Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2007 Delen Geplaatst: 21 augustus 2007 Mijn ouders hebben op hun bedrijf wireless internet.\nNou vroegen wij ons af.\nKunnen wij iemand in laten loggen als gast op ons netwerk.\ndus dat ze alleen kan internetten.\nEn niet in onze shared files etc.\nOok niet zichtbaar.\nMaar dat de files wel voor onze boekhouding open blijven.\nAlles is WinXP\nIk zat te denken aan Novell Client alleen ik weet niet hoe je met Novell een server moet maken en met welke software\n\nMVG,\n\nSimon Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2007 Novell is nogal erg dure software en als je er nog nooit mee gewerkt hebt kan het nogal eens lekker ingewikkeld zijn.\r\n\r\nJe kunt wel iemand toelaten op je draadloze netwerk, maar vervelend genoeg staan dan ook de shares in principe zichtbaar. Als je dat niet wilt moet je gaan werken met shares op gebruikersniveau, dat betekent dus het \"eenvoudig delen van mappen en bestanden\" uitschakelen en wat meer systeembeheer technisch te werk gaan.\r\nDus ook met gebruikersnamen en wachtwoorden, afscherming van shares, en als je dat nu niet hebt zul je het dus bij je ouders ook opnieuw moeten gaan instellen.\r\nIn principe niet zo echt moeilijk als je er je weg in weet, zoniet dan kun je bijv. het risico lopen dat je jezelf of je ouders buitensluit van de shares waar ze eigenlijk op moeten, of wellicht van de andere kant teveel open zet. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2007 Hmmm. Ik ben nu draadloos met mijn modem/router verbonden en heb internet. Op deze PC heb ik echter de wizard \'thuisnetwerk toevoegen\' niet uitgevoerd en heb geen toegang tot bestanden van huisgenoten. Zolang je de gast de netwerknaam niet geeft komt hij niet \'op de normale weg\' binnen.\r\nVoor een hacker wellicht een koud kunstje, maar is het voor jou genoeg Linkforsoad?\r\n\r\nP.S.: [url=http://www.fon.com/en/]Fon[/url] al overwogen? :) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2007 Ben eens benieuwd wat er gebeurt als je die wizard wel uitvoert.\r\nAls je toegang hebt tot de router kun je ook toegang tot shares hebben. De werkgroepnaam is vreselijk eenvoudig te achterhalen.\r\nBedrijfsgegevens en zeker een boekhouding moet je echt beter beschermen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2007 [quote=BlackTiger;337955]Novell is nogal erg dure software en als je er nog nooit mee gewerkt hebt kan het nogal eens lekker ingewikkeld zijn.\n\nJe kunt wel iemand toelaten op je draadloze netwerk, maar vervelend genoeg staan dan ook de shares in principe zichtbaar. Als je dat niet wilt moet je gaan werken met shares op gebruikersniveau, dat betekent dus het \"eenvoudig delen van mappen en bestanden\" uitschakelen en wat meer systeembeheer technisch te werk gaan.\nDus ook met gebruikersnamen en wachtwoorden, afscherming van shares, en als je dat nu niet hebt zul je het dus bij je ouders ook opnieuw moeten gaan instellen.\nIn principe niet zo echt moeilijk als je er je weg in weet, zoniet dan kun je bijv. het risico lopen dat je jezelf of je ouders buitensluit van de shares waar ze eigenlijk op moeten, of wellicht van de andere kant teveel open zet.[/quote]Alles wat fout kan gaan... Boeiend.\nFijn dat je het zegt, maar dat maakt me niet heel veel uit;)\nDan maak ik het goed;)\n\nEDIT\nIk bedoel de risico\'s.\n/EDIT Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2007 [quote=Quzex;337971]Hmmm. Ik ben nu draadloos met mijn modem/router verbonden en heb internet. Op deze PC heb ik echter de wizard \'thuisnetwerk toevoegen\' niet uitgevoerd en heb geen toegang tot bestanden van huisgenoten. Zolang je de gast de netwerknaam niet geeft komt hij niet \'op de normale weg\' binnen.\nVoor een hacker wellicht een koud kunstje, maar is het voor jou genoeg Linkforsoad?\n\nP.S.: [URL=\"http://www.fon.com/en/\"]Fon[/URL] al overwogen? :)[/quote]Genoeg...\nFon, ik heb al routers etc. aangeschafd.\nDus da\'s zonde van het geld;)\nWel bedankt voor de andere tips... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 augustus 2007 [quote]Fijn dat je het zegt, maar dat maakt me niet heel veel uit.;)[/quote]\r\nOh, ik dacht net dat de gast op de Wlan geen shares mocht zien enzo, dus dat je over veiligheid aan het denken was.\r\n\r\nMaarreh... ik zie iets staan als \"dan maak ik het goed\" en lager een reply met \"Genoeg..\". Kunnen we hieruit opmaken dat je een oplossing gevonden hebt? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 augustus 2007 is een losse router die alleen voor de gast wifi gebruikt voldoende\r\n\r\nhierbij wel de wachtwoorden van de toegang veranderen\r\n\r\nmaak je eigenlijk 2 netwerken 1 waar je zelf op werkt en 1 waar de gasten op werken\r\n\r\nmoden --router 1 -- router 2 (eigenwerk)\r\n - - - - - - - -- - -- \\ -- router 3 (gasten) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 23 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 augustus 2007 [QUOTE=sjouwer;338270]is een losse router die alleen voor de gast wifi gebruikt voldoende\r\n\r\nhierbij wel de wachtwoorden van de toegang veranderen\r\n\r\nmaak je eigenlijk 2 netwerken 1 waar je zelf op werkt en 1 waar de gasten op werken\r\n\r\nmoden --router 1 -- router 2 (eigenwerk)\r\n - - - - - - - -- - -- \\ -- router 3 (gasten)[/QUOTE]\r\n\r\nVolgens mij kunje ook je eigen netwerk op router 2 aan sluiten en router 1 als AP voor gasten gebruiken, bij mij kom je dan niet bij de windows shares, terwijl ik er juist wel bij moet (zie mijn topic hier onder/boven) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2007 [quote=BlackTiger;338256]Oh, ik dacht net dat de gast op de Wlan geen shares mocht zien enzo, dus dat je over veiligheid aan het denken was.\n\nMaarreh... ik zie iets staan als \"dan maak ik het goed\" en lager een reply met \"Genoeg..\". Kunnen we hieruit opmaken dat je een oplossing gevonden hebt?[/quote]Ik was even op vakantie 3 dagen.\nDus kon ff niet antwoorden.\nIk heb genoeg info om alles in orde te maken.\nIk denk dat we een 2e router er neer zetten.\n\nmvg,\n\nSimon Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2007 Als je de 1e AP bijv. in de IP range 10.0.0.150 - 10.0.0.199 en de 2e AP bijv. 192.168.1.100 - 192.168.1.199 laat werken kunnen ze elkaar niet zien volgens mij. Als je dan je internet modem ook in de range zet van je eigen AP waar je dus op werkt komt het helemaal goed ;). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2007 [quote=jim565656;339044]Als je de 1e AP bijv. in de IP range 10.0.0.150 - 10.0.0.199 en de 2e AP bijv. 192.168.1.100 - 192.168.1.199 laat werken kunnen ze elkaar niet zien volgens mij. Als je dan je internet modem ook in de range zet van je eigen AP waar je dus op werkt komt het helemaal goed ;).[/quote]\nOkay, bedankt Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen