Anoniem2 Geplaatst: 16 april 2006 Delen Geplaatst: 16 april 2006 Ik had vanmiddag m\'n pc draaien, niks aan de hand. Ik heb nog een 6gb maxtor schijf liggen en dacht die er even in te zetten als sec. slave achter me dvd-brander. Ding erin geprikt, en wat denk je, hij ziet hem niet. Ook niet in de bios, en de jumper (geen) staat goed, althans dat denk ik wel.\r\nMaar wat gebeurt er nu ? Ik had geen zin meer om er moeilijk over te doen, en heb hem er weer uit gehaald, maar nu ziet de computer me andere extra hd (maxtor 160gb) niet meer. Helemaal niks, ook niet in de bios en die schijf heb ik toch met geen vinger aangeraakt. Vanmiddag voor dit euvel deed alles het gewoon naar behoren. Alleen die andere hd erin gezet, kreeg hem niet aan de praat, er weer uit gehaald en opeens me hd weg, foetsie, pleitos.\r\nHelp alsjeblieft want 160gb aan data kwijt ben ik niet blij mee.....\r\n\r\neen wanhopig man ! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 april 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 april 2006 OP een HD staat altijd wat de juiste standen voor de master/slave-jumper zijn en per typenummer kan dat totaal verschillen, ook binnen 1 merk.\r\n\r\nHeb je geen stekkers van de 1e schijf losgehad en misschien niet (goed) teruggestoken of met de grote stekker een pennetje geplet? Voedings-stekkertje ook op zijn plaats?\r\n\r\nAnders zou ik in de Bios gaan om te checken dat \"booten van CD\" éérder staat dan van de schijf en dan proberen met de Windows-CE er in de compu te her-starten.\r\n\r\nMeldt de CD zich, kies dan voor INSTALLEREN maar NIET FORMATTEREN, optie (XPpro) \"upgrade\" of (XPhome) \"reparatie\". Gehele setup uit laten lopen, rustig afwachten, eventuele tussenvragen beantwoorden.\r\n\r\nBij lager Windows (ME of W98) komt op deze manier formatteren niet ter sprake, loopt de CD aan en kies je \"installeren\" dan komt dat wel door.\r\n\r\nIk ben gewend dat er bij zo\'n opfris-setup niets verloren gaat, maar van anderen en vooral betreffende XP vernam ik af en toe dat er toch programma\'s verdwijnen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 april 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 april 2006 Het betreft een extra harde schijf. Schijf 1 met XP werkt gewoon, ben echt die extra schijf 2 kwijt en heb van schijf 1 en 2 geen stekker eruit gehad. Dat is juist het gekke. En ook in de bios heb ik niets verandert. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 april 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 april 2006 [b]EDIT: kijk eens in je Bios of allebei de schijven nog wel op \"automatische detectie\" staan.[/b]\r\n\r\n[quote=Doppie]Het betreft een extra harde schijf. Schijf 1 met XP werkt gewoon, ben echt die extra schijf 2 kwijt en heb van schijf 1 en 2 geen stekker eruit gehad. Dat is juist het gekke. En ook in de bios heb ik niets verandert.[/quote]\r\n\r\nDan zou ik proberen met een partitie-prog de schijf in beeld te krijgen en als dat lukt, er een willekeurige, onbelangrijke manipulatie mee uithalen zoals een kleine extra partitie aan het eind extra zetten en die eventueel later weer via het zelfde prog te deleten en daarna de ongebruikte ruimte teruggeven aan de oorspronkelijke partititie.\r\n\r\n\"Pakt\" zo\'n manipulatie dan worden meestal spontaan benodigde \"herstelwerkzaamheden\" zoals MBR-reparatie mee uitgevoerd.\r\n\r\nIk houd altijd voor zulke dingen zowel PartitionMagic (zeer gebruikersvriendelijk) als Paragon6(slimmer, meer extra\'s) geïnstalleerd, van zodra Windows eropzit, zou er niet meer zonder kunnen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 april 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 april 2006 Het kan een Bios,Partitie Tabel of MBR kwestie zijn lijkt mij,dus heeft die geen zin willem1940.\r\n[quote]Meldt de CD zich, kies dan voor INSTALLEREN maar NIET FORMATTEREN, optie (XPpro) \"upgrade\" of (XPhome) \"reparatie\". Gehele setup uit laten lopen, rustig afwachten, eventuele tussenvragen beantwoorden.[/quote]\r\nOok bij het gebruik van Partition Magic,zoals je het aanraad,kunnen er zich problemen voor doen,met alle gevolgen van dien(dataverlies)\r\n\r\nProbeer eerst in het Bios de (indien aanwezig) hardware detectie opnieuw te draaien.\r\nMocht dat niet helpen,kijk dan eens met \"Testdisk\" of er problemen met de Partitie Tabel zijn.\r\n\r\n[url]http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk[/url]\r\n\r\nDraai de Windows versie,start de prog op,selecteer de juiste schijf,dan 4x enter meen ik.\r\nNu ben je in het scherm waar je (eventueel)de partitie kunt kiezen en kijk wat voor \"Structure\" er wordt aangegeven.\r\n\r\nKies bij een storing voor \"Write\".\r\n\r\nGreetz\r\n\r\nEdit:Misschien is het wel middels \"Schijfbeheer\" op te lossen door het opnieuw toekennen van de schijf\\partitie letter. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 april 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2006 Dank allen, maar het heeft niks uitgehaald.\r\nProbleem blijft dat de hele schijf spoorloos blijft.\r\nMisschien moet ik hem maar eens als slaaf achter de dvd hangen ? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 17 april 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2006 [quote]Misschien moet ik hem maar eens als slaaf achter de dvd hangen ?[/quote]\r\nProberen kan geen kwaad,al zou ikzelf eerst toch eens de kabels gewoon los halen en weer terugzetten van de betreffende schijf.\r\n\r\nBtw,hier de jumper settings voor de Maxtor.\r\n[url]http://service.maxtor.com/rightnow/images/maxtor_quantum%20jumpers.htm[/url] Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen