Ga naar inhoud

sata raid of gewoon sata?


Aanbevolen berichten

ik heb me een paar nieuwe onderdelen gekocht waaronder een moederbord m2n32-sli deluxe 1 sata schijf die ik nog had van 160 gig en 2 van 250 nou heb ik op dit moederbord 6 aansluitingen voor sata en er zit nog een apparte waarop staat sata/raid silicon wat betekent dat en weet iemand of ik die gebruiken kan mag? ik wil de 160 gig gebruiken om vista op te zetten de andere 2 voor mediacentre enzo... mischien kan iemand me uitleggen hoe ik alles asembleren moet dit is de eerste keer dat ik een mobo in elkaar zet met sata..\nverder heb ik 2x 1024 mb geheugen 800mhz tv tuner vista ready 5200+ amd cpu zalman koeler xfx 6800 gt grafische kaart alvast bedankt!!! ps boekje is alles in het engels en aangezien dat mijn engels waardeloos is...ik hoop dat iemand me helpen kan die ervaring heeft met dit moederbord
Link naar reactie
Amerika. Wat is dit voor waardeloos advies? Sjohnboy vraagt [U]HOE[/U] het moet, dat ie het raid aan kan sluiten weet ie al. \n\nIk kan je trouwens niet echt helpen omdat ik niet weet hoe dat moet, wel wil ik je waarschuwen dat je niet zonder kennis van zaken met de computer aan de slag moet gaan. Dat heb ik een paar dagen geleden zelf ondervonden toen ik de bios veranderde. (zie het stuk \'bios verkeerd ingesteld\' :) ) \n\nDe link die Black Eagle bedoelde is waarschijnlijk deze:\n[url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks[/url]\n\nWat je ook kan doen is met google gaan zoeken, bijvoorbeeld met de term: \'Hoe moet ik raid aansluiten\'. \n\nDat ik je hier niet echt mee verder help weet ik, maar dit is alles dat ik kan doen. Maar wel veel succes verder. :)
Link naar reactie
[QUOTE=Pimmie;294413]In Raid configuratie heb je verschillende oplossingen.. Raid 0,1en 5\r\n\r\nOp jouw moederbord zit een Silicon Image controller. \r\nIs dus een sata raid controller..\r\n\r\nMooi moederbord trouwens....[/QUOTE]\r\n\r\nja dankjewel voor de goeie info en uitleg maar welke moet ik dan gebruiken? ik heb 3 harde schijven van 200 gig ( 600 gig ) in totaal,\r\nmoet ik die in die 6 pluggen of moet ik er eentje in die silicon drive steken?\r\nen moet ik eentje als master ingeven of kan ik de jumpers laten zitten zoals ze zitten? ik heb maxtor diamondmax 10 schijven.. alsvast bedankt!!
Link naar reactie
Ik zou, als ik jou was, gewoon de normale sata aansluitingen nemen.\nAls je raid gaat gebruiken kan je deze 3 schijven als 1 grote schijf zien, dus 600Gb totaal. En dan kan je verschillende partities aanmaken.\n(dit zou mijn keuze zijn).\nMaar ik lees dat je op 1 Vista wil en de andere 2 Mediacentre (Xp ??).\nAls je dat zo wil kan je 1 schijf gewoon houden, dus geen raid, en de andere wel als raid.
Link naar reactie
[quote=sjohnboy;294758]en dat is mogenlijk met sata schijven??? ook al zet ik vista erop? en moet ik die eerste schijf dan in master zetten of gewoon inpluggen?[/quote]\n\nJa, dat moet gewoon mogelijk zijn. Het is feitelijk niets anders als op een later moment een extra schijf toevoegen. RAID kun je trouwens ook nog wel voor andere doelen gebruiken als alleen het samenvoegen van meerdere schijven, maar daar was je al achter, denk ik.\nWat dat master/slave gebeuren, daar heb je nu niks mee te maken. Dat is alleen belangrijk bij IDE schijven, omdat die met zijn tweeën op één kabel zitten (daarom ook wel Parallel ATA of PATA genoemd). In jouw geval gebruikt elke schijf zijn eigen aparte kabeltje (vandaar dus Serial ATA of SATA) en dan valt heel het master/slave verhaal weg.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...