installeren of niet dat weet ik niet. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 IDE-schijf in eerste instantie als C-schijf laten zitten en de nieuwe SATA erbij plaatsen. Als je vervolgens opstart kom je er vanzelf wel achter of je drivers nodig hebt of niet (je kunt dit ook vinden in de handleiding van je moederbord).\r\n\r\nDaarna de inhoud van de C-schijf klonen naar de nieuwe SATA-schijf en deze instellen als primaire boot-harddisk. Als dat allemaal werkt kun je de IDE-schijf verwijderen.\r\n\r\nIndien je geen drivers hebt hoeven installeren, kun je de recovery disk gewoon blijven gebruiken. Als je wel drivers hebt geinstalleerd, weet ik niet hoe dat gaat lopen. Maak een goede backup, en probeer het uit!\r\n\r\nOverigens denk ik niet dat een floppy vereist is. De meeste computers worden al sinds enkele jaren zonder floppydrive geleverd, en daarmee moet het ook kunnen. Anders even alsnog een floppy-drive eraan hangen. De flat-cable ervoor moet nog vrij zijn, want het kaartlezertje werkt via USB. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 [quote=Animal;340478]Dit onderdeel heet \"[URL=\"http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=159\"][COLOR=#004770]Vraag het de redactie - (geen technische vragen)[/COLOR][/URL] \"\nDeze vraag hoort dus bij \"hardware\"[/quote]\nHeb \'m verplaatst :wink: Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 \"Citaat:\r\nOorspronkelijk geplaatst door Animal \r\nDit onderdeel heet \"Vraag het de redactie - (geen technische vragen) \"\r\nDeze vraag hoort dus bij \"hardware\" \r\n\r\nHeb \'m verplaatst\" \r\n\"modje\"\r\n\r\nBedankt voor het verplaatsen, Echter enkele vragen kwamen bij mij op, omdat dit in het bewuste artikel niet aangehaald/ verduidelijkt is. En dat is mijns inzien toch echt een redactionele opmerking/vraag.\r\n\r\nDe overige forum leden ook bedankt voor hun tips.\r\n\r\nRudolf. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen