Ga naar inhoud

[XP] PC afsluiten duurt super lang ...

Anoniem2

Aanbevolen berichten

PC:\r\n\r\nXP Home Edition\r\nIntel Pentium 4\r\n765 MB geheugen\r\n240 GB harde schijf (HDD 1: 80 GB (OS), HDD 2: 160 GB)\r\n\r\nPC is al zo\'n 6 jaar oud, en de laatste 3 jaar duurt het afsluiten super lang.\r\nWindows zelf is redelijk snel (maar niet zo snel meer als in het begin).\r\nAls ik op Start > Afsluiten > Afsluiten heb gedrukt staat er zoiets als \'U wordt afgemeld\', dat duurt maar een seconde of 5, daarna staat er \'Bezig met opslaan van de instellingen\', vanaf dát moment duurt het erg lang, wel zo\'n 2 minuten of langer, daarna staat er \'Windows wordt afgesloten\' en dat duurt ongeveer een halve minuut.\r\n\r\nToen pc nog nieuw was duurde het afsluiten veel korter dan nu.\r\nHarde schijf waar het OS op staat (80 GB) pruttelt en ratelt ook al zo\'n 3 jaar erg hard als ik in Windows werk enzo, maar dat is misschien normaal voor een oude ide schijf van 6 jaar oud.\r\n\r\nIn 2004 heb ik mijn OS opnieuw moeten installeren vanwege een trojan horse.\r\nDus het besturingssysteem staat er nu weer al zo\'n 3 jaar op.\r\nVoor de rest werkt alles wel oke, geen rare fouten in Windows enzo ... alleen het afsluiten dus wat erg lang duurt.\r\n\r\nIemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties.\r\n\r\n@ Anacho: Nee, heb voor de zekerheid nog eens gekeken bij mijn instellingen maar die optie stond uitgevinkt.\r\n\r\n@ koekeroe: BeClean gebruik ik niet, wel heb ik er CCleaner opstaan, vorige week met dat programma heb ik een hele hoop dingen verwijderd zoals opstart items en andere zooi, pc opstarten (vanaf het welkomsscherm bedoel ik dan) duurde voorheen ook wel minstens 5 minuten totdat ie uitgepruttelt was, maar nu start ie een stuk sneller op.\r\nMaar afsluiten doet ie nog steeds erg traag.\r\nSchijf defragmentatie heb ik een tijd terug ook gedaan, maar dat had ook geen effect op het afsluiten.\r\n\r\nIk scan 2x in de week op virussen (AVG) en spyware (Ad-Aware) dus daar kan het ook niet aan liggen.\r\n\r\nIk ben bang dat de orginele schijf van deze pc zijn einde nadert, want mappen en bestanden openen duurt ook veel langer dan normaal, bestanden en mappen openen van mijn andere harde schijf (die van 160 GB) gaat wel snel.\r\n\r\nHeb er geen idee van maar denk dat mijn moederbord te oud is om er een SATA schijf in te kunnen steken.\r\nMoederbord: Fujitsu Siemens D1495\r\nMaar het is denk ik wel verstandig om er een nieuwe te laten bij zetten, een IDE schijf is ook goed.
Link naar reactie
Hmm, mijn pc doet vreemd .. vanaf gisteren sluit mijn pc weer even snel af dan eerst :/\r\n\r\nWel al 3 of 4 jaar duurt het afsluiten veel langer dan normaal, en nu .. zonder dat ik ook maar iets veranderd heb, sluit ie opeens weer sneller af ..\r\n\r\nNu staat er \'U wordt afgemeld\' en vlak daarna een paar seconden \'Windows wordt afgesloten\' en dan is hij afgesloten.
Link naar reactie
Sorry voor mijn vele berichten ..\r\n\r\nDat snel afsluiten gebeurde alleen gisteren, vandaag duurt het weer even lang dan voorheen.\r\n\r\nIk hoor de laatste paar dagen een hoge toon (wat op een gegeven moment irriteert) en als ik mijn pc kast open maak dan hoor ik dat dat geluid van mijn harde schijf komt ... overlijden van harde schijf in zicht zeker ?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Je zegt dat je ooit je OS opnieuw geinstalleerd hebt... heb je toen je harde schijf helemaal geformatteerd of heb je toen je OS gewoon over je oude installatie heen gezet? \r\n\r\nLang moeten wachten bij het afsluiten duidt meestal op een probleem bij het afsluiten van een proces/service of dat het systeem wacht op een netwerk time-out. Ook kan je anti-virus / firewall je pc parten spelen. Het is erg moeilijk om hier iets nuttigs over te zeggen met zo weinig informatie. \r\n\r\nWat betreft de S.M.A.R.T. functionaliteit hoef je geen hoge verwachtingen te hebben, in al mijn IT jaren ben ik nog nooit een schijf tegen gekomen die ook maar 1 nuttige melding mbt smart heeft kunnen doen. Ja... achteraf ja... als de schijf al dood is. \r\n\r\nWat betreft geluid anders dan het \"normale\" gepruttel dat uit je schijf komt: die staat inderdaad op overlijden. Hoef je niet over te twijfelen. En ga er vanuit dat je schijf het morgen al helemaal niet meer doet.... oplossen dit probleem dus. \r\n\r\nAls je verstandig bent haal je je schijf los, stel je hem als slave in en prik je hem weer vast. Je zet er een nieuwe schijf bij als master en installeert windows opnieuw. Of je zet je schijf op de andere IDE poort maar daar zit waarschijnlijk al een en ander op aangesloten..... Als windows opnieuw is geinstalleerd dan kan je de data van je oude schijf, zoals je mailbox, adressenbestand, instellingen, favorieten, documenten en foto\'s etc. direct overzetten op je nieuwe schijf. Meteen een backupje van branden want ook met een nieuwe schijf kan wat mis gaan. \r\n\r\nNiet mee wachten. Als het probleem dan nog bestaat mbt het langzame afsluiten post dan nog een berichtje....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...