Ga naar inhoud

Gemiddelde levensduur van een hardeschijf

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allen,\r\n\r\nIn de afgelopen 2 weken zijn er bij mij 2 hardeschijven verloren gegaan.\r\n\r\n1 WD 120 gig\r\nOorzaak: geen idee, kapte er ineens mee...\r\nLevensduur: 4 jaar\r\n\r\n2 Seagate 250gig\r\nOorzaak: Maakte lawaai en af en toe piepend geluid\r\nLevensduur: 2 jaar\r\n\r\nDus wat ik probeer te vragen zijn andere ervaringen van mensen met hardeschijven.\r\nWat is de gemiddelde levensduur van hardeschijf?\r\nWelk merk is het beste: WD, seagate maxtor?\r\nEn opmerkelijke gevallen met HDD\'s\r\nsymptomen van een stervende HDD\r\n\r\nIk ben benieuwd....
Link naar reactie
Levensduur van een schijf, met veelvuldig gebruik toch wel vijf jaar, maar dan moet hij echt iedere dag aanstaan. Verder heb ik echt nooit schijfproblemen gehad, zelfs een 40mb harde schijf werkt na 16 jaar nog.\nHet kan zijn dat de schijf niet goed gekoeld is, of niet goed onderhouden, je moet hem wel om de zoveel tijd defragmenteren of opnieuw formatteren.\nVerder moet hij natuurlijk goed in zijn schachtje zitten.\nHet meest waarschijnlijke is dan toch wel de koeling, check ff of de schijf niet te heet wordt in de plaats waar hij nu zit, anders schaf een fannetje aan.\n\nKijk ff of er nog garantie zit op de schijf, schijven kunnen 3 of zelfs 5 jaar fabrieksgarantie hebben.\n[url]http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp[/url]
Link naar reactie
Temperatuur is naar mijn ervaring het belangrijkst en daar wordt in bouwsels weinig rekening mee gehouden. Schijf met minstens 2 boutjes aan blik verankeren. In de kleine nis naast het schijvencompartiment hang ik altijd een extra ventilator \"afzuigend\", met dubbel schuimkleefband hangend aan het plafonnetje gevormd door de bodem van het CD-hok. Regelmatig kijken met een gratis progje zoals Speedfan of PC Wizard 2006 of EverestHOME wat de temperaturen doen, mijn schijven blijven gewoonlijk rondom 30 en in zeer warme zomer hooguit 40 GrC.\r\n\r\nVertrouw je een schijf niet, gebruik dan een analyse-tooltje op floppy of CD dat je downloadt van de merksite. \r\n\r\nSchijven die een keer, ook al is het maar heel even, te heet zijn geweest krijgen naar mijn ervaring gauw gedonder in het \"smart\"-gedeelte, allerlei rare storingssymptomen, zoekraken, eigenmachtig bestanden copiëren om zichzelf mee op te vullen en af en toe plotseling weer schijnbaar goed maar de compu wordt steeds langzamer.
Link naar reactie
Bedankt Willem voor je antwoord.\r\n\r\nIk heb helaas geen garantie meer op de hardeschijven iets wat ik raar vind na 2 jaar.\r\nKennelijk zijn ze niet overtuigd van hun eigen product.\r\n\r\nDus als ik het goed begrijp is temperatuur het belangrijkst om deze regelmatig te checken.\r\nDe hardeschijf moet dus rond de 30 graden zijn...\r\n\r\nMaar hoe zet het met externe hardeschijven?\r\n\r\nMijn pc staat wel op de zolder en daardoor is het zomers errug heet een constante temperatuur rond 26 graden.
Link naar reactie
Met externe harde schijf heb ik nooit iets gedaan; ik denk toch te mogen aannemen dat die verantwoord behuisd zullen zijn, stevig verankerd aan omgevingsblik, goede luchtdoorlaat en misschien ook met een eigen ventilatortje ... ?\r\n\r\nVoor alle electronica geldt: niet op een wollig kleedje ofzo plaatsen maar alleen op gladde harde ondergrond; indien verstelbare pootjes, hoogzetten; niet opsluiten in een lade of meubel, niet klem tegen een muur aan, niet vlak bij een warmtebron.\r\nGebruik ook je eigen fantasie; als je weet dat warmte schadelijk is en afkoeling noodzaak dan kun je veel situaties zelf doorzien en gevaren raden. Alle stroomverbruik eindigt in warmte dus ieder electrisch apparaat of onderdeel warmt op, zelfs (meest buiten aan de achterkant) een koelkast want om koude te \"maken\" wordt meer warmte veroorzaakt dan kou opgeleverd.\r\n\r\nHeb je al minstens Speedfan gedownload om te kunnen zien hoe je spulletjes zich gedragen, vooral tijdens zwaar werk?
Link naar reactie
Voor externe harde schijven geldt hetzelfde als voor interne schijven.\r\nHeb er diverse in gebruik en zo worden allemaal bloedheet als ze langere tijd echt moeten werken.\r\n(Kopiëren, bestanden verplaatsen, formateren).\r\nGezien het feit dat harde schijven tegenwoordig niets meer kosten, vervang ik ze om de 3 jaar.\r\n(Ongeacht wat de \"smart\"-status is.) Ze hebben dan wel 7 dagen per week 24 uur per dag staan te draaien.\r\nOmdat ik elke nacht een backup maak van alle belangrijke bestanden op 3 verschillende harde schijven, ben ik niet zo bang voor een hdd-crash, maar anderzijds wil ik wel zelf in de hand houden wanneer de schijf wordt afgeschreven.
Link naar reactie
Uit eigen ervaring kan ik een Maxtor schijf afraden. De enige schijven (2) die bij mij ooit onverhoopt voortijdig stuk zijn gegaan, waren Maxtor-schijven. Of het toeval is? Ik weet het niet, maar ik gok \'t er maar niet meer op.\r\n\r\nM\'n laatste nieuwe (externe) schijf is een Western Digital. Na een paar jaar merk ik nog niks vreemds aan die schijf (behalve dat \'ie te klein begint te worden). In m\'n laptop zit een IBM-schijf. Van die laatste ben ik wel eens benieuwd naar de SMART-status, want die gaat toch al een aantal jaartjes mee *gaat tooltje zoeken*
Link naar reactie
[quote=downforce.rvs;340372]Bedankt Willem voor je antwoord.\n \nIk heb helaas geen garantie meer op de hardeschijven iets wat ik raar vind na 2 jaar.\nKennelijk zijn ze niet overtuigd van hun eigen product.\n \nDus als ik het goed begrijp is temperatuur het belangrijkst om deze regelmatig te checken.\nDe hardeschijf moet dus rond de 30 graden zijn...\n \nMaar hoe zet het met externe hardeschijven?\n \nMijn pc staat wel op de zolder en daardoor is het zomers errug heet een constante temperatuur rond 26 graden.[/quote]\n \nDat is toch wel belachelijk, 2 jaar.\nHeb je wel op de Seagate site gekeken en je nummer ingevoerd?\nVraag ik maar omdat ik eens een 40 gb schijf defect had, was nog net binnen de 3 jaar oud, kreeg ik een nieuwe.\nIs inmiddels wel een paar jaar geleden.\nEen andere Seagate van 40 gb draait hir ook al een jaar of 10 vrolijk mee.\nIk heb nu ook een paar grote schijven erin zitten, met 3 jaar garantie.\nEn 2 ext. HD\'s van 500 en 250 GB.\nDie worden inderdaad erg warm, hebben geen koeling en ook geen ventilatierooster.\nDe warmte wordt afgegeven aan de kast welke moet koelen door de omgeving.\nAls het echt te heet word kan ik er een ventilatortje overheen laten blazen.\nIn de een zit een WD, met 5 jaar garantie, van de leverancier.
Link naar reactie
In mijn vorige PCtje zat een 30GB Seagate altijd tegen een oude 4GB Quantum, aan en ik denk dus dat het zaakje te heet is geworden want ik kreeg steeds vaker slechte sectoren, rare geluiden en verdwijnende bestanden.\r\nInmiddels nieuwe PC gebouwd in een ruime kast, met 160GB Seagate als enige, met 4 schroeven vast en een afzuigende casefan achterin. Speedfan zegt 35C dus dat zit wel OK.
Link naar reactie
De vraag is hoe betrouwbaar is smart? Ik heb boven een PC met maxtor schijf die het na 7 jaar nog steeds vrolijk doet.\r\nMet de Seagate hier beneden die in oktober net zoals de pc 3 jaar wordt heb ik ook nog geen problemen, maar de pc wordt wel intensief gberuit en als ik er achter zit dan belast ik hem zwaar met games. Hoe zwaar America\'s Army 2.8.2 (die is er ook al sinds gisteren) en Command and Conquer 3 dan mogen wegen.\r\nIk denk dat America\'s Army de schijf meer zal belasten dan Command and Conquer 3.\r\nDe grootste \'killer voor mijn schijf\' in mijn collectie zou wel eens Oblivion kunnen zijn, al was het alleen maar om de vele malen dat iets moet worden geladen en data van de schijf moet worden gehaald.
Link naar reactie
[quote=The Music Man;341713]In mijn vorige PCtje zat een 30GB Seagate altijd tegen een oude 4GB Quantum, aan en ik denk dus dat het zaakje te heet is geworden want ik kreeg steeds vaker slechte sectoren, rare geluiden en verdwijnende bestanden.\nInmiddels nieuwe PC gebouwd in een ruime kast, met 160GB Seagate als enige, met 4 schroeven vast en een afzuigende casefan achterin. Speedfan zegt 35C dus dat zit wel OK.[/quote]\n \nHet is niet verstandig om 2 HD\'s strak onder elkaar te plaatsen zonder ventilator er langs te laten blazen, liefst langs beide, dus niet alleen tegen de onderkant van de onderste.\n \nIk monteer ze altijd met een tussenruimte van 1 schijfdikte.\nDit kan meestal niet in dat vak, maar dan maak ik er degelijke beugeltjes aan zodat hij kan zakken.\nDit is beter voor de koeling.\nZet je ze strak onder elkaar zonder koeling, gaat de warmte van de onderste naar de bovenste, waardoor hij warmer wordt dan normaal, als hij er alleen in zou zitten.
Link naar reactie
[QUOTE=burgkop;341753]Het is niet verstandig om 2 HD\'s strak onder elkaar te plaatsen zonder ventilator er langs te laten blazen[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb gemerkt dat dat niet zo slim was :p maar die PC was lang geleden van mijn vader en die heeft die 2e hd er toen in laten zetten en toen die PC van mij werd heb ik er niks aan gedaan.\r\n\r\nNu in mijn nieuwe PC is er plaats voor 4 hd\'s in het vak en er hangt er 1 in. Dus ik krijg pas problemen als ik er 2 bij wil :)
Link naar reactie
[quote=The Music Man;341821]Ik heb gemerkt dat dat niet zo slim was :p maar die PC was lang geleden van mijn vader en die heeft die 2e hd er toen in laten zetten en toen die PC van mij werd heb ik er niks aan gedaan.\n \nNu in mijn nieuwe PC is er plaats voor 4 hd\'s in het vak en er hangt er 1 in. Dus ik krijg pas problemen als ik er 2 bij wil :)[/quote]\n \nJa je kan niet alles weten.\nAls je er een schijfdikte tussen laat, zit je altijd goed :)\nRumte voor 4 wordt dan ruimte voor 2. of anders een goede waai er tegenaan laten blazen.\nIk heb elders ook al eens geschreven over de computerkast koelingen.\nDaar klopt soms ook niets van, geen goede luchtstroom, misschien eens handig om te lezen.\nVraag mij even niet waar het staat.
Link naar reactie
Ik ben voorlopig niet van plan meer hd\'s erin te hangen. En ik heb een casefan achterin die naar buiten blaast, en voor in de kast zit een spleet aan de onderkant, en daar voel ik lucht zuigen dus volgens mij werkt dat wel goed. Er zit ook een speciaal 80mm gat om een fan bij de hd\'s te monteren, maar is dus niet nodig voor 1 hd.\r\n\r\nMaar ik ga een regelbare CPU fan bestellen, want die ik nu heb draait op 100%, maakt veel lawaai en niet nodig (mijn CPU wordt niet warmer dan 40C in de zomer :D ). En ik vervang de casefan ook door een stille.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...