Ga naar inhoud

Draadloos 3 km

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste forumleden.\r\n\r\nIk wil graag mijn draadloze netwerk uitbreiden zodat je 3 km nog op mijn netwerk kan.\r\nHiervoor dacht ik een soort schotel op het dak te plaatsen van 28 dbi.\r\nMaar mijn is: als ik die schotel nou neerzet kan ik dan gewoon met me laptop bijvoorbeeld 2 km van me huis af dat signaal oppikken of moet er dan waar ik dit signaal wil oppakken ook een schotel staan.\r\n \r\nGraag jullie hulp.....\r\n\r\nMax Alleblas
Link naar reactie
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Kan niet, en je mag ook niet zoveel zendvermogen hebben. 3 km is natuurlijk ook een belachelijke afstand, het standaard WLAN afstand is 50-100 meter.\r\n\r\nWaarom denk je dat UMTS masten overal staan, en zo hard bestreden worden?\r\n\r\nEffe logisch nadenken, zo belangrijk is je WLAN toegang toch echt niet....
Link naar reactie
Lijkt me inderdaad niet helemaal de bedoeling om een magnetron op je dak te gaan zetten, nee. Ik denk dat de buurt daar ook niet erg gelukkig mee wordt, stel je voor dat je buurman ook een Wi-Fi netwerkje heeft liggen, dat wordt dan helemaal uit de lucht gedrukt omdat jij met je monsterzender aan de gang gaat...\nTrouwens, voor zover ik weet zijn schotels alleen ontvangers, geen zenders. Als je alleen een grote schotel op je dak zet, krijg je hooguit ruzie met de woonstichting, of je moet een koophuis hebben.
Link naar reactie
maxalleblas >>\n\nOf je nu wel of geen eigen terrein en/of koophuis hebt is niet van belang.\nJe moet kijken naar de gevolgen die een dergelijke zender voor de verre omgeving zal aanrichten, deze schade moet je NIET onderschatten.\nTechnisch gezien is het zeer zeker mogelijk om verbindingen over dergelijke afstanden (en verder) te realiseren.\nIk weet uit eigen ervaring dat er, NIET in Nederland cq. Europa, dergelijke installatie\'s werkende zijn, doch tot slot moet je niet de kosten onderschatten en gezien de verbonden risico\'s zeker niet zelf gaan zitten prutsen.\nSucces ermee !
Link naar reactie
Hier dan maar even een uitleg van een wifi guru ;)\nMaximaal toegestaan is 20DB eirp dat houd in dat je maar 20 db uit je antenne mag hebben. Dat is 100Mwatt.\nWil je nu over een langere afstand gaan werken, ga je met richt antennes werken (panel/schotel biquad etc.)\nNu is het zo dat je eigenlijk vrij zicht moet hebben, om die link van 3 KM te halen, dus ga je hoog zitten (ivm freesnel o.i.d. dat is vrije diameter op zichtlijn tussen de antennes)\nWat je verder dient te weten is dat die hoge DB antennes ook signaal versterken, dus zowel bij ontvangen als verzenden.\n\nNu even een voorbeeld simpel gezegt:\nNeem een 20DB/100Mw access point met externe antenne aansluiting. Hierop zit standaart een dipool/omni van 2 DB op dus verlies hier zonder antenne is 2 DB.\nHieraan stop je een connector verloop naar N connector (verlies 1,5 DB)\nNu stop je er nog even 6 meter kabel tussen (verlies +/- 6 DB) en aan de andere kant van de kabel doe je nog een connector (1,5 DB verlies)\nGevolg : 20-2-1,5-6-1,5 = 8 DB hou je over, dus mag je in deze opstelling een antenne van 12 DBI gebruiken.\nNu zou je nog verder kunnen gaan door het vermogen van de ap terug te schroeven naar bv 25 MWatt , dan mag je er dus nog 6 DB bij optellen, dan kan je dus een schotel gebruiken van 18 DBI.\n\nHet leuke hiervan is : dat je ontvangst signaal met 18 DB omhoog wordt getrokken en dat je maar met 20 DB uitzend.\n\nVerder is het zo dat omstanders hier niet zo veel last van hebben met richt antennes (illegaal: b.v. 40 DB) daar het signaal alleen gebundeld word, en zo krijgen omstanders juist minder last, tenzij ze zich in de richtlijn bevinden. Echter omdat je juist vrij zicht wil hebben staan je antennes altijd al een stuk hoger: op dak. Zodat het meeste signaal boven hun hangt en hun niet raakt.\n\nIk hoop dat het wat duidelijker is.\n\nTip neem een schotel met biquad feed voor 3KM verbindingen met vrij zicht aan weerszijde. en neem accesspoints die wds ondersteunen, dan kun je met je laptop in een groot gebied er tussen laptoppen ;)
Link naar reactie
[quote=avv;300291]Hoop dat je dan niet bij mij in de buurt woont. Je gaat allerlei overlast veroorzaken, inclusief storingen van zendapparatuur. \n\nDenk ook aan vergunningen: je mag niet zomaar uitbouw op je huis hebben.[/quote]\n\nHet is niet zo dat hij er een 1000 watt magnetron van gaat maken ;)\nAls je volgens voorbeeld doet kom je makkelijk aan die 3 Km met een max van 20DB eirp en dat is gewoon volgens het boekje. En wat betreft die uitbouw: hier in dit dorpje mag ik gewoon een schotel op het dak zetten, ZONDER vergunning. (ik weet ook dat het in bepaalde delen van het land verboden gaat worden, echter woon je een beetje in het buiten gebied kunnen ze dat NOOIT verbieden, daar je ook schotel nodig hebt voor de Astra.
Link naar reactie
[quote=Intel 3000;300303]het lijkt mij toch gewoon niet echt geaccepteerd.\n[COLOR=Red]Heb je dat tegen mij?[/COLOR]\nAls ik je buurman was had ik bezwaar bij de gemeente ingediend \n[COLOR=Red]Is je volste recht, echter heb je geen been om op te staan: alles gaat dan volgens de wet. (tenminste als je het tegen mij hebt) [/quote][/COLOR]\n\nPs. wel goed belveilige [COLOR=Red]Dat moet je altijd ;)[/COLOR]
Link naar reactie
Ik kwam het volgende verhaal nog even tegen op een ander forum, daar schijnt iemand dus last te hebben van iemand zijn wifi (Denkt hij )\nNu was daar een andere wifi expert die daar op reageerde:\n[quote] Ik zie dat er een veldsterktemeting aangevraagd is. En dát is een goed plan. Hiermee is eenvoudig vast te stellen of jouw netwerk de storing op het netwerk van je buurman veroorzaakt of niet. Mijn vermoeden is, dat deze meting zal bewijzen dat jouw netwerk in dit geval [B] niet [/B] de boosdoener is. \n \nWaarom? \nDe Senao Senao 2611CB3+D geeft bij een verbindingssnelheid van 11Mbps een RF vermogen van 100mW EIRP (met de standaard 2dBi antenne) \nHaal je de antenne eraf, dan hou je 20dBm - 2dBi = 18dBm RF vermogen over \nIk weet niet wat voor antennekabel je gebruikt, maar als je bijvoorbeel 3 meter RG-58 gebruikt, heb je 6dB verlies in je antennekabel. \nVermogen wat je antenne bereikt is 18dBm - 6dB = 12dBm \nDe Omni antenne versterkt 8dBi \nJe uitgestraalde vermogen is dan 12dBm + 8dBi = 20dBm EIRP, ofwel precies wat legaal te gebruiken is in Europa. \nJe buurman kan bovenstaande getallen rusting invoeren in de [URL=\"http://www.qsl.net/pa0hoo/helix_wifi/linkbudgetcalc/wlan_budgetcalcnl.html\"]WLAN Link buget calculator[/URL] van PA0HOO om zichzelf van de juistheid te overtuigen. \n \nIk hoop, dat de veldsterktemeting bij je buurman de werkelijke oorzaak van zijn lage verbindingssnelheid naar boven zal halen, zodat hij zijn energie kan richten op de oplossing van het probleem. \n \nIk weet niet waar en bij wie je buurman deze veldsterktemeting heeft aangevraagd, maar dit is in ieder geval wat Agentschap telecom zegt over het gebruik van de (onder andere) Wifi band (Zie [URL=\"http://www.agentschaptelecom.nl/informatie/publicaties/nieuwsbrieven/nb_02-06_fis_vrijgestelde_toepassingen.pdf\"]FIS Vrijgestelde toepassingen[/URL] ): \n [INDENT] quote: [I][B]Originally posted by Agentschap telecom: [/B][/I]\nStoringsvrij gebruik \nVrijgestelde toepassingen delen de toegewezen frequentiebanden in de meeste gevallen met andere gebruikers. [B] Belemmeringen in het gebruik, veroorzaakt door andere legale toepassingen, moet de gebruiker accepteren [/B] . Dit geldt niet voor randapparaten waarvan het frequentiegebruik wordt bepaald door een telecommunicatienetwerk zoals bijvoorbeeld GSM. Storingen als gevolg van illegaal gebruik kunnen gemeld worden bij Agentschap Telecom, telefoon (0900) 899 11 51 (20cpm). Meer informatie over storingen en klachtbehandeling vindt u op [URL=\"http://www.agentschap-telecom.nl/\"]www.agentschap-telecom.nl[/URL] onder Informatie/storingen. [/INDENT] \n(Vette tekst door mij benadrukt) \n \nDus mocht de veldsterktemeting een andere gebruiker (WLAN of Video link) aanduiden als \'de boosdoener\', dan nóg kan niemand het exclusieve recht op het storingsvrije gebruik van zijn/ haar Wifi apparatuur opeisen. Dat is nu eenmaal inherent aan het gebruik van een frequentieband die vrijgesteld van de verplichting van een vergunning. [/quote]\n\nKomt dus op hetzelfde neer wat ik in mijn vorige post ook al zei ;)
Link naar reactie
Maar wettelijk toegestaan en overlast bezorgen zijn nog wel twee verschillende dingen.\r\n\r\nMet een richtantenne kan ik me er wat bij voorstellen, al blijft het een belachelijk plan. Maar TS wil een 360 graden gebeuren, en straalt daar (letterlijk) mee uit geen rekening met anderen te willen houden.
Link naar reactie
Ik heb zelf even de wifi link planner ingevuld: daar haal je dus met twee 28 DB schotels gewoon 3Km LEGAAL, maar je moet wel flinke kabel verliesen nemen.\nVul deze getallen maar eens onder elkaar in:\n15\n-23\n28\n-110\n28\n-23\n-91\n\nUitkomst is dan 6 DB\n Dus als je je kabel verliezen wilt verhogen neem je een langere kabel :) Dan kun je je antenne nog hoger zetten, wat zeker een vrij zicht geeft.\nIk ga bij de ontvangst gevoeligheid uit van een Senao AP : die heeft een hogere gevoeligheid.\nEchter doordat je met zulke richt antennes werkt, en er voor zorgt dat je vrij zicht hebt kun je ook wel naar de 23 DB eirp (is namelijk heel moeilijk om het signaal namelijk na te meten op die hoogte door de rcd ;) (maar dat heb je niet van mij ;) )
Link naar reactie
[quote=avv;300308]Maar wettelijk toegestaan en overlast bezorgen zijn nog wel twee verschillende dingen.\n\nMet een richtantenne kan ik me er wat bij voorstellen, al blijft het een belachelijk plan. Maar TS wil een 360 graden gebeuren, en straalt daar (letterlijk) mee uit geen rekening met anderen te willen houden.[/quote]\nJa en dat gaat hij niet redden : 360 graden .\nIk heb het hier dus gewoon over LEGAAL wifi netwerk.\nHet enige dat hij zou kunnen doen is er een omni van pak hem beet 8~13 DBi er aan knopen, en zijn vermogen op max te laten staan, dan haalt hij het wel, maar is niet legaal.\n\nVerder zag ik ook dit nog: Een LEGALE wifi link van 8,5Km.\n(leuk als je je vermogen lekker ver terug kan schroeven ;) Hoef je geen kabel verliezen te maken)\n[QUOTE][B]Voorbeeld 3[/B]: Met een 24 dB schotel moet het vermogen tot -4 dBm gereduceerd worden (dat is slechts 0.4 mW (!)) om binnen de legale limiet van 20 dBm te blijven. Toch is in dit geval de maximum overbrugbare afstand [B]8,5 km[/B]. Dit komt vanwege de extreem hoge antenneversterking in het ontvangstpad. En dit is GEEN grapje! [FONT=Arial][SIZE=2]\n [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=3]Apparatuur waarvan het vermogen instelbaar is bestaat sinds kort: Van de de huidige BreezeNET DS.11 kan het vermogen ingesteld worden op [B]-4[/B], -2, 4, 6, 12 en 14 dBm. (met dank aan Kees, PA3HAN). Ideaal dus voor legale long range experimenten [/SIZE][/FONT]\n Als je nog andere apparatuur kent waarbij de power settings ingesteld kunnen worden, laat het weten op pa0hoo at qsl.net als je wilt. [/QUOTE]
Link naar reactie
[quote=Anacho;300357]Mensen met intresse zouden deze draad eens moeten lezen.\n[URL=\"http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=37253&page=2\"]forum.computeridee.nl/showthread.php?t=37253&page=2[/URL]\nGaat over het Wireless Power Kamp.[/quote]\nVolgens mij is dat een verkeerde link: ik kom op deze bladzijde uit ;) :mrgreen:
Link naar reactie
Vetrbinding, legaal, over grote afstand is mogelijk. Hangt wel erg af van de soort obstakels in het terrein. Hier in onze omgeving is al eens een afstand van meer dan 3 km gehaald.\nKijk eens hier [url]http://www.wirelessleiden.nl[/url]\nNeem anders eens contact met hun op. Zij hebben al behoorlijk veel ervaring met richtantennes en Omni\'s en WLan over grote afstanden op een legale manier zonder stroring voor de omgeving.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...