Anoniem2 Geplaatst: 2 maart 2007 Delen Geplaatst: 2 maart 2007 Het schijnt mogelijk te zijn om Windows onder \"beheer\" van Linux te laten lopen, maar uit verhalen daarover op Net kan ik niet opmaken hoe je zoiets regelt.\r\n\r\nIk heb Windows98SE en SUSE10.2 op mijn schijven staan.\r\n\r\nHeeft iemand ervaring met zulke kunstjes? Moet er programmeertaal bij ingevoerd worden (dan vergeet ik het maar meteen)? \r\n\r\nOok belangrijk: momenteel moet ik, als ik Windows wil opstarten, eerst 1 geheugenstrip uit het moederbord trekken want Windows98SE verdraagt geen 1024MB RAM, loopt dan klem. Blijft dat ook nodig als Windows98SE ondergeschikt aan SUSE komt te draaien? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2007 Je maakt dan gebruik van iets als VMWare, een programma dat een PC emuleert, waar je dan - bijvoorbeeld - Windows op kan installeren. Ik zou daarover eens in de Wikipedia gaan neuzen of zo. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2007 Ja, zoëven op de VMware-site terechtgekomen. Ik downloadde daar voor Linux een gratis VMware-player-RPM dat zich moeiteloos en snel liet installeren maar het komt niet in Programma\'s te staan en met de zoekfunctie vond ik 4 mappen maar ik kan er niets mee.\r\n\r\nHet is ook mogelijk om een evaluatie-versie 30dgn van VMware workstation te downloaden maar ik heb geen idee voor wat voor problemen ik daarmee kan komen te staan.\r\n\r\nErgens zag ik een prijs voor een definitieve versie, 190 dollars of daaromtrent.\r\n\r\nIk hoop dat \"iemand met ervaring\" reageert want uit de beschrijvingen op Net leer ik niets.\r\n\r\nIs het iets dat werken kan als je het naderhand installeert op een machine met reeds dualboot 2 OSsen aan boord, of moet je eerst op een kale computer dat VM-ding installeren en dan OSsen daaronder installeren? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2007 Als ik het goed begrijp willem1940 wil je in suse 10.2 een vm programma downloaden om daarin windows versie? te draaien? Anderom ken ik het wel om linux in de vm van windows te laten draaien. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2007 [QUOTE=Black Eagle;299014]Als ik het goed begrijp willem1940 wil je in suse 10.2 een vm programma downloaden om daarin windows versie? te draaien? Anderom ken ik het wel om linux in de vm van windows te laten draaien.[/QUOTE]\nJa, op de site van VM-ware staan voor 2 masterprogs elk 3 versies downloadbaar met 30 dagen evaluatietijd: vanuit Windows, vanuit Linux en vanuit Mac.\nIn mijn geval zou ik graag SUSE10-Linux als \"baas\" zetten want kan gemakkelijk de 1024MB RAM aan die mijn mobo ondersteunt. Volgens de beschrijving op VM-site wordt aan ingevangen OSsen \"geheugen\" etc., [b]toegewezen[/b] dus denk/hoop ik dat ermee in te stellen valt dat W98se niet meer RAM \"ziet\" dan de 640MB waarover ik las dat het die als uiterst maximum verdraagt.\n\nDan zou ik niet meer zoals nu wanneer ik W98se nodig heb, eerst één van mijn 2 geheugenstrips à 512MB uit de slot hoeven te trekken.\n\n[url]http://www.vmware.com/products/ws/[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2007 Ja ervaring mee, loopt hier dus... \n\nTen eerste, VMWARE-player, heb je in principe niet erg veel aan.....\nDit is een speler, voor een al aangemaakte virtuele OS.\n\nMet VMWARE workstation kan je deze virtuele OS aanmaken.\n\nWat is Vmware.. eigenlijk een stukje software wat hardware simuleert!\n\nAls je Vmware start kan je een virtuele PC aanmaken, en dan deze starten en windows 98 of wat dan ook installeren! \n\nJe bepaalt van te voren hoeveel plaats deze virtuele pc op je harde schijf mag innemen. En dat ziet er dan als 1 grote file uit op je harde schijf.\nDeze file kan je dan weer afspelen in Vmware Workstation, of in de Player.\n\nEnige nadeel is, de Workstation kan je voor 30 dagen gebruiken.. \nDe player is alleen om af te spelen, kan je dus verder niets meer veranderen aan je virtuele OS.\n\nHet probleem van jou 1GB geheugen zal dus uit de wereld zijn! Want in Vmware Workstation zal je voor Windows 98 128MB of 256MB reserveren (of wat jij zelf wil).\n\nHet werkt prima! ALLEEN, als je USB wilt gebruiken, dan moet je, in Suse 10.2, en elke andere distributie die werkt met kernel 2.6.18, je kernel opnieuw compilen (oftwel opnieuw aanmaken). Anders werkt USB niet in Vmware! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2007 O, dus voetangels en klemmen.\r\n\r\nIdioot uitgangspunt, dat in deze tijd iemand USB niet zou willen gebruiken.\r\nTrekt dat zich niet automatisch recht als je een update-functie in Yast laat lopen, bijvoorbeeld systeem-update? Of mag Yast helemaal niet meer lopen onder VM-ware? En Windows-setup, zonder formatteren, als opfrisser?\r\n\r\nEn kan een reeds op schijf geïnstalleerd extra systeem, bij mij W98se, ook \"overgenomen\" worden desnoods via opfris-setup uit gecopiëerde Windows98-map van de CD, of moet per se die partitie geformatteerd en nieuw opgebouwd worden?\r\n\r\nMijn Windows heeft aparte partities/schijven in gebruik voor Mappen, Swap en Installatie-software; SUSE trouwens ook zoiets: 2 eigen door SUSE gekozen en aangemaakte partities plus op allebei de schijven een SWAP-partitie, totaal 4 dus.\r\n\r\nKan dat allemaal wel bestaan onder VM? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2007 Dat met de USB is een probleem in de kernel versie. ALs je 10.1 of ouder neemt doet USB het wel gewoon!\nIk weet niet of je een bestaande WIn98 installatie kan \"importeren\", ik geloof wel dat het kan, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.\n\nIk neem aan dat Suse maar 1 Swap partitie heeft, meer is niet nodig, en kan er dan ook niet mee overweg! (mocht je ooit 2 verschillende linux distro\'s op 1 computer zetten, gebruiken ze dezelfde swap partitie).\n\nIn Vmware kan je, naar gelang je harddisk groot is, zoveel \"schijven\" aanmaken als jij wil! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2007 Ik had voor de zekerheid op allebei mijn schijven vooraf een Linux-swap-partitie gemaakt en juist geformatteerd, 2GB elk en ik zag dat SUSE10.2 die allebei heeft \"toegevoegd\". \r\n\r\nDit omdat ik niet kan uitvinden hoe SUSE met die swap het beste \"pingpong\" speelt, dwz swappartitie zo veel mogelijk pakken op \"andere schijf\" voor meer snelheid. De ongebruikte schijfruimte van meer dan 20GB op de masterschijf van 40GB, wilde SUSE niet pakken (ik zou die toch graag aan SUSE willen toevoegen als extra opslagruimte, ik las iets over \"mounten\" maar begrijp niet hoe); SUSE kroop met 2 partities, samen bijna 40GB, op de grotere slaaf-schijf en ik las iets van \"aankoppelpunt\" .... naar de Windows C-partitie op de master.\r\n\r\nDus nogmaals, geen idee hoe SUSE precies de swappartitie(s) benut maar aan de snelheid te zien bij het copiëren van grote brokken, zoals bijvoorbeeld een DVD-iso, verzet van ongeveer 1GB per minuut, pakt-ie vast wel de snelste mogelijkheid. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2007 Als ik VMware in de juiste versie installeer onder Linux, dan blijft toch Linux \"baas\", zit niet gevangen in VM-ware; blijft USB dan wel gewoon werken?\r\n\r\nDan laat ik W98SE onder VMware lopen; heeft dat andere consequenties voor de USB van W98SE?\r\n\r\nOf blijft dan toch VMware \"baas\" over allebei de systemen?\r\n\r\nIk doorzie dit gedoe nog verregaand onvoldoende. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 Zou \"Bochs\" iets zijn/worden (en automatisch installeerbaar met Yast)??\n[url]http://bochs.sourceforge.net/getcurrent.html[/url]\n\nEdit: ik heb een RPM binnengehaald en ga experimenteren.\n[url]http://sourceforge.net/project/downloading.php?group_id=12580&use_mirror=switch&filename=bochs-2.3-1.i586.rpm&28863233[/url]\n\n[b]Edit2:[/b] Bochs is geïnstalleerd, was snel klaar en zonder protesten. Ik zie het nergens in menu .... net als Wine indertijd (dat een flop was) .... en Google Earth, ook mislukt .... ik zal de compu maar eens herstarten en dan een zoekactie instellen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 Ik ken Bochs niet, maar heb je alles gedaan zoals [URL=\"http://bochs.sourceforge.net/cgi-bin/topper.pl?name=New+Bochs+Documentation&url=http://bochs.sourceforge.net/doc/docbook/user/index.html\"]hier[/URL] staat omschreven? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 En voor google earth, heb je [URL=\"http://earth.google.com/support/bin/answer.py?answer=44713&topic=1135\"]dit[/URL] wel allemaal gedaan?\nIk heb het net geïnstallerd, en het doet het perfect, ook een verwijzing in het menu! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 @Pimmie: Nee en nee. Alles wat ik deed was RPMs downloaden en installeren, waarna NIETS zich meldde en ik in zoek-acties wel enige bestanden in diverse directories opspoorde maar daar kon ik niets mee doen.\r\n\r\nIk heb gekeken op die 2 links die je gaf, maar ik begrijp geen bliksem van dat apentaaltje en het vooruitzicht om, na voorafgaande training, dan ook nog eens die hele woordenpakken te moeten doorlezen trekt mij totaal niet aan.\r\n\r\nJammer dan, dit spul is niet klaar voor gewone gebruikers.\r\n\r\nGelukkig ben ik er inmiddels achter hoe ik een schoonmaak-actie aanzet. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 Als je je niet wilt verdiepen in de duidelijke aanwijzingen van de desbetreffende software hoe te installeren, dan gaat het nooit iets worden!\n\nJammer, want het werkt dan wel! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 [QUOTE=Pimmie;299656]Als je je niet wilt verdiepen in de duidelijke aanwijzingen van de desbetreffende software hoe te installeren, dan gaat het nooit iets worden!\r\n\r\nJammer, want het werkt dan wel![/QUOTE]\r\nBij de nieuwere Linuxen, met Yast of vergelijkbare installer, wordt in de aanprijzingen steeds beweerd dat dat niet nodig is; voor tamelijk wat dingen is dat dus loze tekst.\r\n\r\nMaar goed, daar hadden we het al vaker over.\r\n\r\nToch wel jammer. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 [QUOTE=willem1940;299659]Bij de nieuwere Linuxen, met Yast of vergelijkbare installer, wordt in de aanprijzingen steeds beweerd dat dat niet nodig is; voor tamelijk wat dingen is dat dus loze tekst.\r\n\r\nMaar goed, daar hadden we het al vaker over.\r\n\r\nToch wel jammer.[/QUOTE]\r\n\r\nEn daar heb je dus meteen ook het grote probleem...\r\nMet al die verschillende installers wordt het voor software makers wel erg moeilijk om al deze installers te ondersteunen!\r\n\r\nDus alleen de specifieke software die door de distributies zelf worden ondersteund, zullen automatisch doen wat jij wilt!\r\nMeteen een \"sterk\" punt bij Suse, die heeft wel erg veel software op de dvd staan om te installeren. Kan ook een nadeel zijn, om de bomen door het bos te zien. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 YaST is een installer die onderhouden word door de mensen van SuSE. Alle software die je zo installeerd word door SuSE van de broncode opgebouwd en getest. Red Hat heeft Yum en Debian based distros gebruiken apt of een afgeleide hiervan. \n\nSoftwaremakers hebben zich niets aan te trekken van deze installatietools. De laatste jaren bestaat het LSB (linux standard base) project dat tot doel heeft om een standaard basis te bouwen waardoor het voor softwaremakers veel eenvoudiger is om te ontwikkelen.\n\nDe meest gangbare software is te vinden in repositories dewelke door de installatietools gebruikt worden om alles van te downloaden. Debian based distributies hebben de grootste basis van direct installeerbare paketten.\n\nHet voordeel van tools zoals YaST is dat de isntallatie van beschikbare software enorm eenvoudig maakt. Alle afhankelijkheden worden direct opgelost en updates voor alle software die geinstalleerd is worden vanzelfs gedownload.\n\nBochs is, net als wine, een command line tool. Je start dit vanaf de commando prompt met bijkomende argumenten. Je zal het dan ook niet terugvinden in het startmenu omdat daar eenvoudigweg niet vanuit gestart kan worden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2007 Blokker_1999, heel fijn dat je er moeite voor wilt doen, maar de uitleg waarom iets niet werkt/lukt in Linux is niet wat ik zoek.\n\nLinux is dus voor de gewone gebruiker (nog) niet geschikt, in tegenstelling tot wat er in aanprijzingen beloofd wordt.\n\nSuse10.2 heeft trouwens zowel Yast als Yum. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2007 @Blokker_1999\nGoed uitgelegd verhaal... \nMaar zoals je de reactie van Willem1940 al gelzen zou hebben, in zijn ogen is het een excuus waarom linux wel of niet werkt......\n\nWat ik zo vreemd vind is dat sommige mensen niet willen lezen en begrijpen hoe je een software pakketje wel aan de praat krijg! \nHet wordt dan afgedaan met \"[I]ik begrijp geen bliksem van dat apentaaltje en het vooruitzicht om, na voorafgaande training, dan ook nog eens die hele woordenpakken te moeten doorlezen trekt mij totaal niet aan.[/I]\"\n\nDus enige moeite, om iets te lezen en te begrijpen, wordt niet gedaan. En verwacht wordt dat alles in 1 keer werkt, met absoluut geen moeite!\n\nOok hulp wordt niet op prijs gesteld..... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen