Ga naar inhoud

Windows XP + DNS

Aanbevolen berichten

Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Als je niet zoveel verstand van servers hebt, waarom wil je eigenlijk dan een DNS server gaan draaien?\r\nTerugkomend op je originele vraag vermoed ik dat dit niet lukt. Windows XP heeft slechts beperkte servercapaciteiten. Zo kun je er wel IIS op zetten (zit er standaard bij op de cd) of een ftp server.\r\nMaar een domeincontroller kun je er bijv. niet van maken. Of je er een DNS server op kunt draaien weet ik niet zeker, als het al kan zul je hem apart moeten installeren want die staat niet op de XP cd.\r\nOf je zult een extern programma moeten gebruiken, net zoals men voor mailservers wel eens Kerio Mailserver gebruikt in plaats van de mailserver van windows zelf. Het is me niet bekend of er externe DNS programmatuur is voor windows.\r\nZelf draai ik dat soort zaken op linux.\r\n\r\nVandaar dus ook de vraag wat je eigenlijk met een DNS server wilt of wat je er van verwacht. Misschien is er namelijk wel een eenvoudiger oplossing te bedenken voor hetgeen jij in gedachten hebt.
Link naar reactie
Ik wil zelf een beetje gaan expirimenteren en heb gehoord dat je met DNS computers een naam kan geven en dan bijvoorbeeld naar stephan.bouman.net of naar laptop.bouman.net gaan.\r\n\r\nMaar ik wil eigenlijk ook kijken of ik een pc zover kan krijgen om zich als router te gedragen. kan dit met windows 2000 server?
Link naar reactie
2 vragen, dus ook 2 antwoorden.:)\r\n1.) Een DNS server is alleen bedoeld om ip adressen aan namen te verbinden. Als het bouman.net domein bij jou thuis zou draaien, dan zou je met een caching dns server die namen kunnen aangeven. De vraag is echter wat je ermee wilt bereiken. Over het algemeen draait de domeinprovider al een DNS die je in veel gevallen zelf kunt wijzigen.\r\nExtern blijft het toch naar jouw externe ip adres verwijzen.\r\nEcht meer kun je met een DNS niet doen dus dan ben je er snel klaar mee, alleen moet wel de beveiliging goed in elkaar steken. Het vergt toch wel een en ander van je systeem dus ik zou me nog eens bedenken hierover.\r\nIk kan je helaas niet zeggen of dat met xp of 2000 kan of dat je hier echt 2000 server editie 2003 server editie voor moet hebben.\r\nDit interne DNS gebeuren kun je bij kleine netwerken ook opvangen met de hosts files. Wil je er iets van leren, zou ik eens die files bekijken. Dit is wel beperkt tot het interne netwerk en dus niet internet.\r\n\r\n2.) Die vraag is gemakkelijk. Elke Windows/Linux (en misschien ook Apple/mac) pc kun je zover krijgen om zich als router te gedragen. Je hebt hier echter wel routersoftware voor nodig. Vroeger gebruikte ik daar zelf altijd Winroute Lite voor, of zelfs Winroute Pro. Deze laatste kon je wat meer instellingen in doen maar kostte wel geld. Dit produkt was van Kerio en word niet meer ondersteunt. Winroute Lite (gratis) kun je wel nog hier en daar downloaden en werkt in elk geval beter dan ICS van Windows zelf.\r\n\r\nICS is dus zogezegd van windows zelf en staat voor Internet Connection Sharing en doet in feite ook gewoon routing.\r\n\r\nDan heb je nog Kerio Personal Firewall, daar schijnt (naar hun zeggen) een deel van Winroute in opgenomen te zijn en deze zou ook bruikbaar zijn als router software, dus zeg maar een soort ICS.\r\n\r\nHet enige argument om een pc als router in te stellen is als je andere pc\'s via die betreffende pc het internet op wilt laten gaan. \r\nEen betere keuze is in dat geval een router. \r\nOm er iets van te leren is het wel handig om het gewoon eens op de oude manier in te stellen en te laten werken.
Link naar reactie
Windows Server edities kunnen een lokale DNS draaien, dwz in je eigen netwerk. Ze fungeren echter niet als externe DNS. Wat jij wilt kun je ook voor elkaar krijgen via je hosts file. Wel kan je in de DNS instellingen van Windows Server allerlei externe DNS servers als forwarders instellen.\r\n\r\nXP draait geen DNS server, dus dat gaat niet werken. Je hebt er ook niet zoveel aan...
Link naar reactie
[quote]Over het algemeen draait de domeinprovider al een DNS die je in veel gevallen zelf kunt wijzigen. \r\nExtern blijft het toch naar jouw externe ip adres verwijzen. [/quote]\r\n\r\nKan dat met planet ook?\r\nik heb nu bijvoorbeeld appelfiets.speed.planet.nl en 123.123.123.123\r\ndie komen allebij op mijn pc uit. kan ik die appelfiets.speed.planet.nl veranderen dan?
Link naar reactie
Nee, dat is weer heel wat anders. \"xxx.speed.planet.nl\" is je usernaam bij Planet. Edit trouwens even je IP-adres in het vorige bericht naar 81.204.5.xxx, het is niet verstandig je volledige externe IP-adres hier neer te zetten.\r\n\r\nVolgens mij moet je eerst maar eens hard gaan studeren op wat domeinnamen, DNS-servers etc zijn. De [url=http://www.petri.co.il/tips_and_tricks.htm]site van Petri[/url] is een goudmijn om te beginnen met lezen.
Link naar reactie
Correct, boxxxx.speed.planet.nl is je hostnaam, maar valt onder het domein planet.nl en dat is niet van jou maar van planet internet, zij kunnen dus ook alleen de DNS wijzigen.\r\nIk zou ook de tip van AVV opvolgen om je post te editten en de hostnaam aan te passen en het ip te verwijderen zodat het niet meer duidelijk is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...