Anoniem2 Geplaatst: 1 januari 2007 Delen Geplaatst: 1 januari 2007 Vanavond 2 ISO\'s gedownload,\r\n-Pardus Live Distro\r\n-Pardus installatie\r\n\r\nEen uurtje gespeeld met de Live-CD.\r\n\r\nMeerdere talen instelbaar (VROEG en SNEL, bij het aanlopen van de CD; anders TURKS) dus ff goed wakker bij blijven.\r\n\r\nToetsenbordinstelling default Turks, onder andere gewone \"punt\"teken wordt dan ç dus je kunt daar niet echt veel mee. Heel moeizaam (voor een niet al te ervaren Linuxer) de toetsenbord-instelling weten te vinden en open te trekken en omgetoverd naar Verenigde Staten + variant \"int\" (pas op: deze Linux-instelling voor tekst-met-accenten vertoont enige verschillen met de gelijknamige Windows-instelling).\r\n\r\nFantastisch uitziende hardware-herkenning, vooral USB: allebei mijn webcams met naam en toenaam in beeld, evenals de printer. Dit bewijst echter, naar mijn Linux-ervaringen tot heden, nog NIET dat die apparaten ook zullen werken.\r\n\r\nIn weerwil van de prachtige hardware-herkenningen en beschrijving ook van ethernet-deel ViaRhine èn VIA-AC97-geluidsblok (all in moederbord) GEEN Internet en GEEN geluid gekregen (in andere Linuxen wèl in orde).\r\n\r\nJammer, want dan kan ik ook geen bugs melden via de in het systeem aanwezige speciale routine daartoe.\r\n\r\nSommige teksten waren Engels ipv Nederlands en een werkbalk in Firefox in het Turks; dit laatste is vooral vervelend want mijn kennis van het Turks is gering (çok az, çok uzuldum) en mijn kostbare woordenboeken zijn al meer dan 5 jaar geleden zoekgeraakt maar dat laatste is uiteraard mijn eigen stommiteit.\r\n\r\nNatuurlijk ben ik zeer benieuwd naar ervaringen van anderen met deze erg nieuwe Linux-variant (nieuwer is vaak beter), voordat ik mij waag aan de zoveelste echte installatie.\r\n\r\n[url]http://www.pardus-linux.nl/[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2007 Hoi,\n\nIk zit nu zelf ook met pardus te spelen, het bevalt me goed ik heb nu internet en ik heb gewoon geluid.\nOm internet te krijgen moet je wel hier en daar wat instellen maar het is met 10 seconden gebeurd en je heb dan internet.\nIk heb alles op nederland gekregen en het werkt heel fijn \'\'beter dan ubuntu\'\'\nde toetsenbord indeling staat ingestelt als USA, en dat werkt ook prima.\nIk ben nu aan het zoeken hoe ik me webcam enzo aan de praat kan krijgen.\nen ik moet me hardeschijven zien te mounten.\nmaar ik wilde weten of meer mensen ervaringen hebben met pardus Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2007 Ik ben nu hier binnen via die live-CD van Pardus.\n\nGepeuterd aan \"Netwerk\" en toen ik een groepsnaam had ingevuld in een daarvoor geschikt lijkend hokje, had ik opeens internet-verbinding.\n\n1 webcam (de Logitech Quickcam) pakt zowaar in de combinatie Kopete-MSNmessenger.\n\nNog geen geluid.\n\nPrinter nog niet opgespoord.\n\nNog steeds in Firefox 1 \"balk\" in het Turks. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2007 Printer nu werkend gekregen. Ik ga Pardus als 2e systeem naast Windows installeren, hopend dat door automatische updates ook het geluid in werking komt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2007 [I]Snelle makkelijke installatie\r\nUw heeft uw systeem geinstalleerd en werkend in 30 minuten, gegarandeerd.[/I]\r\n\r\nStaat op die site, moet dus alles goed komen, toch? :rolleyes: Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2007 Hoi,\r\n\r\nDus alles is toch degelijk mogelijk in Lunix......ik ga hem denk ik naast windows XP installeren om alles uit te proberen....heeft er iemand nog tips? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Hoi,\n\nIk ben nog steeds met de live cd aan het spelen......ik heb mijn telefoon werkent gekregen door simpelweg niks te doen, enkel probeerde ik mijn webcam in werking te krijgen helaas niet gelukt......het is een Sipix web3 webcam maar lunix heeft een sipix web2 driver.........maar daar kom ik ook wel uit...mijn printer werkt ook onder lunix.\nkan lunix geen NTFS aan?\nwant ik kan mij hardeschijven niet mounten ik denk dat het aan NTFS ligt Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Zeer foute boel bij mij.\n\nIk ben nu hier via geïnstalleerd Pardus.\n\nRaar dat ik geen geluid krijg (foutmelding) want andere Linuxen kregen mijn VIA_AC\'97 moeiteloos aan de praat.\n\nMislukt: dual boot; Windows niet meer aanraakbaar; ga ik in DOS binnen met W98_opstartfloppy dan worden de Linux-partities \"bestand niet gevonden\" weergegeven onder DOS-letters C D E en in FDISK wordt mijn Windows-masterschijf gezien als niet-geformatteerd.\n\nGeen idee wat er is misgegaan, ik blijf nog wat nadenken en experimenteren met deze nieuwe situatie maar ik zie er van komen dat ik de schijven middels tooltje Powermax zal moeten gaan lowlevel-formatten om \"wederopbouw\" ter hand te nemen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Alle Windows-bestanden op de schijven/partities zijn nog zichtbaar in Pardus. Back-ups via KDE naar CD gebrand, Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Hoeveel harde schijven heb je?\nIs er in je Bios een optie om van een andere hardeschijf af te booten?\n\nIk bedoel dus, als je 2 harde schijven hebt, op de 1 Windows, en de andere Linux... Maar dan wel bij Linux installatie van de andere harde schijf af booten (en op installeren). Hierdoor voorkom je dus dat de bootloader van windows wordt vervangen door Grub (of iets vergelijkbaars). En je dus altijd in je bios je opstart harddisk kan switchen naar je harddisk waar windows op staat!\nDit doe ik al geruime tijd, en werkt prima!! En wel zo veilig voor windows!\n(ja ik ben door schade en schande wijs geworden om dit te doen!) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Windows laat het meestal toch zelf zien welke besturingssyteem je wilt starten?\r\nof is dat enkel bij win XP.\r\nje kan ook en progje ervoor gebruiken Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Windows zal niet automatisch een Linux/Unix OS laten zien in het opstartscherm. \nEn zo een speciaal progje is dus GRUB, wat standaard in de meeste linux versies zit. En deze laat wel windows enzo zien. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Ik denk niet dat er in dit geval trucs nog helpen, er is iets absoluut fouts opgetreden.\r\n\r\nWerkte het geluid nou maar, dan zou ik nu al overwegen om Windows weg te gooien want dit Pardus bevalt me stukken beter dan enig Linux wat ik al aan boord had.\r\n\r\nStom vind ik dit, want de andere Linuxen pakten zonder probleem dat geluidsdeel VIA AC97. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Is er wel ondersteuning voor de VIA_AC97 geactiveerd in de kernel? (Rechtstreeks of via een kernel module)\r\nAls dit niet standaard gedaan is, dan kan je emmeren wat je wilt om het geluid te activeren, maar gaat het niet lukken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 [QUOTE=Pimmie;284044]Windows zal niet automatisch een Linux/Unix OS laten zien in het opstartscherm.[/QUOTE]\r\nNiet automatisch? Sterker nog: Het zal zelfs nooit gebeuren. De windows bootloader heeft alleen ondersteuning voor Microsoft besturingssystemen. Dus om te multi-booten met Windows en een Linux/Unix systeem zal je inderdaad GRUB of LILO moeten installeren. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 [QUOTE=Syntax Terror;284080]Is er wel ondersteuning voor de VIA_AC97 geactiveerd in de kernel? (Rechtstreeks of via een kernel module)\r\nAls dit niet standaard gedaan is, dan kan je emmeren wat je wilt om het geluid te activeren, maar gaat het niet lukken.[/QUOTE]\r\n\r\nSorry, daar heb ik geen idee van en ik weet ook niet waar je zoiets kunt zien of vinden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2007 Hoi,\n\nIk zou er gewoon een ander geluids kaartje in proppen....dan is het geluid probleem misschien opgelost....en tja al is het onboard wat maakt het uit. ik heb ook wel eens een extra kaart erin gestoken omdat de drivers weer eens niet onder steunt werden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2007 [quote]Raar dat ik geen geluid krijg (foutmelding)[/quote]\r\nOk, dat stukje \"Foutmelding\" heb ik even over het hoofd gezien. Wat voor foutmelding krijg je precies te zien? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2007 [QUOTE=Syntax Terror;284136]Ok, dat stukje \"Foutmelding\" heb ik even over het hoofd gezien. Wat voor foutmelding krijg je precies te zien?[/QUOTE]\r\nDirect na inloggen, dat-ie geen geluid kan verzorgen.\r\n\r\nSound server informational message:\r\nError while initializing the sound driver:\r\ndevice: default can\'t be opened for playback (No such file or directory)\r\nThe sound server will continue, using the null output device. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2007 [QUOTE=Syntax Terror;284081]Niet automatisch? Sterker nog: Het zal zelfs nooit gebeuren. De windows bootloader heeft alleen ondersteuning voor Microsoft besturingssystemen. Dus om te multi-booten met Windows en een Linux/Unix systeem zal je inderdaad GRUB of LILO moeten installeren.[/QUOTE]\r\nJe kan wel zelf de bootloader van windows aanpassen, zodat er ook de linux partitie wordt aangegeven! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen