Ga naar inhoud

Google Earth voor Linux

Aanbevolen berichten

Raar dat ik dit niet eerder tegenkwam, zou geen Wine meer nodig hebben dus ik ga meteen proberen, gratis Google Earth voor Linux\n[url]http://earth.google.com/download-earth.html[/url]\n\nEdit: huh, ik was alweer te vroeg blij: het is een binair bestand in \"script\", programmeertaal dus en daar kan ik niet mee omgaan.\n\nBestaat er misschien een truc voor, dat een package manager hem grijpt? Of een ISO van maken en bij de CD/DVD-copieën zetten op schijf en/of in \"bronnen\" opvoeren?\n\n[b]Edit2:[/b] ik downloadde een ... RPM die vlot geaccepteerd werd met Yast, moet geheel geïnstalleerd zijn máár ik vind het prog niet terug in de lijst onder de startknop. Hier kwam het vandaan:\n[url]http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/4/idpl/3252329/com/googleearth-4.0.2091-1tex.i586.rpm.html[/url]\n\n[b]Edit3:[/b] nog deze pagina gevonden, bedoeld voor de \"bin\" download en alsnog getracht op te volgen maar nog geen effect:\n[url]http://www.linuxnetmag.com/de/issue9/m9gearth1.html[/url]
Link naar reactie
Het blijft mislukken; er stond 1x teveel \"google\" in het aangeduide pad maar het hielp ook niet om dat weg te corrigeren.\n\nFoutmelding:\n> /usr/local/google-earth/googleearth\nHet opgegeven commando kon niet worden uitgevoerd.\n\nMisschien moet ik eerst de andere map die daar dichtbij onstaan is door installatie van de RPM, laten uninstallen/verwijderen en dan weer opnieuw met dat bin-bestand aan het knutselen gaan.\n\nDan ga ik nu toch eerst maar een paar uurtjes slapen.
Link naar reactie
Ik doe beslist iets fout.\r\n\r\nWat wordt er exact bedoeld in regels 3 en 4? Wat is een terminal window/console? Hoe geef ik een commando in een/de directory?\r\n[quote]\r\nYou can download and install Google Earth for Linux by following these instructions:\r\n\r\n1. Visit [url]http://earth.google.com/download-earth.html[/url]\r\n2. Click on the \"Linux\" radio button under the category Beta (Version 4), and select \"Download Google Earth.\"\r\n3. Open a terminal window/console and navigate to your default downloads directory. Enter the following command in the directory: > sh GoogleEarthLinux.bin\r\n4. Follow the prompts to complete the installation. The default location for the program is \"/usr/local/google/google-earth.\" If Google Earth was installed in its default location, you can launch it using the following command: > /usr/local/google/google-earth/googleearth[/quote]
Link naar reactie
regel 3, ga daar heen waar je het bestand wat je gedownload hebt voor google earth. dus als je in een terminal staat, doe een [I]ls[/I] (zelfde als dir in dos). Je krijgt een lijstje te zien, je kan dan met cd /xx naar de directory gaan waar het bestand staat. en type dan [I]sh GoogleEarthLinux.bin[/I]. Het installatie proces begint.\nregel 4, na het installeren, kan je in je terminal gewoon [I]googleearth [/I]typen, en het zou dan moeten opstarten. Ook in je lijst van programma\'s bij start zou deze er bij moeten staan. Staat bij mij onder \"internet\".
Link naar reactie
[QUOTE=Pimmie;309260]regel 3, ga daar heen waar je het bestand wat je gedownload hebt voor google earth. dus als je in een terminal staat, doe een [I]ls[/I] (zelfde als dir in dos). Je krijgt een lijstje te zien, je kan dan met cd /xx naar de directory gaan waar het bestand staat. en type dan [I]sh GoogleEarthLinux.bin[/I]. Het installatie proces begint.\r\nregel 4, na het installeren, kan je in je terminal gewoon [I]googleearth [/I]typen, en het zou dan moeten opstarten. Ook in je lijst van programma\'s bij start zou deze er bij moeten staan. Staat bij mij onder \"internet\".[/QUOTE]\r\nWat bedoel je precies met een \"terminal\"; is dat de invoer-regel in de lijst achter de startknop?
Link naar reactie
[QUOTE=Pimmie;309371]Op je desktop met rechts klikken, en dan Terminalvenster openen.\r\nEn dan heb je een terminal.[/QUOTE]\r\nBedoel je misschien \"Commando uitvoeren\"?\r\n\r\nDat zou dan hetzelfde zijn als die optie onder de startknop.\r\n\r\nDaarmee ben ik al aan het stoeien geweest en bij één van de opdrachten gebeurde er precies hetzelfde als in een vorig avontuur met googeearth-onder-wine: heel even 1 beginscherm met naam GoogleEarth, zwartbeeld, snelle her-inlog met wachtwoord-eis (normaal niet nodig bij inloggen); situatie weer als vanouds en oneindig herhaalbaar, googleearth komt niet verder dan dit.\r\n\r\nZou het aan mijn hardware kunnen liggen? Ik zag bij installeren van Suse enige malen \"3D niet ondersteund\". Mijn video-module (all in moederbord) heet Via Savage DDR en neemt 32MB van RAM inbeslag. Ingestoken RAM is 1024MB. Misschien moet ik op zoek naar een RPM voor betere video-ondersteuning?
Link naar reactie
Nee ik bedoel dus niet commando uitvoeren. \nIn KDE kan je een terminal openen door op startknop dan systeem en dan Terminal, hier kan je uit verschillende terminal vensters kiezen. Neem er een, en doe wat ik hierboven heb uitgelegd. Dan moet het lukken.\n\n3D heeft niets hier mee te maken, 3D ondersteuning is alleen voor spelletjes en voor je desktop in 3D te laten werken. (zoals Beryl of XGL)
Link naar reactie
\"Terminal\" gevonden en enige van de rij keuzen (o.a die als systeembeheerder) uitgeprobeerd.\n\nMet alle probeersels, onveranderlijk antwoord: \"niet gevonden\".\n\nDe gedownloade file heb ik in Desktop staan en hoewel \"desktop\" na \"ls\" leesbaar in het rijtje komt te staan, \"niet te vinden\" na bijvoorbeeld cd /desktop/googleearth en nog zo wat probeersels.\n\nMoet \"xx\" vervangen worden door een bestandsnaam (pad) of moet \"xx\" altijd worden mee-ingetikt? Allemaal met uiterste fantasie en met en zonder breukstrepen/spaties geprobeerd maar zonder daar een boekhouding voor afstrepen bij aan te leggen heb ik natuurlijk nooit de zekerheid dat ik niet 1 mogelijkheid heb overgeslagen.\n\nIk begrijp dat het moeilijk voor je moet zijn om dit uit te leggen aan iemand die werkelijk geen benul heeft van die taal.
Link naar reactie
Wat je in de gaten moet houden is dat je precies typt wat er staat, dus hoofdletters als hoofdletters!! \nBij mij staat desktop met een hoofdletter D !! Dus Desktop.\nDus ik zou moeten typen: [I]cd Desktop[/I] om in het mapje desktop te moeten komen.\nDus in linux (en elke unix variant) moet je hoofdletters en kleineletters goed in de gaten houden.
Link naar reactie
Juist; niet cd /xx dus maar: cd Desktop [b]zonder[/b] breukstreep.[quote]regel 3, ga daar heen waar je het bestand wat je gedownload hebt voor google earth. dus als je in een terminal staat, doe een ls (zelfde als dir in dos). Je krijgt een lijstje te zien, je kan dan met [b]cd /xx[/b] naar de directory gaan waar het bestand staat. en type dan sh GoogleEarthLinux.bin. Het installatie proces begint.\nregel 4, na het installeren, kan je in je terminal gewoon googleearth typen, en het zou dan moeten opstarten. Ook in je lijst van programma\'s bij start zou deze er bij moeten staan. Staat bij mij onder \"internet\".[/quote]\n\nDesktop bood zich hierop aan in de terminal, maar liet niet zien dat daar zich het gedownloade bin-bestand in bevindt, ook niet na opnieuw intikken \"ls\".\n\nEvengoed kwam er, na de toverspreuk sh GoogleEarthLinux.bin iets meer dialoog \"installatie\" tevoorschijn, dit ging ogenschijnlijk goed en zowaar staat nu inderdaad in mijn programma\'s onder start/internet/extra programma\'s ook googleearth.\n\nHet programma heeft zich dit keer genesteld in een directory onder home/computernaam.\n\nMaar jammer, de (niet-)werking is hetzelfde gebleven als na mijn vorige probeersels (via de commando-regel): bij aankiezen googleearth komt heel kort een lichtgrijs googleearth-aankondigingsscherm in beeld, vervolgens slaat het beeld zwart en kom ik in een snel-herstart-scherm terecht waarin mijn wachtwoord (normaal nooit nodig om binnen te komen) wordt geëist, waarna ik weer normaal ingelogd in mijn gewone bureaublad kom doch niet in googleearth, vicieuze cirkel.\n\nDit is dus allemaal helaas perfect dezelfde fout-uitkomst als indertijd met google-onder-wine en korter geleden met de nieuwere pogingen na ge/misbruik van de commandoregel en installatie zowel vanuit rpm als vanuit nu weer dit bin-bestand, behalve dat googlearth zich in een andere directory bevindt dan de voorlaatste keer.\n\nAlles wat ik nu nog denk te kunnen proberen, is onder verschillende \"kernel defaults\" in te loggen waarvan ik er heel wat in scherm heb staan en met meer dan 1 kom ik in mijn gewone bureaublad. Helpt dit niets dan ga ik wat updates laten lopen vanuit Yast en vanuit Smart (veel uren) in de hoop dat er ergens een toch vast wel aanwezige fout wordt weg-ge-updated
Link naar reactie
Kan je uit ervaring vertellen dat Google-earth prima werkt onder linux! Zonder vmware!\nVoldoe jij aan de minimum eisen?\n * Kernel: 2.4 or later\n * glibc: 2.3.2 w/ NPTL or later\n * XFree86-4.0 or x.org R6.7 or later\n * CPU: Pentium 3, 500Mhz\n * System Memory (RAM): 128MB\n * Hard Disk: 400MB free space\n * Network Speed: 128 Kbits/sec\n * Screen: 1024x768, 16 bit color\n * Tested and works on the following OSs:\n Ubuntu 5.10\n Suse 10.1\n Fedora Core 5\n Linspire 5.1\n Gentoo 2006.0\n Debian 3.1\n Red Hat 9\n\nZo ja, dan moet het toch werken!
Link naar reactie
Ik weet niet al die détails (te vinden) maar ik heb \nSUSE 10.[b]2[/b] dat niet in je rijtje staat, \n950MHz processor, \n1024MB RAM, \n80+40GB harddisks \nkabelverbinding @home Essent, duur (49- per maand) en best wel snel\nen in mijn opstartmenu, dankzij ijverig geladen (maar merendeels onbegrepen) updates, een handvol \"kernel defaults\" waarvan sommige het scherm onbegrijpelijk donker zetten cq uitschakelen om vervolgens zeer lang (misschien oneindig want ik wacht niet langer dan 10 minuten met resetten van de compu) enorme schijf-activiteit te veroorzaken.\n\nEven practisch gezien: ik vind/voel dat ik al het mogelijke heb geprobeerd om dat google-earth-ding in actie te krijgen, laat het verder aan de bijna dagelijkse updates over om misschien tot verbetering te geraken, bij uitblijven waarvan ik altijd over een maandje ozfo kan besluiten het tot nu toe mislukkend beestje te deleten.
Link naar reactie
Iets meer duidelijkheid: op Net op tamelijk wat plaatsen \"mijn\" probleem teruggezien en helaas zonder oplossingen (wel vriendelijke suggessties maar nergens een bevestiging dat iets helpt).\nHet vaakst wordt gedacht aan Xserver en Xorg, echter zonder bewijsvoering.\n\nDingen van deze orde treden soms op in de meeste Linuxen en vooral/meestal in SUSE 10.2 ....\n\nEén van de sites met opmerkingen:\n[url]http://groups.google.com/group/earth-linux/feed/atom_v1_0_msgs.xml?num=50[/url]\n\nDe hele query op zoekwoorden:\n[url]http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=suse+10.2+google+earth&where=web&mu=&mi=&cs=UTF-8[/url]
Link naar reactie
Vannacht boden zich 16 stuks SUSE10.2 updates aan, waaronder enige voor AcrobatReader en een flinke handvol voor Xorg. Voor allebei deze was er, ondanks dat ik zo veel extra bronnen heb opgevoerd dat iedere update zeer veel (aanloop)tijd neemt, een missend RPM dat ik ook niet met een zoekactie op Net kon bemachtigen.\n\nMisschien loopt een volgende ronde beter.\n\nOverigens signaleerde SMART packet-manager 15 à 20 diverse onvoldoende gehonoreerde \"afhankelijkheden\"; van dingen waarvan de namen mij niets zeggen.\n\nEdit: het pakket met (mislukkende) updates van vannacht meldde zich weer, in het ronde blauwe icoontje in de werkbalk dat dan op oranje springt, maar in plaats van in die updates ter plekke via dat icoontje in te stemmen, ging ik naar Yast en klikte daar op \"online update\".\nKennelijk is dat een betere manier / andere installer want alle updates gleden nu naar binnen, zo soepeltjes als een advocaat in de hel.\n\nVoor mijn Google Earth heeft het echter niets geholpen, de fout direct na opstart blijft zich herhalen; na 1 aankondigingsscherm wordt alles donker en bouwt zich een \"snelle herstart\" die het wachtwoord eist voor opnieuw inloggen. Ik meen dat dit heet \"machine crash\"?\n\nMisschien heeft toch \"3D-ondersteuning\" hier iets mee te maken; staat bij GoogleEarth vereisten nadrukkelijk vermeld en ik heb tijdens installatie van/aan SUSE10.2 enige malen gelezen: \"3D niet ondersteund\". Ligt zoiets aan software of aan hardware?\n\nHier nog de meldingen uit SMART packet-manager:\nChecking relations...\nUnsatisfied dependency: CASA_auth_token_svc-1.7.1018-3@noarch requires identity-abstraction\nUnsatisfied dependency: SwingOSC-supercollider-0.52-0.pm.1@noarch requires SuperCollider\nUnsatisfied dependency: bashish-2.0.6-1.guru.suse102@noarch requires /usr/bin/fish\nUnsatisfied dependency: bashish-2.0.6-1.guru.suse102@noarch requires /usr/bin/rc\nUnsatisfied dependency: faust2pd-0.9.8.7-0.pm.1@i586 requires /usr/bin/q\nUnsatisfied dependency: graveman-0.3.12-5.pm.1@i586 requires mkisofs >= 2.0\nUnsatisfied dependency: ingen-supercollider-0.4pre-0.pm.svn20070406@i586 requires SuperCollider\nUnsatisfied dependency: ivtv-kmp-debug-0.8.0_2.6.18.8_0.1-10@i586 requires kernel(drivers_media_video) = e6bfdedb638ab674\nUnsatisfied dependency: jboss4-ejb-4.0.4.GA-19@noarch requires jboss4-common = 4.0.4.GA\nUnsatisfied dependency: jboss4-ejb3-4.0.4.GA-19@noarch requires jboss4-common = 4.0.4.GA\nUnsatisfied dependency: k3b-debuginfo-0.99.1.0rc6-1.pm.2@i586 requires k3b = 0.99.1.0rc6-1.pm.2\nUnsatisfied dependency: libgpod-debuginfo-0.4.2-1.pm.0@i586 requires libgpod = 0.4.2-1.pm.0\nUnsatisfied dependency: musicextras-gui-0.6.8-0.pm.3@i586 requires ruby-libglade2 >= 0.14\nUnsatisfied dependency: musicextras-gui-0.6.8-0.pm.3@i586 requires ruby-gnome2 >= 0.14\nUnsatisfied dependency: om-supercollider-0.3.0-0.pm.cvs20060625@i586 requires SuperCollider\nUnsatisfied dependency: recoverjpeg-1.1.1-2.guru.suse102@i686 requires exit\nUnsatisfied dependency: tora-1.3.21-0.pm.4@i586 requires oracle-instantclient-basic\nUnsatisfied dependency: usbvision-kmp-debug-0.9.8.3_2.6.18.8_0.1-0.1@i586 requires kernel(drivers_media_video) = e6bfdedb638ab674\nUnsatisfied dependency: wired-debuginfo-0.4-0.pm.1@i586 requires wired = 20.0-0.pm.2\n\nDie rij ben ik al eens doorgegaan en verder ook gezocht naar eventuele RPMs daarvoor op Net, weinig vondsten en geen eindresultaat na (pogingen tot) invoer van de schaarse gevonden RPMs.
Link naar reactie
Het ziet er toch echt naar uit dat mijn onboard-video-module S3 ProSavage DDR-K een 3D-probleem is of maakt:\n[url]http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=suse+3d+S3+ProSavage+DDR-K&where=web&mu=&mi=&cs=UTF-8[/url]\n\nVeel van de (voor games) omschreven symptomen lijken op wat ik meemaak met GoogleEarth.
Link naar reactie
[QUOTE=dJeedJee;310470]Wat vind ik linux-en met Gentoo toch erg leuk. emerge googleearth geeft mij een , zonder emulaties, goed werkende Google Earth. Wel raar dat er niks in RPM is.[/QUOTE]\r\nO jawel, google earth heb ik 1x als binair en 1x als RPM gedownload, zie (lees) aan het begin van deze draad.\r\nRPM staat hier:\r\n[url]http://rpm.pbone.net/index.php3/stat....i586.rpm.html[/url]\r\n\r\nIk heb intussen veel gelezen over Linux en videokaarten.\r\n\r\nGeen enkele videokaart wordt nog door Linux 100% ondersteund, vooral op het stuk van \"3D\" (er staat ook vaak bij te lezen WAAROM niet, dus dat hoeft ook niemand mij meer uit te leggen); 2 merken gaan beter dan de meeste andere en VIA is daar níet een van.\r\n\r\nAl meer dan een jaar wordt er ophef gemaakt over een op papier uitgewerkte eigen Linux-beeldkaart, die echter ook op \"3D\" niet veel zou doen en nog steeds niet verkrijgbaar is.\r\n\r\nIk ga eens omkijken naar een andere beeldkaart om te proberen of GoogleEarth daarmee bij mij wel in werking kan komen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...