Ga naar inhoud

Vista Bits

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Op dit moment is vrijwel alle consumentensoftware geschreven voor 32-bits. Dat wil niet zeggen dat die niet onder een 64-bits OS zal gaan werken, maar je schiet er helemaal niks mee op. Ik zou dus voor de 32-bitter gaan, tenzij je overtuigende redenen hebt om een 64-bits besturingssysteem nodig te hebben. Een reden zou kunnen zijn dat je meer als 4 GB systeemgeheugen nodig hebt, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat.\n\nQua prijs maakt het niet veel uit, de 64-bitters zijn iets duurder. Er zal echter wel meer 64-bits software gaan komen, verwacht ik, maar dat kan nog best wel eens even gaan duren. Je hebt er [I]nu[/I] in ieder geval niet veel aan.
Link naar reactie
[quote=FooBar;290214]Dos-programma\'s willen niet werken op een 64-bits besturingssysteem heb ik begrepen.[/quote]\n\nDie werken onder Windows XP ook al niet, hoor. De enige reden dat je DOS programma\'s onder XP kunt draaien, is omdat daar een DOS-emulatie in zit. Het lijkt me dat dat onder Vista ook nog wel moet kunnen, desnoods pak je er DOS-Box bij...
Link naar reactie
Ik zelf mijn vragen ondertussen al via google opgelost en zal er wat overposten. Het nadeel van 64 bits vista is dat er nog veel drivers niet voor beschikbaar zijn en de systeemeisen qua geheugen wordt geadviseerd vanaf 4 gig (wordt geadviseerd voor de zakelijke markt). Vista 64 bit is sneller maar op het ogenblik nog niet want de software is er noch niet voor. In de toekomst zullen de drivers en software wel beschikbaar komen Onder 64 bit vista werkt 16 bits software niet. !ps ik heb dit via google van diverse sites afgehaald, als het niet klopt val mij er dan niet op aan!
Link naar reactie
[quote=Pimmie;290287]ALs je 64 bit wil, moet je ook de hardware er voor hebben, dus een 64 bit Intel of AMD.[/quote]\n\nKlopt, maar voor zover ik weet ondersteunen de Core2Duo chipjes nu ook allemaal 64-bits extensies. De Athlon 64 deed dat al jaren, dus alle nu gangbare processoren zijn al 64-bitters.\n\n[quote=Black Eagle;290284]Het nadeel van 64 bits vista is dat er nog veel drivers niet voor beschikbaar zijn en de systeemeisen qua geheugen wordt geadviseerd vanaf 4 gig (wordt geadviseerd voor de zakelijke markt). Vista 64 bit is sneller maar op het ogenblik nog niet want de software is er noch niet voor.[/quote]\n\nKlopt, maar dat trekt wel bij. Onder Vista 32-bit zijn ook nog niet overal drivers voor te vinden, daar is het nog te nieuw voor. Windows XP had daar het eerste jaar ook enorm veel last mee.\nDie geheugeneis is volgens mij niet correct, maar dat is een hele grote reden om inderdaad over te stappen op 64-bitters. Een 32-bit systeem kan theoretisch ongeveer 4 GB geheugen adresseren (2 tot de 32-ste macht verheven, ofwel 4.294.967.296 bytes om precies te zijn). Dat zal voor de meeste gebruikers toch nog hocus-pocus zijn, maar die grens zit er dus wel aan te komen.\nAls je bekijkt dat Windows XP met 256 MB draaide, en Vista nu al 1 GB wil hebben, dan kun je ervan uitgaan dat we over een jaar of vijf al behoorlijk tegen dat plafond van 4 GB zitten te botsen.\nEen 64-bitter ondersteunt theoretisch een maximum van 18.446.744.073.709.600.000 bytes geheugen. Dat is - even de Wikipedia erbij - ergens in de regionen van 16 exabytes. Zestien miljoen [I]terabyte[/I], dus. Dat haalt geen enkele PC op het moment, want zoveel geheugen krijgen we nog niet op een moederbord geperst... Voorlopig zal dat dus wel weer genoeg zijn. Maar ja, dat dachten de ontwerpers van de 386 processor ook...
Link naar reactie
[QUOTE=Compuhulp;290328]Nog een vraagje: Kun je ook als je de 32 bits hebt later overstappen naar de 64 bits?\r\n\r\nIk denk dat ik voor de 32 bits ga, aangezien ik veel oude software/games heb..[/QUOTE]\r\n\r\nDat kan, door het kopen van een nieuwe licentie, en het herinstalleren van je systeem.\r\n\r\nIk weet niet of Microsoft een goedkope upgrade-licentie van 32 naar 64 bits beschikbaar zal stellen. In dat geval kun je namelijk goedkoop overstappen, anders moet je een hele nieuwe windows kopen, wat erg prijzig is.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;290352]Dat kan, door het kopen van een nieuwe licentie, en het herinstalleren van je systeem.\r\n\r\nIk weet niet of Microsoft een goedkope upgrade-licentie van 32 naar 64 bits beschikbaar zal stellen. In dat geval kun je namelijk goedkoop overstappen, anders moet je een hele nieuwe windows kopen, wat erg prijzig is.[/QUOTE]\r\n\r\nHmm, ok, dan ga ik nu maar voor de 32 bits, en dan later over een paar jaar misschien upgraden..\r\n\r\nDit kan nu gelocked worden =)
Link naar reactie
De 64 bit versie heeft ook gesigneerde drivers nodig. Dit houd in dat MS de drivers tests en goedkeurt. Uiteraard doet Microsoft dat niet gratis en dus zal er voor goedkope hardware geen 64 bits drivers uitkomen. Ook oudere hardware zal waarschijnlijk geen 64 bit ondersteuning meer krijgen en hardware is vaak al na 1 jaar oud in de ogen van fabrikanten. Mocht je gaan voor de retail versie van Vista Ultimate dan krijg je beide vesies (32 en 64 bit) in 1 pakket. Dit kost je dan wel tegen de 500 euro. Voor software die gebruik maakt van 64 bit, haal je een prestatie winst van ongeveer 10 tot 15 procent.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...