Ga naar inhoud

bios verkeerd ingesteld

Aanbevolen berichten

Hoi, \r\n\r\nLaat ik bij het begin beginnen. Vanochtend keek ik met pc wizzard 2006 naar welke hardware er in mijn pc zit. Ik kwam er toen achter dat het intern geheugen draaide op een snelheid van 266MHz terwijl dat 533MHz hoort te zijn. Ik dacht dat ik dat wel even kon veranderen....\r\n\r\nVervolgens ben ik de BIOS ingedoken en daar heb ik een aantal dingen veranderd. Alleen is er nu een probleem ontstaan (...had ik kunnen verwachten...) en dat is dat de computer zichzelf om de 5sec. aan en dan weer uit zet. En zo de hele tijd door. Het ergste is nog wel dat ik niet meer in de bios kan komen om de veranderingen ongedaan te maken... Weet iemand hoe ik deze (domme) fouten weer recht kan zetten?\r\n\r\nAlvast heel erg bedankt,\r\n\r\nThijs Hölscher.\r\n\r\n\r\nIn de bios heb ik het volgende veranderd: \r\n1. Adv. bios features --> Full screen logo disp. --> was: Enabled. nu: Disabled.\r\n2. Adv. bios features --> PCI Express configuration --> Active State Power Configuration --> was: Disabled. nu: Enabled.\r\n3. Adv. Chipset Setup --> DRAM Frequency --> was: Auto. nu: 533MHz.\r\n4. Powermanagement --> Restore on AS Powerloss --> was: Last state. nu: Power off. (ik denk dat hier het probleem zit)\r\n5. Cell menu --> Ajust CPU FSB Frequency --> was: 200MHz. nu: 500MHz.\r\n6. Cell menu --> Ajust PCI Express Frequency --> was 100MHz. nu: 133MHz.\r\n\r\n(Ik weet niet of dit nodig is maar voor het geval dat staat het er toch)\r\nHardware in de computer:\r\nPentium D 940 3,2GHz\r\n800 MHz FSB\r\nMSI 945 PL NEO (moederbord)\r\n1024 MB intern geheugen DDR2 533MHz\r\nATI Radeon X 1300 Pro videokaart\r\n250GB SATA\r\n200GB IDE\r\nDVD RAM
Link naar reactie
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[URL]http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/inway.htm[/URL]\n \nHet naarste geval is dat de PC niet wil opstarten omdat de komplete BIOS-instellingen fout zijn. Dan helpt nog slechts een ding\n: Druk tijdens het opstarten van de PC op een toets of toetsencombinatie:\n[B]Award[/B]DelCtrl + Alt + ESC Shift + Alt + S F2\n[B]AMI[/B]Del F1 \n[B]Phoenix[/B]DelCtrl + Alt + ESC Ctrl + Alt + s F2 \n[B]verdere combinaties[/B]Ctrl + EnterAlt + EnterAlt + F1 F10 Alt + Shift + F1 Shift + Alt + Ins \nEen mogelijkheid de juiste combinatie voor uw PC te weten te komen gaat alsvolgt: druk tijdens het opstarten op de spatie-balk tot een foutmelding komt. Eventueel verschijnt aan de onderste beeldrand de betreffende melding voor de weg in het BIOS.\n \nMocht u met al deze combinaties niet in het BIOS kunnen komen, dan kan het zijn, dat u een diskette nodig heeft en dan komt het probleem: waar haal je die vandaan? U heeft namelijk geen BIOS-Setup in de BIOS chip, omdat u een ouder 386- of 486 Board heeft.Als alles gelukt is kunt u nu de [B]BIOS-Defaults[/B] instellen, dus de basis-instelling met een minimale configuratie, die de PC in ieder geval aan het draaien krijgt. Mocht u problemen hebben, stel dan [B]Power-On-Defaults[/B] in. Als het nog steeds niet werkt, ga dan simpelweg uit van een groot probleem en probeer dan de hulp in te roepen van een vakman/vakvruw. Voor de macho\'s onder u: \"Ik ken veel vrouwen die meer over computers weten als menig pseudo-vakman\".
Link naar reactie
Hoi, \n\nIk heb de combinaties geprobeerd, alleen heb ik te weinig tijd om ze in tevoeren, omdat de computer zich dan alweer heeft uitgezet.\nOok ben ik erachter gekomen dat ik geen beeld meer heb. \nVerder heb ik het vermoeden dat de bios de computer uit zet, om zo zichzelf te beschermen tegen de veranderingen die ik gemaakt heb.\n\nZou het misschien helpen om de bios batterij er tijdelijk uit te halen en die vervolgens weer terug te plaatsen?\n\nIk heb mijn lesje wel geleerd. Ga niet in de bios rommelen van een goed werkende computer....\n\nThijs.
Link naar reactie
Dat kan inderdaad helpen.\r\nJe kunt ook even zoeken op internet naar een programma Killcmos.\r\nDe naam is nogal onheilspellend, maar het enige wat het doet is het bios terugzetten naar standaardwaarden.(Fabrieksinstelling)\r\nJe zet het progje op een bootdiskette die je ook wel kunt downloaden.\r\nDan pc opstarten met diskette.\r\nIk denk nl. dat door het gerommel in je bios Windows XP voortdurend opnieuw gaat opstarten. In dos heb je dat probleem niet en daardoor wel de mogelijkheid om dat progje uit te voeren.
Link naar reactie
pas ff op omdat de snelheid single wordt aangegeven.\r\ndus geeft een waarde weer van de helft die staat aangegeven als je geheugen koopt.\r\ndus pas daar mee op omdat het gewoon klopt zo.\r\ndouble data rate 533Mhz geeft aan dat de aangegeven snelheid van 266Mhz op een single zijde van de geheugen strip tegelijk kan werken met de andere zijde van de geheugen strip.\r\ndus als er 266Mhz wordt aangegeven voor DDR geheugen heb je dus in principe het dubbele.
Link naar reactie
heb je een gebruiksaanwijzing van je moederbord?\r\nje zal met de jumper op je moederbord je bios moeten resetten.\r\nga eerst na hoe dat moet.\r\nde jumper op je moederbord zal ongeveer 10 seconden op 2 andere pinnetjes geplaatst moeten worden.\r\nwees er eerst zeker van welke pinnetjes je moet gebruiken.\r\ndaarna weer terugplaatsen zoals het nu ook zit.\r\nen voor een volgende keer, ga als leek nou niet in de bios allerlei instellingen wijzigen als je niet weet wat de bedoeling hiervan is.\r\nje had beter eerst op het forum info kunnen verschaffen voor je aan de slag ging omdat je helemaal niks had moeten wijzigen.\r\nmaar daar ben je nu zelf ook wel achter gekomen denk ik, op een zure manier.
Link naar reactie
Die heb ik zeker verkeerd ingesteld... :D\n\nMaar ik weet wel wat ik de volgende keer ga doen...\nCompleet leek ben ik trouwens ook weer niet, maar idd heb ik wel erg weinig ervaring met de bios.\n\nIk ben de komende tijd nog wel even bezig met het herstellen van de schade.\nAls ik het voor elkaar heb, dan laat ik dat wel even weten en ook hoe.
Link naar reactie
nee dat helpt niet maar ik heb ff gekeken en het enige wat ik vond hier over is dat je 3 keer achter elkaar de resetknop in zou moeten drukken om de bios in default te krijgen.\r\n\r\nprobeer het eens.\r\n\r\nanders toch maar een nachtje zonder batterij en zonder stroom laten staan ook al denk ik niet dat dat zal helpen.\r\n\r\nmaar de jumper op je moederbord gebruiken om je bios te resetten is een optie.\r\nmaar dan moet je wel een gebruiksaanwijzing van je moederbord hebben omdat die info niet op internet verstrekt wordt naar mijn idee.
Link naar reactie
Ok, bedankt. \nInmiddels heb ik de cmos geprobeerd te resteen met de jumper, maar dat heeft tot nu toe geen effect gehad. Ik ga dat nog een keer proberen, maar dan een half uurtje.\n\nVerder probeer ik de bijde andere manieren. Als die niet werken, dan breng ik hem morgen wel even langs de vakman :). Tenzij er nog mensen zijn die nog iets weten wat ik nog niet heb geprobeerd.\n\nMaar ik heb ik mijn pc blijkbaar wel heel erg overhoop gehaald.\n\nDa\'s balen...
Link naar reactie
Moet ik de batterij er tijdelijk (een paar seconden) of gewoon een hele nacht er uit halen? \nMijn moederbord is MSI 945 PL NEO + ICH7 Based, verder staat in er de handleiding nog bij: MS-7236 (V1.X) Mainboard.\n\nMaar ik heb een 2.0 Bios versie(2.2 zou ook kunnen, maar dat kan ik niet meer na gaan), om zo het moederbord met een dual core processor overweg te kunnen laten gaan.\n\nDe batterij haal ik er toch uit door gewoon het klipje opzij te doen en hem er dan uit te pakken, en hem er vervolgens ook zo weer in te doen?\n\nTrouwens, bedankt dat je me nog steeds helpt.
Link naar reactie
Batterij zorgt er voor dat alle instellingen van het bios worden bewaard, als de pc is uitgeschakeld. \r\nAls je de batterij verwijderd, gaan alle instellingen verloren en zal bij de eerstvolgende opstart alles weer zijn gereset naar de standaardwaarden( Fabrieks-instellingen). Wel de batterij 20 à 30 minuten uit het moederbord laten.\r\nBij de eerstvolgende start is het wel belangrijk dat je dan METEEN de datum en de tijd goed zet, want anders begint XP weer te janken dat e.e.a. niet klopt.\r\nDan de Bios-settings weer terugzetten naar de waarden zoals die stonden ingeschakeld.\r\nDan pas de pc helemaal laten doorstarten en met de F8 knop Windows opstarten in Veilige Modus. Als dat weer lukt, kun je proberen of Windows ook weer normaal wil starten.\r\nSucces.
Link naar reactie
graag gedaan thijs, als je pc niet meer werkt is dat altijd vervelend.\r\nik hoop in ieder geval dat er geen hardwarematige schade is ontstaan.\r\nomdat de pc zichzelf steeds uitschakelde is er een kans dat alles misschien nog heel is.\r\nik kan dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen maar laat de batterij er vannacht uit en de stroom eraf zoals toolman beschreef en probeer morgen als de pc weer zou opstarten direct naar de bios te gaan om de tijd in te stellen.\r\nverder dan de tips van toolman opvolgen in de hoop dat alles weer als vanouds gaat functioneren.\r\nsucces.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...