Ga naar inhoud

Zoek hulp met berekening in excel


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nKan iemand mijn helpen met de volgende rekenformules in excel ?\r\n\r\nDatum Start Eind R/W Rust Werk \r\n17-09 05:30 09:00 R\r\n\r\nHet gaat er om dat de colum R/W de beslissende factor is.\r\nHet is een berekening van tijd en er moet in de rust of werk colum een uitkomst komen.\r\nZet ik in de R/W colum een \"R\" moet de uitkomst in de Rust colum komen en in de werk colum niks.\r\nZet ik in de R/W colum een\"W\" moet de uitkomst in de Werk colum komen en in de rust colum niks.\r\n\r\nWie helpt mij opweg ?\r\n\r\nBen bekent met simpele rekensommen, maar hier kom ik even niet uit.\r\n\r\nAlvast bedankt,\r\n\r\nLucas.
Link naar reactie
Ik denk dat je het beste met een =als() vergelijking aan de slag kunt.\r\n\r\nAls kolom \"Rust\" kolom E is, dan zet je als formule in cel E2 het volgende:\r\n\r\n=ALS((D2=\"R\"); (C2-B2); 0)\r\n\r\nVervolgens kopieer je die formule met de vulgreep naar beneden, en stel je de celeigenschappen van kolom E in als tijd.\r\n\r\nKolom F ligt dan voor de hand, ook als tijd:\r\n\r\n=ALS((D2=\"W\"); (C2-B2); 0)
Link naar reactie
OK...\r\n\r\nAannemende, dat je kolom D gebruikt voor invoer van R of W.\r\nIn de cel waar de uitkomst van R moet komen, geef je de formule =ALS(D1=\"W\";\"\";de rest van je formule.\r\nIn de cel waar de uitkomst van W moet komen, geef je de formule =ALS(D1=\"R\";\"\";de rest van je formule.\r\n\r\n\"\" 2 dubbele quotes = lege cel.\r\nVergeet op het einde van je formule geen sluithaakje ).\r\n\r\nEdit Doy: Ben ik nu weer te laat? :lol:
Link naar reactie
ik ben zelf al weer een stuk verder met mijn berekening.\r\nMaar toch heb ik nog een vraag ;\r\n\r\nIk wil een optel som maken, niet met getallen maar een optelsom van tijd.\r\nZou ik binnen de 24 uur blijven is het geen probleem, \r\nmaar dat blijf ik dus niet.\r\n\r\nAls ik een reeks heb van bv 10:30, 10:30, 10:30 = 31,5 uur in echte tijd.\r\nExcel berekend mijn 7:30 ???\r\nRa ra ?? \r\n\r\nHeeft iemand een oplossing ?\r\n\r\nEen andere vraag kun je in excel afronden in tijd ??\r\nDus dat de uitkomst van een tijdrekensom automatisch word afgerond ??\r\nDus 18:23:23 word 18:23 en 10:30:40 word 10:31 ??\r\n\r\n\r\nAlvast bedankt!\r\n\r\nLucas.
Link naar reactie
Heb de oplossing gevonden (met dank aan Sjouwer).\r\n\r\nStandaard telt excel uren op van 0 t/m 23. Dus als je 23:59 voorbij gaat, begint \'t weer bij 0:00.\r\nAls de Celeigenschappen van betreffende cel nu instelt op Aangepast, en kiest als type [I][u]:mm[/I], dan worden tijden groter dan 24 uur netjes opgeteld.\r\n\r\n\r\n\r\nWat betreft afronden kun je er voor kiezen de secondes niet te laten weergeven. Er wordt dan wel altijd naar beneden afgerond. Of afronden naar de dichtsbijzijnde hele minuut mogelijk is, weet ik niet.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dat doet excel helemaal juist. Negatieve tijden bestaan namelijk niet, en hij kan ze zo doende ook niet uitrekenen.\r\n\r\nAls ik een werkblad in de eigenschappen instel op \"tijd\" en het als volgt invul:\r\n[code]\r\n | A \r\n ------------\r\n1| 18:30\r\n2| 0:30\r\n3| =A2-A1\r\n[/code]\r\ndan komt er in cel A3 \"#################\" te staan. Excel wil het dus niet uitrekenen.\r\n\r\nAls ik de tijden nu in andere volgorde van elkaar af trek:\r\n[code]\r\n | A \r\n ------------\r\n1| 18:30\r\n2| 0:30\r\n3| =A1-A2\r\n[/code]\r\ndan geeft dat in cel A3 netjes \"18:00\".\r\n\r\nTijden van elkaar aftrekken kan dus, zolang je maar niet onder nul uit komt.\r\nEn dat klopt dus, want negatieve tijden bestaan zoals gezegd niet.\r\n\r\nAls je van huis naar de winkel gaat, en je doet daar 5 minuten over, dan zeg je niet dat je van de winkel naar huis gaat, en daar -5 minuten over doet, met -5 aangevend dat je de route andersom gaat afleggen.
Link naar reactie
Als je dat wil doen, moet je,\r\n\r\n1) of twee rijen nemen, eentje voor 18:30 tot 24:00. eentje voor 0:00 tot 0:30\r\n\r\n2) of een =ALS vergelijking gebruiken, bijvoorbeeld deze:\r\n[code]\r\n | A \r\n-------------\r\n1| 18:30\r\n2| 0:30\r\n3| =ALS(A2-A1<0; (24-A1)+A2; A2-A1)\r\n[/code]\r\nGeeft in dit geval netjes als uitkomst \"6:00\".
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...