Ga naar inhoud

upgraden of nieuwe computer?

Aanbevolen berichten

Ik gebruik mijn computer voor downloaden, word, excel, bekijken van films en internetten. Dat zal niet veranderen. Ik ervaar problemen (vastlopen pc) bij downloadprogramma (Utorrent) als ik grote torrents wil verwijderen en ik ben met meerdere programma\'s tegelijkertijd bezig. In de toekomst zou ik nog wel avi bestanden willen omzetten in dvd bestanden zodat ik ze op een dvd standalone speler zou kunnen bekijken (of met een kabel naar de televisie is ook ok). Los van het vermogen van de computer wil ik de computer ook stiller maken. \r\n\r\nDit zijn de gegevens van mijn computer:\r\ncomputer: besturingssysteem: windows xp service pack 2\r\n \r\nmoederbord: \r\n Moederbord: CPU Type Intel Pentium III, 450 MHz (4.5 x 100)\r\n Moederbordnaam Supermicro P6SBA (3 ISA, 4 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)\r\n Moederbord Chipset Intel 82440BX\r\n Systeemgeheugen 160 MB (SDRAM)\r\n BIOS Type AMI (01/15/99)\r\n \r\nScherm:\r\n Video kaart Matrox Graphics Millennium G400 AGP (32 MB)\r\n Video kaart 3D-Versneller \r\n Monitor Iiyama Vision Master 404 S704HT [17\" CRT]\r\n\r\nMultimedia:\r\n Geluidskaart: Creative SB 16 Audio Adapter\r\n \r\nOpslag: \r\n IDE apparaat Intel(r) 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller\r\n Diskettestation Floppy disk drive\r\n Harde schijf Maxtor 91360U4 (13 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/66)\r\n Harde schijf WD 2500JB External USB Device (232 GB, USB)\r\n SMART Status harde schijf OK\r\n\r\nPartities:\r\n C: (NTFS) 11005 MB (5408 MB vrij)\r\n D: (NTFS) 1976 MB (1139 MB vrij)\r\n G: (FAT32) 238414 MB (160531 MB vrij)\r\n Geheugencapaciteit 245.5 GB (163.2 GB vrij)\r\n\r\n Invoerapparaten: USB1 apparaat Intel 82371AB/EB PIIX4 \r\n\r\nIk denk zelf aan twee opties:\r\n\r\noptie 1: 200 euro\r\nprocessor pentium 4 kopen (90 euro) en de computer stiller maken (100 euro) en bios systeem updaten (zodat het moederbord de nieuwe processor herkent) en dan verwacht ik dat de computer sneller is. \r\nVragen: is moederbord en processor pentium 4 compatible?\r\nWat is dan de zwakste schakel van mijn computer? \r\n\r\noptie 2: budget 500 euro\r\nandere (tweedehands) of nieuwe computer aanschaffen (zonder dvdbrander en cd rom, want die heb ik al)\r\nWaar moet ik dan precies op letten? Wat maakt een computer eigenlijk krachtig: moederbord, voeding, processor, geheugen, .....\r\n\r\nWie kan mij verder adviseren in mijn keuze?\r\n\r\ngroet Richard
Link naar reactie
Ik zou hier niet veel geld meer in stoppen (het moederbord ondersteunt ook geen P4). Je hebt twee opties:\r\n\r\n1. Compleet nieuwe PC kopen;\r\n\r\n2. Doorgaan met je oude PC.\r\n- Vastlopers lijken me een softwareprobleem: herinstallatie van WinXP doet wonderen.\r\n- Je zou kunnen kijken naar uitbreiding van het SDRAM-geheugen, want dit is op dit moment de zwakste schakel.Je hebt drie geheugensloten waar je max. 3 x 256MB PC100 in kunt stoppen.\r\n\r\nIk zou op Marktplaats even zoeken naar een 256MB PC100 (non-ECC) module en die in een vrij geheugenslot plaatsen (evt. een 32MB module eruit halen). Dat zal WinXP erg prettig vinden, alles draait dan vlotter en stabieler. Zo\'n module mag maar een eurootje of 20 kosten.\r\n\r\n- Om je computer stiller te maken, moet je eerst weten waar de herrie vandaan komt. Dus welke fan maakt de herrie? Fans vangen stof en slijten ook. Stofvrij maken kan al een hoop helpen en vervanging van de versleten fans ook. En dit hoeft echt geen 100 euro te kosten.
Link naar reactie
[QUOTE=chetbaker;300517]1x Micron MT18LSDT3272DG-10EB1 256 MB PC-100 \r\nIs deze compatible met mijn computer?[/QUOTE]Check eerst of het huidige geheugen dat in je PC nou ECC (registered) of non-ECC (non-registered) geheugen betreft. Dit Micron geheugen is ECC geheugen en ECC en non-ECC kun je niet combineren.\r\n[QUOTE=chetbaker;300517]20 euro ervoor betalen is dus normale prijs?[/QUOTE]Zo\'n beetje wel. Ik denk niet dat je bij de kringloop zo snel 256MB PC100 modules in een grabbelton tegenkomt.
Link naar reactie
Je wil je zelf verbazen Obi-wan-kenobi wat mensen naar de kringloopwinkel brengen? Bv ik heb daar een tijdje geleden een usb diskettedrive gekocht voor 2 euro 50 en in de winkel zijn ze tussen de 20 en 30 euro, deze was noch nooit gebruikt zat noch in de seal verpakking en inderdaad 256 mb modules zal niet gauw voorkomen maar kleinere types wel eens qua geheugen.
Link naar reactie
Dit is de lawaaimaker. Kan ik deze vervangen voor een stillere en snellere?\r\n\r\n\r\nSL37C (Intel Pentium III)\r\nProcessor type Intel Pentium III\r\nProcessor core Katmai\r\nPart number BX80525U450512E\r\nProcessor markings 450/512/100/2.0V S1\r\nPackage type SECC2\r\nSocket/Slot type Slot 1\r\nProcessor speed (MHz) 450\r\nBus speed (MHz) 100\r\nL2 cache size (KB) 512\r\nCore voltage (V) 2.0\r\nCore Steppings kC0\r\nCPUID 0673h\r\nECC/Non-ECC ECC\r\n \r\nNotes on sSpec SL37C:· This is a boxed processor with an attached heatsink.\r\n \r\n\r\nDit zijn mijn Geheugenkaarten: \r\n\r\nBank 0 pc100 64 mb v54c365804vc t8pc 8m * 8 sdram 9941pb\r\nBank 1 no ecc 100 mhz 8m * 64 NEC Singapore D456484 1gs – a10- 9jf 9841eemo2\r\nBank 2 32 mb no ecc\r\n\r\nIk kijk op marktplaats en het aanbod is gering. 20 euro is me nog niet gelukt. Ik kreeg ook nog een mail van iemand die zei het volgende \r\n\r\n[I]Laat ik hier nu nog zo\'n moederbord in een pc hebben zitten. De gegevens op\r\ninternet zijn helaas niet allen juist en zelfs de orginele manual spreekt\r\nover verschillende hoeveelheden max geheugen. Ik heb het even getest voor\r\nje. In de bijlagen kan je zien dat mijn pc ook een P6SBA is en dat er nu 256 +\r\n256 + 128 MB inzit , wel allen met ECC (foutcorrectiebit) Uit je (gelukkig)\r\nuitgebreidde gegevens denk ik dat je nu 160MB ook met ECC [COLOR=\"Red\"](dat is dus niet zo) [/COLOR] in je pc hebt. zitten , dat zal samen dus werken. Met een totaal van 640MB (goede soort geheugen modules) werkt mijn pc dus goed.\r\n\r\nHet mooie van de P6SBA is dat deze de voedingsspanning voor de processor kan\r\nveranderen/varieren. De meeste mobos met de intel 440BX chipset kunnen dit\r\nniet. Oudere processors : Katmai type pentium 3 proc. draaien op 2.0 volt ,\r\nde nieuwere Coppermine pentium 3 hebben 1.65 of 1.7 volt nodig. Deze hebben\r\neen full speed cache geheugen op de proc zitten! En verbruiken minder\r\nstroom.[/I]\r\n\r\nKan ik dat wagen 640 mb of zal ik tot 512 mb gaan. Maakt het veel verschil. Past zo\'n nieuwe Coppermine op mijn moederbord. Is deze stiller? Ik ga ook de kringloopwinkels deze week even langs!
Link naar reactie
Hoeveel geheugen er op je moederbord gaat 512 mb of 640 mb ? is moeilijk zeggen. Ik heb een tijdje geleden bij een deskpro pentium 3 waarin 128 en 256 mb zat ook een module van 256 mb bij geprikt en dat ging niet goed. Ik kreeg een melding waarin zoiets werd gezegt als : dat ik teveel geheugen erin geprikt had en de max 512 mb was.
Link naar reactie
Slot 1 processor, ik denk niet dat je daar echt iets veel snellers voor kan vinden: de krachtigste is volgens mij een PIII 600MHz. Qua koeler denk ik dat je ook niet snel een stillere kunt vinden voor Slot 1.\r\n\r\nQua geheugen zou ik de 32MB module eruit halen en vervangen door een 256MB module. 384MB totaal is een mooie hoeveelheid voor WinXP, veel meer zal weinig uitmaken omdat je processor toch de bottleneck is.
Link naar reactie
Waarom zou je in godsnaam een pentium 450 mhx willen upgraden,\nde tijd en moeite die je daar in steekt kan je beter gebruiken om te kijken bij de kringloop winkel en markplaats.nl om daar een 2de hands pentium 3 of pentium 4, amd athlon etc voor 100 euro te halen.. \n\nkoop gewoon een nieuw systeempje, dat gedoe met die sd ram ken ik, en het verschil is echt niet super vooral met torrents, daar heb je goeie processor voor nodig en de ram upgraden, sd ram doet echt geen wonderen. Niet doen gewoon nieuw pctje kopen,\n\npeace md
Link naar reactie
[QUOTE=Michiel86;301394]2de hands pentium 3 of pentium 4, amd athlon etc voor 100 euro te halen. peace md[/QUOTE]\r\n\r\nWat heb je dan precies voor 100 euro alleen een processor of een hele computer met moederbord enzo? Waar moet ik dan op letten bij een nieuwe of tweedehands te kopen, vooral op megaherz?\r\n\r\ntorrents gaan langzaam vanwege de beperktheid van de seeders; heeft toch niets met mijn computer te maken of zie ik dat verkeerd?\r\n\r\nBedankt voor jouw ervaring in ieder geval. \r\n\r\nBij een volgende aankoop wil ik wel een stille computer
Link naar reactie
Dit bod heb ik gekregen. \r\n\r\n[I]1x 256MB in je pc geeft je een functionerende XP.(samen met je 2x 64MB)\r\n \r\nVan 450 naar 550 cop. zal +- 35-45 % snelheids winst zijn. Te lezen uit je reactie , lijkt me dit een werkje met wat risico\r\n\r\nMijn voorstel 15 proc + 22.50 geheugen + 9.99 stevige doos en verzenden.\r\ntotaal = 47.49 euro , meer wordt op prijs gesteld ivm de uitgebreide adviezen en te verwachten aftersales.[/I]\r\n\r\nWat zeggen de kenners (jullie!) hiervan?
Link naar reactie
In een PIII 450 Mhz zou ik niet meer investeren. Vastlopers bij verwijderen van bestanden is een tekort aan prcessorsnelheid/ geheugen. Als je slim bent kijk je even op [url]www.pcdiscount.nl[/url] of er binnenkort een computerbeurs bij jou in de buurt is. Op deze beurzen vindt je vaak gebruikte systemen voor belachelijk weinig geld. BV een P4 systeem voor 149 euro. Zijn dan wel gebruikt maar wel getest werkend en de hardware die er niet in zit heb je zelf. Ook geheugen ed zijn hier veeeeeeeeeel gioedkoper dan in de winkel en vaak zelfs goedkoper dan op markltplaast Ik haal er zelf oojk altijd alle PC zooi die ik nodig heb.
Link naar reactie
[QUOTE=chetbaker;301429]torrents gaan langzaam vanwege de beperktheid van de seeders; heeft toch niets met mijn computer te maken of zie ik dat verkeerd?[/QUOTE]En als je nou een populaire torrent met veel seeders pakt, gaat het dan wel snel?\r\n[QUOTE=chetbaker;301522]Wat zeggen de kenners (jullie!) hiervan?[/QUOTE]Processorupgrade is onzin, in de praktijk zul je weinig merken van een verschil tussen 450MHz en 550MHz, ook al heb je zo\'n grote procentuele winst in benchmarks.\r\n\r\nGeheugenupgrade heeft wel zin, 160MB is gewoon erg krap voor WinXP en 384MB is een mooie hoeveelheid. Die upgrade heeft nog wel zin, alleen wordt je PC er natuurlijk niet stiller van als je niets doet aan de CPU koeler. Tenslotte zou een herinstallatie van WinXP ook wonderen kunnen doen, want de WinXP installatie raakt na verloop van tijd gewoon vervuild en voelt dan traag aan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...