Ga naar inhoud

C-schijf formateren

Aanbevolen berichten

Goedendag,\r\nWie kan mij helpen met het formateren van de harde schijf. ik ben in het bezit van Packard Bell Extreme 5031. Heb hierop Windows XP staan. Ik heb geen cd-rom met XP erop maar alleen maar Recovery cd\'s 4 maal. Nu ben ik in het bezit van Vista en wil deze in principe graag op een schone schijf zetten. Ik krijg het niet voor elkaar om de c-schijf te formateren want hij zegt dat het niet kan omdat XP erop staat. Wie kan mij helpen aan een deugdelijk oplossing a.u.b.\r\n\r\nB.v.d.Sjouk.
Link naar reactie
Sjouk,\r\n\r\nAls je je PC op laat starten met de Vista-DVD, krijg je vanzelf de optie om de harddisk/partitie te formatteren.\r\nJe hebt dus geen lege partitie nodig voordat je de Vista-installatie aanvangt.\r\n\r\nIk zag trouwens dat je Packard Bell Extreme 5031 (volgens specificatie) 512MB intern geheugen heeft. Dit is voor Vista wat weinig. Uitbreiding naar 1 GB is een pré. Voor de rest ziet je systeem er wel Vista-ready uit. Wil je het zeker weten? Draai dan even dit progamma\'tje:\r\n[url]http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx[/url]\r\n\r\nSucces,\r\nMark
Link naar reactie
Mark,\r\n\r\nDank voor je vriendelijk en duidelijk antwoord.Ik had al in 1 GB geheugen geplaatst en nog eens een Flash geheugenstick van 2 GB. Vista draait nu ook al maar blijf met de oude versie XP (old) erop zitten. Totaal ben ik nu 40 GB kwijt en volgens mij als ik hem schoon instaleer moet dat aanzienlijk minder worden.\r\n\r\nMvg.Sjouk.
Link naar reactie
Beste Mark,\r\nHeb het geprobeerd maar deze mogelijkheid wordt niet geboden. Krijg de melding dat er oude software opstaat ,dus die XP ,en deze wordt bewaard in de map old. Deze wordt niet overschreven dus blijf ik met Xp en Vista zitten waardoor mijn schijf dus meer dan 40 GB gebruikt. Deze map old is ook niet te verwijderen. Ik krijg tijdens de instalatie niet de mogelijkheid om te formateren. Het is een OEM-versie van Vista.\r\n\r\nMvg.Sjouk.
Link naar reactie
[QUOTE] Ik heb geen cd-rom met XP erop maar alleen maar Recovery cd\'s 4 maal.[/QUOTE]\r\nHet kan zijn dat alle recoverybestanden op deze CD\'s staan en dat lijkt,gezien het aantal,voor de handliggend.Maar het kan ook zijn,dat de bestanden op een speciale,vaak verborgen,partitie staan en dat op de CD\'s alleen de drivers staan.\r\n\r\nZoek eens op de CD\'s en de hardeschijf naar een \" i386 map \".\r\n\r\nKijk eens via de herstelconsole,met het commando \"map\",zonder de aanh. tekens,wat er nu precies aan partities op de schijf staan.\r\n\r\nJe hebt geen XP cd,dus haal deze iso eens op,waar de herstelconsole inzit.\r\nJe weet hoe een iso te branden?Als beeld of image bestand,dus de iso niet slepen.\r\n\r\n[url]http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso[/url] \r\n\r\nUitleg herstelconsole.\r\n[url]http://support.microsoft.com/kb/314058/nl[/url]\r\n\r\nMisschien is het e.e.a. toch te verwijderen,mocht je dat toch willen,met GParted.\r\nHet is een mooie (freeware)vervanger voor Partition Magic. \r\n\r\n[url]http://gparted.sourceforge.net/[/url]\r\n\r\nKies voor de LiveCD.\r\n\r\nLet op!Als je XP toch kunt verwijderen,is de kans groot dat je die [U]nooit[/U] meer kunt terugzetten.Dit,omdat er misschien bestanden in de XP installatie staan,die daarvoor nodig zijn.\r\nZoek dus eerst goed uit hoe dit zit.\r\n\r\nGreetz
Link naar reactie
Van mij mag je jij zeggen hoor ;) \nNog even een vraagje.\n[quote]Ik krijg het niet voor elkaar om de c-schijf te formateren want hij zegt dat het niet kan omdat XP erop staat.[/quote]\nHoe probeerde je te formatteren?Als dat vanuit Windows XP was,is het begrijpelijk dat je die melding kreeg,want XP kan zichzelf natuurlijk niet formatteren,lees verwijderen.\n[quote]Vista draait nu ook al maar blijf met de oude versie XP (old) erop zitten. Totaal ben ik nu 40 GB kwijt [/quote]\nWaarschijnlijk staat XP op een partitie van 40GB en is deze nu in z\'n geheel in de map \"old\" opgeslagen.\nEen installatie,zonder extra geïnstalleerde programma\'s,van XP is ongev. 1,5GB en van Vista rondde 7 a 8GB als ik mij goed herinner,dus meer dan 10GB kan het niet zijn.\n \nGeef het commando \"map\",zonder de aanh. tekens,eens in de herstelconsole,dan krijg je alle schijven en partities te zien.\n \nIk ben wel nieuwsgierig naar e.e.a.\n \nGreetz
Link naar reactie
Dank wederom,\r\nIk heb een harde schijf van 200 GB. Stond eerst XP op en heb toen Vista er ook op gedaan. Nu geeft hij aan beschikbaar 149 GB van de 186 GB.Gezien mijn leeftijd snap ik er niet veel van. Ik wilde Vista geheel schoon erop zetten maar dat schijnt dus niet te gaan.Ik heb geen partitie\'s op de c-schijf staan. Vista draait nu goed dus ik zal het maar zo laten maar blijf het zonde vinden van als die GB\'s.Waar vindt je trouwens herstelconsole in Vista\r\n\r\nGroet Sjouk.
Link naar reactie
[QUOTE]Gezien mijn leeftijd snap ik er niet veel van.[/QUOTE]\nOp alle leeftijden valt veel te doorgronden :) \n[QUOTE]Ik heb geen partitie\'s op de c-schijf staan.[/QUOTE]\nAha,ik was een een dualboot uitgegaan op 2 partities,maar je hebt alles op een partitie gezet.\n1.Kun je eigenlijk ook XP nog opstarten?\n \n2.De herstelconsole start je normaal gesproken van de XP cd op,maar daar had ik je al een vervanger voor gegeven.\n[URL]http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso[/URL]\n \nCD erin en dan de PC opnieuw opstarten.\n \nDe schade qua GB\'s valt toch wel mee,want van die 37GB moet je nog wel zo\'n 8GB van de Vista installatie aftrekken,dus komt het neer op 29GB.\n \nMocht je ooit terug willen naar [U]alleen[/U] XP,gebruik dan VistaBootPro om eerst de bootloader aan te passen,anders blijf je misschien last houden van de Vista bootloader.\n \n[URL]http://www.vistabootpro.org/[/URL]\n \nGreetz
Link naar reactie
Sjouk,\r\n\r\nAls je zeker weet dat je niets meer nodig hebt van de oude XP-installatie, dan adviseer ik je even een XP-CD van iemand te lenen en hier mee op te starten, alleen om die partities te verwijderen en deze gelijk opnieuw in te delen (zo)als je dat wilt. Voordat je dan zover bent om een partitie te formatteren om te gaan installeren, breek je de installatie af en start je opnieuw op met de Vista-DVD.\r\n\r\nDie 40GB totaal XP-systeem ga ik in mee met Wanderer. Overigens is een standaard Vista Home Premium-installatie zo\'n 12GB.\r\n\r\nSucces,\r\nMark
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...