Ga naar inhoud

Vista versies

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Zoals velen weten zijn er verschillende versies te koop. OEM, BOX, Retail enz.\r\n\r\nWat is het verschil in Retail, OEM, BOX? Retail is veel en veel duurder als de OEM en BOX versies.\r\n\r\nKan ik Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit, NL, BOX gewoon kopen? Krijg ik dan alle zooi (licenties enz.) gewoon mee? Ik wil vista home Premium gaan kopen. Maar ik ben bang dat ik hem straks niet kan installeren.\r\n\r\nWie heeft op deze vragen antwoord?\r\n\r\nalvast bedankt
Link naar reactie
De bedoeling van OEM is dat het alleen geleverd mag worden bij een nieuwe pc. Box is hetzelfde als OEM (gister geleerd van vmsw) en retail wil zeggen dat je die versie op veel pc\'s kan installeren met dezelfde key (als ik het goed heb) Bij OEM wordt dat product aan het moederbord gekoppeld zodat je het maar aan één pc kan hangen.\n\nVerder vraag je of je Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit, NL, BOX gewoon kan kopen. Dit kan geloof ik wel gewoon. Je krijgt in ieder geval één licentie. Ik raad je alleen aan om 32 bit te kopen en nog geen 64. Veel drivers werken nog niet voor de 64 bit versie en als je 32 bit hebt en je wilt later toch naar 64 kun je gewoon je eigen serial gebruiken. Dus upgraden kan altijd nog.
Link naar reactie
In principe wordt een OEM versie geleverd bij een nieuwe PC en blijft die licentie gebonden aan die PC. Als je dus een nieuwe computer koopt dan kan je de OEM licentie dus niet overzetten en zal je dus een nieuwe licentie moeten kopen.\r\n\r\nEen OEM licentie mag alleen los (in box) worden verkocht aan een andere “system builder”. Je kan hier denken aan een computerwinkel die aan een andere computerwinkel door verkoopt. “system builder” is alleen niet gedefinieerd als computerwinkel en dus kan iedereen “systembuilder” zijn. Het is echter wel zo dat als jij een “box” versie koopt dat jij zelf verantwoordelijk bent op de support van Vista op die PC. Je kan dus niet meer terugvallen op de leverancier van jouw box versie en ook kan je geen verhaal halen bij Microsoft. Als jij later de PC doorverkoopt dan ben je dus ook verantwoordelijk voor de Vista installatie.\r\n\r\nNormaal gesproken stelt de support niet veel voor en is een box versie gewoon een gunstige deal. Het enige waar je later last van kan hebben is dat je de licentie niet kan overdragen op je volgende PC.
Link naar reactie
Ik geloof niet dat er niets anders in het artikel staat dan wat ik zojuist heb geplaatst. Hier staat de relevante informatie op de Microsoft website:\n\n[QUOTE]Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.\n[/QUOTE]\n\n[url]http://www.microsoft.com/netherlands/partner/licenties/correctsoftwaregebruik/faq.aspx[/url]
Link naar reactie
“In principe” wil dus zeggen dat het niet altijd het geval hoeft te zijn maar wel zo bedoelt is. Anders had ik kunnen zeggen dat OEM altijd bij een nieuwe PC geleverd wordt, maar dat is niet zo. De licentie is bedoeld voor “system builders” en dat wordt expliciet zo genoemd in de officiele licentie die je vanaf dezelfde pagina kan downloaden. Dat er gewone particulieren zijn die als systembuilder aangemerkt willen worden, en die het vervolgens op een bestaande PC willen installeren, wil niet zeggen dat dat meestal zo gebeurd.\n\nDe reatail full version is “in principe” bedoeld voor losse verkoop. Dat wil niet zeggen dat een computerwinkel niet een volledige versie bij een nieuwe PC mag leveren. Het zal alleen niet zo heel veel voorkomen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...