Ga naar inhoud

PC reboot bij spontaan

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo, sinds enige tijd reboot mijn pc spontaan, maar alleen wanneer ik games probeer te spelen. Wanneer hij reboot is volkomen willekeurig, de ene keer gebeurd het al na een paar sec na het opstarten, de andere keer duurt het (veel) langer. Na het rebooten krijg ik dan het bericht \'Windows is hersteld van een ernstige fout\'. Bij technische informatie staat:\nC:\\DOCUME~1\\Steven\\LOCALS~1\\Temp\\WER3af4.dir00\\Mini082007-02.dmp\nC:\\DOCUME~1\\Steven\\LOCALS~1\\Temp\\WER3af4.dir00\\sysdata.xml\n\nWanneer ik het foutrapport verzend wordt ik doorgestuurd naar een site, waar staat dat het probleem veroorzaakt wordt door Device Driver [url]http://wer.microsoft.com/responses/Response.aspx/10/nl/5.1.2600.2.00010100.2.0?SGD=7d0110bd-371e-4fa6-90e8-55a7644fc8a5[/url]\n\nIk moet er wel bij zeggen dat ik recentelijk nieuwe hardware geplaatst heb, namelijk extra werkgeheugen. Vlak na het plaatsen had ik nog geen last van deze spontane reboots, dus ik weet of dat hier iets mee te maken heeft.\nHeeft iemand enig idee wat er aan de hand is en wat ik eraan kan doen?\n\nedit: het probleem lijkt wel erg veel op wat jim565656 en Kevin.L had, mijn beeld wordt ook eerst zwart, het knopje gaat van groen naar oranje en daara een reboot.
Link naar reactie
a) Nagaan of het type geheugen wat je geplaatst hebt absuluut geschikt is voor jouw machine.\nZoek de info op de site van de moederbord fabrikant, en daarvoor het exacte type moederbord noteren.\n\nb) Om hoeveel extra geheugen gaat het, van hoeveel naar hoeveel ? Geheugenhoeveelheden stijgen, en oudere spelen zouden wel eens niet met zo\'n hoeveelheid om kunnen gaan.\nJe zegt echter dat het met meerdere spellen gebeurt ?\n\nc) Probeer BIOS settings op \"default\" te zetten als ze daar al niet staan.\n\nd) Hou tenslotte rekening met die site-melding, dat het nog een onbekende fout is, en verstuur die rapporten.\n\ne) Zorg ZEKER dat je je laatste grafische kaart drivers geïnstalleerd hebt. Neem daar even de tijd voor.\n\nf) Is de manier van crash/herstel altijd hetzelfde ?
Link naar reactie
Ook geheugen gebruikt vermogen van je voeding, en het kan dus zijn dat de geheugen-upgrade de druppel is die de voeding te zwaar belast.\nGeef dus gegevens van je configuratie, en zeker grafische kaart en voeding.\n\nMaar die melding, zeker als het telkens die is, is belangrijker, want bij voedingsproblemen kan het systeem echt niet zo makkelijk rapporteren WAAR het fout gegaan is, dan gebeeurt het random, en meestal na langere tijd, en dan vaker. Bij jou soms direct na boot.
Link naar reactie
bedankt voor je reactie. ik kwam net ergens anders achter. Ik verschoof de kast terwijl de pc aan stond, en nu gebeurde het ook opeens. (dus niet in een game) Ik probeerde het na de reboot nog een keer, en nu gebeurde het nog een keer (behalve dat hij nu niet meer uit het zwarte scherm kwam en ik geen \'ernistige fout\'melding kreeg na het rebooten) Kan het dan misschien ook iets te maken hebben met de aansluiting van een kabel of iets dergelijks?\n\nNaast de 512MB RAM die erin zat, is er nog een 512MB bij gekomen. Iemand anders heeft dit erin gezet, die zei dat de twee geheugenschijven niet dezelfde waren. Volgens mij is mijn moederbord wel erg oud trouwens. Het gebeurd inderdaad met meerdere games, tot nu toe tenminste met 3 verschillende, die toch vrij nieuw zijn. \n\nIk heb niet erg veel verstand van pc\'s, maar voor wat ik uit de gegevens kan opmaken hieronder zou dat toch wel moeten kunnen met dit moederbord?\nDit is informatie via everest:\nMoederbordeigenschappen \nMoederbord ID 62-P140-001368-00101111-040201-VIA$K74AP140_K7VT4A PRO BIOS P1.40\nMoederbordnaam ASRock K7VT4A Pro\n \nFront Side Bus Eigenschappen \nBus Type DEC Alpha EV6\nBus Breedte 64 bit\nWerkelijke kloksnelheid 167 Mhz (DDR)\nEffectieve kloksnelheid 333 Mhz\nBandbreedte 2666 MB/s\n \nGeheugenbus-Eigenschappen \nBus Type DDR SDRAM\nBus Breedte 64 bit\nWerkelijke kloksnelheid 167 Mhz (DDR)\nEffectieve kloksnelheid 333 Mhz\nBandbreedte 2666 MB/s\n\nMoederbordfabrikant \nFirmanaam ASRock Inc.\nProductinformatie [url]http://www.asrock.com/product/index.htm[/url]\nBIOS Download [url]http://www.asrock.com/support/index_BIOS.htm[/url]\n\nen dit stond er over SPD:\nApparaatbeschrijving\nDIMM1: 512 MB PC3200 DDR SDRAM\nDIMM2: MemorySolutioN BD512TEC500A\nGeheugentype DDR SDRAM (beide)\nGeheugensnelheid PC3200 (200 Mhz) (beide)\n\nEn hoe kan ik mijn gegevens over de grafische kaart/voeding opzoeken?\nen hoe welke drivers er nu geinstalleerd zijn?:P Als ik nieuwe drivers installeer, is het daarna mogelijk om weer terug te gaan naar de oude drivers mochten er problemen ontstaan? Dat heb ik liever wel namelijk. Zijn daar die herstelpunten van windows niet voor?
Link naar reactie
Naast een video-driver update, kijk ook naar de sound-driver. Die twee moeten gewoon up to date zijn.\n\nDoe dit:\nRechtsklik \"deze computer\" - kies eigenschappen - geavanceerd - opstart en herstel - instellingen - zet \"automatische herstart bij fouten\" uit.\nzodat je VOORDAT er ge-reboot wordt meer info over de fout op het scherm blijft staan.\n\nEdit: ik zie je post en zal even lezen.
Link naar reactie
Het lijken bijna wel 2 afzonderlijke problemen. Zonet probeerde ik een game, wat in eerste instantie goed ging. Op een gegeven moment kreeg ik weer een zwart scherm, maar dit keer ging het spel te oordelen naar het geluid, gewoon door. Toen ik de kast bewoog liep ie compleet vast, deze keer zonder te rebooten. (ik heb zoals je zei de \'herstart bij fouten\' uit gezet, dus ik denk dat dat de oorzaak is)\nIk zit nu te twijfelen of het zo kan zijn dat ik de kast per ongeluk aanraak wanneer hij reboot tijdens een game, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen. Bovendien is het raar dat dit niet gebeurd tijdens het surfen op internet e.d., het is niet zo dat zo wild game dat ik de kast zou bewegen:p
Link naar reactie
Er is nieuw geheugen in gegaan, en je zou eigenlijk die situatie moeten terugdraaien om te zien of dat helpt. Dit voor een goede analyse.\n\nEr kan een geheugenmodule los zitten of slecht zijn. Dat het niet gebeurt als je surft, kan zijn omdat dat spel meer geheugen gebruikt. en dus meer modules het spel \"kwetsbaar\" maken, maar dat is een gok.\nEigenlijk zou je het spel moeten spelen en DAN internetten, kijken of hij dan wel crashed.\nZo te horen heb je inderdaad een los zittend onderdeel, en je zou zelf de modules / kabels eens vast kunnen drukken.\nHet kan zelfs zijn dat er per ongeluk een haar tussen gekomen is bij indrukken van een module, of vuil.\nKijk ook eens of je grafische kaart goed aangedrukt zit ?\n\nMaar dan, iemand anders heeft de modules geplaatst ? Geen garantie en even teruggaan ?
Link naar reactie
Lijkt mij ook het geheugen, maar probeer eens een nadere analyse te krijgen.\r\nXP staat (stom genoeg) zo ingesteld dat hij bij een fout automatisch moet herstarten.\r\n\r\nGa naar je configuratiescherm en klik op systeem.\r\nNeem dan het tabblad \"Geavanceerd\"\r\nKlik bijna onderaan bij \"Opstart en herstelinstellingen\" op het knopje \"instellingen\"\r\nVink nu \"de computer automatisch opnieuw opstarten\" UIT, klik op Toepassen en daarna OK.\r\n\r\nAls het goed is zal hij nu niet spontaan rebooten maar krijg je een blauw scherm met een stopmelding. Bekijk dat een paar keer en kijk of de stop melding (bijvoorbeeld STOP 0X000001F) hetzelfde blijft en vermeldt deze hier.\r\n\r\nNogmaals, vermoedelijk is het inderdaad het nieuw bijgeplaatste geheugen, kan ook een IDE kabel zijn die niet meer lekker is of die een beetje los gegaan is bij het werk om het geheugen er in te zetten.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;337636]Nogmaals, vermoedelijk is het inderdaad het nieuw bijgeplaatste geheugen, kan ook een IDE kabel zijn die niet meer lekker is of die een beetje los gegaan is bij het werk om het geheugen er in te zetten.[/QUOTE]\n\nDaar zie ik het meest in.\n\nDie \"auto restart\" optie had ik in #5 al verteld, al is jouw uitleg even completer door te zien of de melding altijd hetzelfde is.\nProberen.\n\n(blijkt dus geen stopfout te zijn, het geluid gaat door)
Link naar reactie
Ik heb de herstart optie uitgeschakeld zoals jullie zeiden, maar ik heb nog geen enkele keer een blauw scherm gekregen. Ik heb ondertussen een keer gehad dat de game vastliep, zonder dat het scherm zwart werd. Ik moest nu dus handmatig rebooten, hierna kreeg ik geen \'ernstige fout\' waarschuwing. Ik zal kijken of dit vaker gebeurd. Degene die het extra geheugen erin had gezet was mijn vader, die heeft er net wat meer verstand van dan ik. Zodra hij terug is (is op vakantie) zal ik vragen of hij de kabels controleert en de pc even van binnen schoonmaakt. Ik zal ook kijken of ik het probleem nog steeds heb als ik het geheugen eruit haal.\nIn ieder geval bedankt voor de reacties:)
Link naar reactie
inmiddels is de game een keer vastgelopen zonder blauw scherm en zonet een keer met blauw scherm. Nu stond er:\r\n***STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0xBFA884DE5, 0xB8B329B0, 0x00000000)\r\n***nv4.disp.dll - Adress BFA84DE5 base at BF9D5000, datestamp 453bdc7a\r\nHierna moest ik dus handmatig rebooten en kreeg toen bij het opstarten weer een \'ernstige fout\' melding, met dezelfde pagina wanneer ik het rapport verzend. Daar staat dat het te maken heeft met Device Driver, maar wat is dat dan?
Link naar reactie
Als je je pc verschuift slaat je pc uit. Heb je gecheckt of er geen losse kabels/aansluitingen tegen massa aanzwengelen?... dit veroorzaakt namelijk ook een spontane reboot.\r\n\r\nAls het aan je geheugen ligt dan krijg je 9 vd 10x eerst een Blue screen te zien maar uitsluiten moet je het natuurlijk niet. Probeer eerst je oude geheugen en verwijder je nieuw bijgeplaatste geheugen. Als tie het dan nog doet heb je meer zekerheid. Is je windows install oud? Als je het hardwarematig niet kan vinden probeer het dan met een nieuwe install.. het zou ook het werk van een virus kunnen zijn.\r\n\r\nGreetz, RonB
Link naar reactie
De device driver is de software die bv het besturingssysteem Windows met bv je videokaart laat communiceren. Die maakt bv alle functies die die kaart heeft beschikbaar.\r\n\r\nMaar belangrijker is te zien dat er meerdere typen fouten optreden, en hierom is het is zaak je HARDWARE te controleren, of alles goed vast zit dus, want zoiets is het enige bijna dat zo roekeloos de boel plat kan gooien.\r\n\r\nGeheugen checken of het goed in het slot zit etc., alles wat hiervoor daarover al gezegd is.
Link naar reactie
[quote]***nv4.disp.dll - Adress BFA84DE5 base at BF9D5000, datestamp 453bdc7a[/quote]\r\nDit verwijst in principe naar de drivers van je Nvidea vgakaart. Maar dat is niet per definitie ook 100% de oorzaak. Ik heb die melding ook gehad met een defecte hdd kabel.:)\r\n\r\nDoch aangezien je ook grappen krijgt als je alleen de pc verschuift ga ik met de anderen mee in de gedachten, vooral de laatste tip van Erikdenhouter.\r\nEn de HDD kabel eens vervangen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...