Ga naar inhoud

7800 GS of 6800 XTreme?

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk ben op zoek naar een snelle AGP-videokaart (NIET PCI-E dus).\r\nNu dacht ik zelf aan de XFX Geforce 7800 GS, maar volgens een verkoper van \r\nde XFX Geforce 6800 XTreme is deze kaart nog sneller (en ook goedkoper \r\noverigens).\r\nDit dankzij de nv41 chip op deze kaart.\r\nMijn vraag is simpel: klopt dit?\r\n\r\nMvg,\r\nAnton
Link naar reactie
Klopt, de 7800GS is aanzienlijk sneller dan de 6800XT, maar is duur: [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/49/all?keyword=7800+gs&catID=49&scoreMin=&scoreMax=5&priceMin=0&priceMax=&land=&orderField=prijs&orderSort=asc]Pricewatch[/url]\r\n\r\nDe 7600GT (AGP) is ongeveer even snel als de 7800GS, maar veel goedkoper: [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/49/all?keyword=7600+gt+agp&catID=49&scoreMin=&scoreMax=5&priceMin=0&priceMax=&land=&orderField=prijs&orderSort=asc]Pricewatch[/url]\r\n\r\nNog veel sneller dan de 7800GS of de 7600GT is trouwens de nieuwe Radeon X1950Pro (AGP). Op dit moment de ultieme AGP-kaart en heel schappelijk geprijsd: [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/49/all?keyword=x1950+pro+agp&catID=49&scoreMin=&scoreMax=5&priceMin=0&priceMax=&land=&orderField=prijs&orderSort=asc]Pricewatch[/url].\r\n\r\nLet erop dat bij een videokaart-upgrade de voeding wel krachtig genoeg is. Denk bij de 7600GT aan min. een 350W van een goed merk (dus geen QTec-prut) en bij de X1950Pro aan 380W/400W van een goed merk.\r\n\r\nWelke processor heb je eigenlijk? Als je processor niet zo krachtig is, heeft het ook niet veel zin om er een zware videokaart in te steken.\r\n\r\nEDIT: [QUOTE=@nton;285323]Dit dankzij de nv41 chip op deze kaart.[/QUOTE]Die NV41 core is juist een nadeel: de inactieve pixel pipelines van de 6800XT zijn hierbij niet te unlocken zoals dat bij de 6800LE met NV40 core wel makkelijk te doen is met RivaTuner. Met 8 pipelines is de 6800XT dus sowieso veel trager dan een 7800GS met 16 pipelines.
Link naar reactie
Fortron, dat zijn wel een van de efficiëntere voedingen, dus zit wel goed. Voor de zekerheid zou je nog even kunnen kijken naar het aantal ampères ( A ) deze voeding geeft op de +12V.\r\n\r\nEn een Athlon64 3000+ lijkt me ook niet te slap voor een X1950Pro, zeker als je je games op een wat hogere resolutie speelt met veel detail aan. Op die manier neemt de videokaart het 3D-werk wat meer over van de CPU.\r\n\r\nTrouwens is 1GB straks misschien wat weinig. Zit je met die 3000+ trouwens op Socket 754 of op socket 939?
Link naar reactie
14 of 15A, zie \n[url]www.hardware.info/nl-BE/productdb/bGpkaZiZmA/viewproduct/FSP_Blue_Storm_400W[/url]\nIs dat een beetje netjes?\nMobo is socket 939, nl. de Asus A8V Deluxe.\nEn 1 Gb weinig...wie had dat een jaar of 2 geleden gedacht :-)\n\nNog ff wat: hoe zit het me het evt. lawaai van die X1950Pro, is die een beetje stil?
Link naar reactie
[QUOTE=@nton;285337]14 of 15A. Is dat een beetje netjes?[/QUOTE]Kijk eens aan, zelfs 2 voltlijnen! Is zeker netjes.\r\n[QUOTE=@nton;285337]Mobo is socket 939, nl. de Asus A8V Deluxe.[/QUOTE]Ok, als er nu 2x512MB aan dual channel in zit, dan zou je er nog 2x512MB bij kunnen plaatsen.\r\n[QUOTE=@nton;285337]En 1 Gb weinig...wie had dat een jaar of 2 geleden gedacht[/QUOTE]Tsja, het hangt er ook een beetje vanaf welke spellen je speelt: het ene spel vreet nl. wat meer werkgeheugen dan het andere. Zo draait BF2 bijv. pas lekker bij 1,5GB of meer als je op een lekker hoge resolutie speelt (1280x1024 of beter).\r\n[QUOTE=@nton;285337]Nog ff wat: hoe zit het me het evt. lawaai van die X1950Pro, is die een beetje stil?[/QUOTE]Hangt van de koeler op zo\'n kaart af. Maar op zich is een X1950-core niet zo\'n heethoofd.
Link naar reactie
Die 9800pro bedoel je, Darkness?\r\nNou ja, slecht...ik wil i.i.g. wat sneller en daarom deze topic ook.\r\nIk zag trouwens op \r\n[url]http://www.kieskeurig.nl/product/6E5DEE7E058A7AAAC125725300455A2A.htm[/url] \r\ndat deze kaart een 450w voeding nodig heeft, en die van mij is dus 400w...\r\nHet lijkt er op dat ik nu toch een probleempje heb :-?
Link naar reactie
[QUOTE=obi-wan-kenobi;285414]Nee, die 450W is een gemiddelde van voedingen. Dit kun je niet vergelijken met zo\'n super-efficiënte Fortron 400W. We hebben de +12V lijnen van je al gecheckt en de voeding is ruim voldoende voor een X1950Pro.[/QUOTE]\r\nHeb ik weer...heb de kaart (Club3D) gekocht en zojuist uitgeprobeerd, maar hij werkt niet (cry)\r\nHeb \'t volgens het boekje gedaan (voedingskabel ook aangesloten). Het lampje op de kaart brandt wel, maar de ventilator draait niet...en ik krijg dus geen beeld. \r\nHeb alle andere apparaten zoveel mogelijk afgekoppeld, helpt ook niets.\r\nIemand een idee?\r\n\'k Zou niet weten wat er anders aan de hand kan zijn dan toch de voeding...:confused:
Link naar reactie
Heb inderdaad ATI-tool geïnstalleerd, had \'m via msconfig bij het opstarten uitgeschakeld...dat progje gaat toch pas werken als windows opstart? \r\n(ik gebruikte het trouwens om m\'n oude videokaart onder te klokken de laatste tijd, \'wegens omstandigheden\') \r\nAls nu blijkt dat ATI-tool vóór de windows-opstart al werkt, ga ik het deïnstalleren en (morgen) proberen met de nieuwe kaart.\r\nEn anders inderdaad bij iemand anders testen...morgen meer.
Link naar reactie
Helaas...heb ATI tool gedeïnstalleerd, zonder resultaat.\r\nHeb verder alle stekkertjes (4 stuks) van de voeding uitgeprobeerd, met alle andere meuk afgekoppeld.\r\nBios gereset, zelfs de batterij eruit gehaald en weer teruggeplaatst...helpt ook niet.\r\nVerder ken ik alleen maar mensen waarvan ik weet dat de voeding van hun pc het toch niet trekt, dus de kaart ergens anders uitproberen is ook geen optie.\r\nDe kaart komt trouwens van Salland automatisering, heb hun gisteren al gemaild maar nog geen reactie terug.\r\nArggghhh! :evil:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...