Ga naar inhoud

interne of externe harde schijf?


Aanbevolen berichten

Ik beschik over een pentium 4, 1024 mb, 3.0 GHz en interne harde schijf Western Digital 160 GB 7200 fpm, 8 mb cache (IDE interface). Ik wil een nieuwe harde schijf kopen. Het liefst wil ik deze schijf ook kunnen delen met andere pc\'s. Denk aan ongeveer 250GB.\r\nMoederbord: Asus p4p800e deluxe \r\n\r\nIk weet niet goed of ik beter voor de interne of externe schijf kan kiezen. En waar moet ik o.a. op letten bij de aanschaf.\r\n\r\nalvast bedankt.\r\n\r\nmister Q
Link naar reactie
Dat ligt er aan wat je budget is voor de harde schijf. 1 Intern is niet handig moet je steeds 2 pc \'s \'aan hebben staan. 2 Een losse harde schijf in een externe behuizing is een oplossing, maar het nadeel is dat je steeds de hardeschijf aan een andere pc moet hangen als je de data van die schijf nodig hebt. 3 De beste oplossing is als je een netwerk hebt om een NAS te kopen.
Link naar reactie
Ik heb hier bijde 1 250 GB Exstern en een 160 Gb sata in \'surfer\' pc staan, \nHet werkt allen goed , zeker omdat je bij de exsterne schijf ook de host pc aan moet hebben staan (sommige duure schijfen kan je over het netwerk doen ) , dus voor mij maak het niets uit , zeker niet als je een exsterne zonder netwerk aansluiting hebt
Link naar reactie
[QUOTE=misterq;282204]Het liefst wil ik deze schijf ook kunnen delen met andere pc\'s.[/QUOTE]Delen in de zin van loskoppelen en aan\'n andere pc hangen (usb/firewire), met een ingebouwde netwerkaansluiting of gedeeld via de pc? [QUOTE=misterq;282204]Ik weet niet goed of ik beter voor de interne of externe schijf kan kiezen. En waar moet ik o.a. op letten bij de aanschaf.[/QUOTE]check de tips van Black Eagle, \r\nverder, rekening houdende dat de prijzen van harde schijven (en platte beeldschermen) \"droppen als bakstenen\" (i.v.m. de \"hopelijk snel\", ingeburgerde HD-TV en dus hogere dataopslag, en de nieuwe hd [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=BSl&q=Perpendicular+Recording&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl]opslagtechnieken[/url]), kun je eerder voor 400 a 500 gig kiezen.\r\nKies je voor de interne aansluiting, dan zorgt sata voor de snelste datadoorvoer.[QUOTE=misterq;282204]Denk aan ongeveer 250GB.[/QUOTE]250GB met netwerkaansluiting kost ong. 170 euro.\r\nVoor 170 euro kun je\'n externe HD installeren met ong. 400GB\r\nen\'n interne [url=http://www.prijsindex.net/show/categorie/categorieid=10]500GB (sata)[/url].[QUOTE=misterq;282204]Moederbord: Asus p4p800e deluxe [/QUOTE]Op dit moederbord kun je tot 6 ide\'s en 4 s-ata HD\'s koppelen.\r\n\r\nSucces.
Link naar reactie
Het is mij allemaal weer wat duidelijker. ALs ik het goed begrijp kan de externe HD in een netwerk worden gehangen mits de pc waarop hij aangesloten is aanstaat. \r\nIs het mogelijk dat ik een externe HD (met opgeslagen data) op andere pc\'s aansluit? Of moet ik op deze pc\'s eerst wat installeren? En is het mogelijk dat als ik mijn pc opschoon (formateer) de externe HD (met opgeslagen data) zondermeer weer op de \'opgeschoonde\' pc koppel? Of wordt deze HD dan niet herkent?
Link naar reactie
Dat hangt voornamelijk van je besturingssysteem af, geloof ik. Vanaf Windows ME ondersteunen de verschillende Windows-en allemaal externe drives op USB zonder dat je daar zelf nog drivers voor hoeft te installeren. Die worden door Windows zélf geïnstalleerd zodra ze nodig zijn. Je kunt je data dus op een externe drive zetten, en die later op een schone installatie weer terugprikken en gebruiken, maar waarschijnlijk zal Windows dan de eerste keer dat de drive wordt aangesloten, even een minuutje of zo bezig zijn met de driver installeren. Gebeurt automatisch.
Link naar reactie
[QUOTE=misterq;282435]Het is mij allemaal weer wat duidelijker. ALs ik het goed begrijp kan de externe HD in een netwerk worden gehangen mits de pc waarop hij aangesloten is aanstaat.[/QUOTE] Deels, \r\nje kunt intern en extern aan\'n netwerk koppelen.\r\nVolgens mij hoeft je pc niet aan te staan als de externe hdd (indien met aparte voeding en netwerkaansluiting) maar loopt.\r\n[QUOTE=misterq;282435]Is het mogelijk dat ik een externe HD (met opgeslagen data) op andere pc\'s aansluit? Of moet ik op deze pc\'s eerst wat installeren? En is het mogelijk dat als ik mijn pc opschoon (formateer) de externe HD (met opgeslagen data) zondermeer weer op de \'opgeschoonde\' pc koppel? Of wordt deze HD dan niet herkent?[/QUOTE]Als je de reacties van JohnL en Intel 3000 leest,\r\ndan zou dit geen enkel probleem mogen leveren.\r\nOok na het formatteren moet de pc de data op de externe hdd alsnog kunnen lezen (Hou d\'r rekening mee, dat je dan wel hetzelfde besturingssysteem installeert).\r\n\r\nSucces.
Link naar reactie
alles schijfen kan ik hier deelen op het netwerk je kan nu kiesen tussen een paar dingen \n- een interne schijf ( iets goedkooper maar meer gedoe als je hem wil aansluiten op een andere pc \n- exsterne schijf ( makkelijker te verwisselen via U.s.B / vaak ietsjes duurder\n\n- exsterneschijf met netwerkaansluiting ( dan hoft volgensmij de \'host pc \' niet aan te staan
Link naar reactie
Alles doorgenomen te hebben ga ik voor de externe HD. Een netwerkaansluiting is niet echt nodig. Een knop om een backup te maken lijkt mij wel handig. \r\nIk las ook al ergens dat de fire wire aansluiting sneller gaat dan de USB 2.0. \r\n\r\nHeeft iemand nog een goed advies voor een bepaald merk?\r\n\r\nallen bedankt\r\n\r\nSjors
Link naar reactie
[QUOTE=misterq;282759] Een knop om een backup te maken lijkt mij wel handig. Ik las ook al ergens dat de fire wire aansluiting sneller gaat dan de USB 2.0. [/QUOTE]Laat je vooral niet gek maken door deze zogenaamde \"handigheidjes\".\r\n- Wat backups betreft;\r\nals je o.a. nero hebt, dan kun je zelf instellen wanneer de backups gemaakt moeten worden.\r\n- Ook zou ik gen Xtra geld neerleggen voor firewire, zolang in de praktijk, geen \"overtuigende\" bewijs wordt geleverd voor snellere data-overdracht.\r\n\r\nSterker nog, \"straks\" krijgen we [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hs=Meq&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=draadloze+usb&spell=1] draadloze usb[/url]...\r\n[QUOTE=misterq;282759]Heeft iemand nog een goed advies voor een bepaald merk? [/QUOTE]Een Xterne hdd is even goed alsd de hdd, die ingebouwd is.\r\nLos van dit argument,\r\nLacie levert compacte (zonder interne koeling, en Xtra herrie) en mooie Xterne hdd\'s.\r\nLangs de andere kant, \r\nkun je kiezen voor de Xterne hdd, die in de plaatselijke computershop verkocht wordt.\r\nCheck ff of je voor FAT of NTFS kiest (eventueel formatteren), en gaan met die banaan (hdd).\r\nAls je belangrijke bestanden regelmatig copieert(hdd of schijfje) dan kun je altijd, gemakkelijker, terugvallen (in geval van hdd hardware error) op de garantie.\r\n\r\nEen andere optie is om\'n Xterne behuizing (kijk\'ns op o.a. [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/419]Tweakers[/url]) apart aan te schaffen, en de hdd naar wens in te bouwen (via firewire, als je moederbord - en de pc\'s van anderen waar je\'m eventueel wilt aansluiten- ondersteund, en/of usb.)\r\n\r\nSucces.
Link naar reactie
Hou er rekening mee dat je voor sommige merken ook puur voor het design betaald. Als je een kantenklare externe harddisk koopt heb je voor ong. 100 euro een 250gig. en voor 120 euro een 320 gig. Je kunt er ook een zelfsamen stellen. Dit kan handig zijn als er later een grotere harde schijf in moet, dit kan niet bij alle kanten klare externe hardeschijven, want vaak krijg je die behuizing niet los. En hoe meer aansluitmogelijkheden een externe harde schijf heeft hoe duurder die wordt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...