Ga naar inhoud

interne of externe harddisk?

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn geheugen van de computer uitbreiden. Dit kan ik doen met een externe harddisk, maar ik kan ook mijn interne harddisk vervangen. Ik geloof dat dat goedkoper is interne harde schijf rond de 50 euro (80 gb) externe harde schijf (80gb) rond de 80 euro. Kan iemand mij advies geven waar ik mijn keuze van kan laten afhangen. Ik heb instructies gelezen hoe je de harddisk vervangt, dat lijkt me wel te doen. Maar als je besturingssysteem en alles ook opnieuw geïnstalleerd moet worden, daar heb ik geen ervaring mee en dat lijkt me nogal pittig.\r\n\r\nIk heb ook me verdiept in usb 1.1 en 2 en ik heb een heel rapport uitgedraaid, maar kom er nog steeds niet achter welke usb aansluiting er op mijn pentium 3 computer zit. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven naar aanleiding van de volgende gegevens:\r\n\r\nPeripherieapparaten:\r\n Printer hp deskjet 960c series\r\n USB1 apparaat Intel 82371AB/EB PIIX4 - USB Host Controller\r\n [ Poortconnectors / USB1 ]\r\n\r\n Poortconnectie-eigenschappen:\r\n Poorttype USB\r\n Interne aanduiding USB\r\n Intern aansluittype Centronics\r\n Externe aanduiding USB1\r\n Extern aansluittype Centronics\r\n\r\n [ Poortconnectors / USB2 ]\r\n\r\n Poortconnectie-eigenschappen:\r\n Poorttype USB\r\n Interne aanduiding USB\r\n Intern aansluittype Centronics\r\n Externe aanduiding USB2\r\n Extern aansluittype Centronics\r\n\r\n\r\nAls ik namelijk een oude usb 1.1 aansluiting heb, moet ik voor een externe harddisk een nieuwe usb 2 aansluiting kopen (30 euro) en voor een interne harddisk hoeft dit niet. Of zie ik dat verkeerd?\r\n\r\ngroet Richard
Link naar reactie
Nou de keuze is vrij simpel lijkt me: De toegevoegde waarde van een externe harde schijf is dat ie gemakkelijk mee te nemen is en te koppelen is aan elke PC met USB2.0. Het uitwisselen van grote bestanden is dus heel makkelijk.\r\n\r\nGaat het puur om uitbreiding van opslag voor die ene PC, dan kun je net zo goed een interne harddisk nemen. Let er wel goed op of er nog wel genoeg ruimte is in de behuizing om een extra harddisk in te plaatsen.\r\n\r\nLet er verder goed op dat je een harddisk koopt met de juiste interface, IDE/ATA of S-ATA? Als je weet welk moederbord je hebt, kun je ook zo nagaan wat voor harddisk controller erop zit.\r\n\r\nBij IDE/ATA moet je er tevens op letten dat de nieuwe harde schijf goed gejumperd is: Per IDE-poort kun je nl. twee apparaten aansluiten, t.w. een MASTER en een SLAVE. \r\n\r\nTenslotte moet je er ook op letten dat relatief oude moederborden een harddisk controller hebben die maar een beperkt aantal GB\'s kan aansturen. Zo kan het mogelijk zijn dat wanneer je er een 80GB schijf in zet, je maar 32GB zult zien.
Link naar reactie
Bedankt voor je snelle reactie\r\n\r\nIk weet dat er geen ruimte is voor een extra harddisk, daarom wilde ik de oude vervangen, maar daar staat ook het besturingssysteem op. Dat lijkt me te veel werk omdat ik dan ook het besturingssysteem opnieuw moet installeren. Ik gelooof dat ik beter een externe harddisk neem. Weet iemand mij te vertellen of ik een usb 1.1 aansluiting heb of een usb 2aansluiting. Dit staat ook nog in het rapport:\r\n\r\n[ Universal Serial Bus controllers / Intel(r) 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller ]\r\n\r\n Apparaateigenschappen:\r\n Soort Besturingssoftware Intel(r) 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller\r\n Datum Besturingssoftware 1-7-2001\r\n Versie Besturingssoftware 5.1.2600.0\r\n Leverancier Besturingssoftware Microsoft\r\n INF-Bestand usbport.inf\r\n Hardware Identificatie PCI\\VEN_8086&DEV_7112&SUBSYS_00000000&REV_01\r\n Lokatie-informatie PCI bus 0, device 7, function 2\r\n PCI-apparaat Intel 82371AB/EB PIIX4 - USB Host Controller\r\n\r\n Apparaatbronnen:\r\n IRQ 11\r\n Poort EF80-EF9F\r\n\r\n [ Universal Serial Bus controllers / USB Root Hub ]\r\n\r\n Apparaateigenschappen:\r\n Soort Besturingssoftware USB Root Hub\r\n Datum Besturingssoftware 1-7-2001\r\n Versie Besturingssoftware 5.1.2600.0\r\n Leverancier Besturingssoftware Microsoft\r\n INF-Bestand usbport.inf\r\n Hardware Identificatie USB\\ROOT_HUB&VID8086&PID7112&REV0001
Link naar reactie
[QUOTE=chetbaker;296232]Als ik namelijk een oude usb 1.1 aansluiting heb, moet ik voor een externe harddisk een nieuwe usb 2 aansluiting kopen (30 euro)[/QUOTE]Nou, een USB2.0 PCI-controllerkaartje kost echt geen 30 euro hoor, je hebt ze al vanaf een eurootje of 8: [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/274/all?keyword=USB+2.0&catID=274&scoreMin=&scoreMax=5&priceMin=0&priceMax=&land=&orderField=prijs&orderSort=asc]Pricewatch[/url].\r\n\r\nDaarvoor moet je natuurlijk wel een vrij PCI slot hebben.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...