Ga naar inhoud

Prestaties PCI-express X8 en X16

Aanbevolen berichten

Zoals in [url=http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=36050]dit topic[/url] te lezen is ben ik van plan om een AMD Athlon 64 X2 3800+, 1024 GB DDRII 667mhz en een Asrock AM2NF6G-VSTA moederbord aan te schaffen. \r\nVoorlopig moet ik het doen met de onboard videokaart omdat mijn budget beperkt is en ik wil wachten op de directx10 videokaarten. Echter nu ondersteund dit moederbord PCI-express X8. Nu is mijn vraag of het veel in prestatie scheelt of een moederbord PCI-express X8 of X16 heeft?\r\nVerder heb ik nu een voeding met 350W van Sumvision (matig merk) en zou ik graag van jullie weten of deze voeding nog voldoende is als ik er een \'dikke\' videokaart in prik.
Link naar reactie
Wat het bordje betreft, ik had wel begrepen dat de huidige GeForce 8 kaarten (de 8800GTS en de 8800GTX) niet lekker werken in een PCI-e x8 slot, en dat die wat nVidia betreft gewoon een PCI-e x16 slot nodig hebben. Dat kan dus een probleem worden, al komen de 8600 kaarten er ook aan, misschien dat die wel gewoon goed gaan.\nQua prestatie zal het, als de kaart gewoon in een x8 slot kan, niet of nauwelijks uitmaken. Het enige verschil is dat je de meer data tegelijk naar de kaart kan sturen, maar over het algemeen krijg je een PCI-e x8 verbinding al niet volledig \"vol\". Deze vraag kwam een paar jaar terug ook regelmatig voorbij, maar toen met AGP x8 en AGP x4, en toen kwam uit tests ook al naar voren dat een supersnelle AGP x8 kaart (een GeForce 6800 Ultra destijds) op een échte x8 slot nauwelijk sneller was als op een x4 slot.\n\nWat die voeding betreft, theoretisch gezien moet het wel kunnen, tenzij je er echt een 8800GTX in wilt hebben, dat ding trekt in zijn eentje al driekwart van het vermogen van die voeding weg.\nIk zou echter geen risico nemen, en er een 400 à 450 Watt voeding in monteren van een A-merk. B-merken hebben nogal eens de vervelende gewoonte om op hun voeding alleen het piekvermogen te noteren (ik noem een Sweex...) en daar heb je eigenlijk nog niks aan. Een leuke topic om eens door te lezen (wel behoorlijk technisch) op dat gebied, kun je hier vinden:\n[url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1178496[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...