Ga naar inhoud

Ms-dos

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb nog geen topic over MS-DOS gevonden (beetje oud ook), dus heb maar een nieuwe aangemaakt.\r\n\r\nNostalgisch als ik ben, heb ik nog een hoop oude programmatuur, vooral games uit begin jaren \'90 die ik nog graag wil spelen. Ik heb mijn oude PC (Athlon 1400+, 512 MB Ram, 30 GB HDD, FAT-formatted) speciaal hier voor in gericht. Nu nog heb ik Windows 98 draaien, omdat het nog steeds gebaseerd was op de oude MS-DOS kernel. Het probleem is dat lang niet alles fatsoenlijk wil draaien. Crashes als gevolg van conflicten zijn niet uitzonderlijk. Vooral geluid instellen is een heikel punt. Configuratieprogramma\'s vragen om I/O-, IRQ- en DMA-settings. Vroeger was deze informatie gemakkelijk te vinden, maar tegenwoordig is dit niet te vinden.\r\n\r\nVraag 1: Hoe kun je in Windows I/O-, IRQ- en DMA-settings zien?\r\n\r\nVraag 2: Is het aan te raden DOS zelf te installeren en zoja welke versie?\r\n\r\nVraag 3: Kan de volledige HDD (30 GB, eventueel te partitioneren) en het RAM (512 MB) onder DOS wel benut worden? Is het systeem dan gebonden aan de 640KB-grens zodat ik allerlei hiload-programmatuur (qemm386) nodig heb?\r\n\r\nVraag 4: Kan MS-DOS externe (mobiele) geheugendragers lezen? Ik verwacht niet dat USB-flashdrives geschikt zijn, maar ik heb nog een oude ZIP-drive (100 MB) voor op de parallelle poort, CD-roms en desnoods de ouderwetse 3.5\" floppies.
Link naar reactie
1) I/O en IRQ-adressen kun je in apparaatbeheer wel terugvinden onder de eigenschappen van een apparaat, tabblad Bronnen.\r\n\r\n2) Je zou FreeDOS eens kunnen uitproberen. Windows 1 t/m 3 is misschien ook een optie.\r\n\r\n3) Met FreeDOS zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn, omdat dat nu nog wordt ontwikkeld. Heb er zelf echter geen ervaring mee.\r\n\r\n4) CD-rom en 3,5\" zal geen probeem zijn. USB kan een probleem worden. ZIP op de parallelle poort gaat mischien wel nog werken.
Link naar reactie
USB onder Dos kan wel, er zijn dos drivers voor USB-drives.\r\nCd-rom werkt alleen als je een cd-driver in config.sys en MSCDEX.EXE in autoexec.bat start. \r\n30 GB onder MS-Dos zal waarschijnlijk nooit meer worden als 4 GB.\r\nDus is het beter om een partitie van 4 GB aan te maken.( Als je al zoveel nodig hebt voor je dosprogramma\'s.) Kun je gewoon formateren als Fat32. Heb nog nooit problemen gehad met Dosprogramma\'s en Fat32... \r\nVoor Zipdrive zal je ook een Dosdriver moeten zoeken.\r\nNog 1 opmerking: Vergeet niet in je Bios Plug en Play uit te schakelen. Daarmee voorkom je een hoop ellende v.w.b. I/O, IRQ en DMA-instellingen.\r\nPrinten naar een paralelle printer zal nog wel gaan, usb wordt een stuk moeilijker.
Link naar reactie
Waarom probeer je niet Dosbox. Dat is een dos emulator, die ook gewoon onder xp werkt (98 werkt natuurlijk ook wel). Dosbox is veel eenvoudiger dan zitten te kloten om dos aan de praat te krijgen. \r\nZie: [url=http://dosbox.sourceforge.net/]http://dosbox.sourceforge.net/[/url]\r\nApparatuur zal waarschijnlijk niet werken, maar die oude retro games zullen het er prima op doen.
Link naar reactie
[quote=Pimmie;292284]Is toch de \"grondlegger\" van het windows.... en niet van andere... :neutral:[/quote]\n\nJa, maar als je zo gaat redeneren, dan mag het Vista hok ook gewoon bij Windows NT/2000/XP gegooid worden. Die moeten overigens wél apart, want die zijn niet op DOS gebaseerd. Je kunt dan ook nog gaan debatteren over waar Windows Server 2003 in thuis hoort (ook NT/2000/XP dus).\n\nDe laatste Windows NT was namelijk Windows NT 4.0, dat werd gevolgd door Windows NT 5.0, dat we weer kennen als Windows 2000. Windows NT 5.1 bestaat ook, maar die noemen we in het dagelijks leven gewoon Windows XP. Windows Vista is, je ziet \'m misschien al aankomen, Windows NT 5.2. En toch heeft Vista een eigen hok... Terwijl ik denk dat DOS meer \"recht\" heeft op een eigen hok als Vista.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
DOSBox werkt wel als emulator, maar is te traag. De machine voelt aan als een 10 Mhz machine, prima voor de echte classics, maar ik wil voornamelijk de grotere spellen spelen uit de late herfst van het DOS-tijdperk en die gaan dan traag als dikke stroop. Deze spellen vragen enkele tientallen megs schrijfruimte en een flinke 486DX of vroege Pentium. Tegenwoordig voldoe je ruim aan deze eisen, maar wil een spel niet opstarten, heeft geen geluid of redt het slechts tot het hoofdmenu.\r\n\r\nIk ben er nog steeds niet uit hoe ik ze het beste kan draaien.\r\n\r\nDe DOS-compatibiliteitsmodus van XP ken ik niet; ik draai op Windows 2000.\r\n\r\nPC-1 (uit 2005): Asus A8V mainboard, Athlon 64 3000+, 1024 MB Ram, 80 GB HDD, Nvidia Geforce4 MX 4000 128 MB, internetverbinding, Windows 2000\r\n\r\nPC-2 (uit 2001): MSI K7T mainboard, Athlon 1400+, 512 MB Ram, 30 GB HDD, Winfast TNT2 S325 32 MB, stand-alone geen internet, Windows 98 SE\r\n\r\nWie kan me helpen met welke software ik het beste kan draaien met welke instellingen om oude games fatsoenlijk te kunnen draaien?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...