Ga naar inhoud

welke os moet ik keizen

Anoniem2

Aanbevolen berichten

hoi,\r\nik had nog pc\'tje \r\n850mhz\r\n128 mb ram \r\n8 gb hdd\r\ncd rom speler \r\n32mb videokaart \r\n\r\nik had er eerst windows xp prof sp2 op maar dat ging heel traag \r\nnu heb ik er windows 2000 op maar die vind ik bagger er uit zien\r\nis wel stabiel maar goed welke os kan ik er het beste op zetten \r\nzou vista starter kunnen?
Link naar reactie
128 RAM is veel te weinig en zelfs w98 (niet doen, loopt achter en staat op uitsterven, steeds meer progs gaan er niet op zoals o.a Google Earth) kan 512MB RAM goed aan (\"matje\" is theoretisch 640MB voor W98, daarboven paniek).\r\n\r\nAls het GEEN laptop is:\r\nIk zou er een grotere schijf als Master inzetten, 40 of 80 GB (liefst NIET groter dan 80 omdat je dan nieuwe problemen riskeert met die iets verouderde machine, hoewel theoretisch max. 120 zou moeten kunnen). Die kleine 8GB schijf erbij als SLAAF, met daarop een EERSTE PARTITIE van 3x RAM-waarde, waarheen je het Virtueel Geheugen (swap) dwingt; dus alleen maar DAAR swappen toestaan en nergens anders.\r\n\r\nMaster en Slave stel je op iedere schijf in met een verplaatsbaar jumpertje aan de achterkant; de standen-gebruiksaanwijzing daarvoor staat bovenop iedere schijf aangegeven, let op: kijk altijd op DIE schijf zelf want ze zijn onderling verschillend.\r\n\r\nIk heb dat kortgeleden bij een van mijn zoons precies zo ingeregeld en het beestje loopt als een trein met Windows XP.\r\n\r\nWel: een extra ventilator (gesloopt uit een oude voeding) naast het schijvencompartimentblik geplakt tegen het dakje gevormd door de bodem van het CD-blik, gewoon met een reepje dubbel-schuim-plakband en voor de stroomvoorziening met een speciaal verloopstukje tussengeprikt op de 4-polige voedingsstekker van een schijf of een CD-toestel. Ventilator zo hangen dat de lucht van het schijvenblik wordt weggezogen en tegen de wand verstrooid. Die extra koeling is heus nodig want je schijven worden door de swap-truc warmer, gaan veel meer werk verrichten. Schijven altijd met minstens 2 boutjes aan blik verankeren, scheelt enorm in de koeling.\r\n\r\nMijn eigen compu zit trouwens net zo in elkaar, loopt 950MHz dus maar een streepje sneller dan de jouwe en heeft XP aan boord (vroeger w98se) en daarbij ook Linux SUSE 10.2 (wat erg fijn werkt maar minder kan dan Windows).\r\n\r\nDie swap-truc met slaafschijf pas ik altijd toe in computers want levert bij \"zwaar werk\" zoals giga-copiëren, games enzo, zonder meer altijd 25% snelheidswinst op en bovendien iets meer stabiliteit en een beetje minder fragmentering. Het is een \"gouwe ouwe\" truc, mij lang geleden verklapt door een computerman van het eerste uur.\r\n\r\nLet op: nooit een schijf en een CD-ding samen op 1 kabel zetten want dat vertraagt enorm je hele computer; schijven bij schijven en CD bij CD(DVD) en altijd letten op master / slave jumpers.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...