Ga naar inhoud

Zou extra geheugen een wereld van verschil maken?

Aanbevolen berichten

Nou ok, een wereld van verschil zal extra geheugen nooit maken maar het kan ( zover ik overal lees en hoor ) behoorlijk veel invloed hebben op de prestaties van je systeem en de levensduur van je harddisk. \r\nNu is mijn systeem nog redelijk up to date aan de eisen van vandaag de dag;\r\n\r\nIntel pentium 4 3,2Ghz met HT\r\n2 x 512mb PC3200 ddr sd-ram in dual channel configuratie\r\n200Gb Sata HD\r\nPCI Express ATI X600pro 256mb videokaart\r\nEn nog wat andere vergelijkbare specs die er voor dit postje eigenlijk niet toe doen.\r\n\r\nMijn vraag is eigenlijk of iemand uit ervaring of kennis weet of het mijn systeem kan bevorderen (ook i.v.m. games zoals BF2 ) qua perstaties als ik extra geheugen erbij prik.\r\nNu heb ik de mogelijkheid om voor een redelijke prijs aan 2 reepjes geheugen van TwinMos elk 1024mb PC3200 te komen zodat uiteindelijk ik 3072mb aan geheugen heb.\r\nMIjn moederbord kan maximaal 4092mb aan dus dat mag geen probleem zijn.\r\nIk zet de 1024 reepjes dan net zo als de 512 reepjes in dual channel configuratie.\r\nOp dit systeem werk ik met 3d programma´s welke veelal behoorlijk wat vragen van je systeem, vooral het renderen neemt veel rekenwerk in beslag. Daarnaast gebruik ik programma´s als Adobe Aftereffects en Photoshop en zoals al verteld ook games zoals BF2. (BF2 neemt nu ongeveer 500/600mb in beslag van mijn geheugen)\r\n\r\n\r\nZou in mijn situatie een upgrade van het geheugen veel zin hebben en worden de prestaties beter of gooi ik aan zo´n aankoop gewoon geld weg. Alvast bedankt voor uw reactie :-P
Link naar reactie
Met een relatief zwakke grafische kaart als een X600Pro zul je in BF2 geen verschil zien als je er nog 1GB aan intern geheugen bijprikt. Wil je echt prestatiewinst in games, dan zul je een flink stevigere videokaart moeten nemen. Als je snel bent, kun je voor een heel zacht prijsje nog een [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=JAXSX1&]X850XT[/url] bemachtigen bij Alternate.
Link naar reactie
Ik had er idd al naar gekeken, Mycom heeft namelijk voor dezelfde prijs ook een x850xt, alleen heb ik vernomen dat het merk shapphire niet echt top is, maar dit is natuurlijk niet uit eigen ervaring.\r\nOpzich ben ik altijd voorstander van Asus of Msi, maar dat is mijn mening. Voor renderen zou extra geheugen volgens mij best wel handig zijn.
Link naar reactie
[quote=Declipse]Ik had er idd al naar gekeken, Mycom heeft namelijk voor dezelfde prijs ook een x850xt[/quote]Daar is ie toch allang uitverkocht?\r\n[quote=Declipse]alleen heb ik vernomen dat het merk shapphire niet echt top is, maar dit is natuurlijk niet uit eigen ervaring.[/quote]Nou, ik vind het wel een prima merk, ook mateloos populair geworden met hun naar 16 pipelines te modden X800GTO2 (maar waarom zou je die nog nemen als je een X850XT voor zo\'n zacht prijsje kunt krijgen :mrgreen: ).\r\n[quote=Declipse]Opzich ben ik altijd voorstander van Asus of Msi, maar dat is mijn mening. Voor renderen zou extra geheugen volgens mij best wel handig zijn.[/quote]Vind ik een beetje achterhaald, de toonaangevende merken zijn nu naast Sapphire ook XFX en eVGA.\r\n[quote=Declipse]Voor renderen zou extra geheugen volgens mij best wel handig zijn.[/quote]Extra geheugen kan geen kwaad, of je er flink wat mee opschiet met renderen zou ik zo snel niet weten ...
Link naar reactie
Een nieuwe videokaart is idd misschien toch wel een betere investering dan extra geheugen. Waarschijnlijk heb ik er veel meer aan, maar ja dan de keuze.\r\nBedankt voor je aanweizing naar alternate, bij Mycom hebben ze de Sapphire X850XT nog wel, maar jammer genoeg alleen in de uitvoering met 2 keer een DVI uitgang, waar ik met een VGA TFT scherm niet veel aan heb, je kan wel omvormers kopen, maar liever zit er natuurlijk gelijk een vga uitgang op. De kaart op alternate heeft zowel een DVI als een VGA uitgang, das dus mooi.\r\nEr zijn een aantal kaarten waar ik een beetje tussen twijvel;\r\n\r\nSapphire ATI Radeon X850XT 256mb PCIe voor €159,-\r\nSapphire ATI Radeon X1600XT 256mb PCIe voor €169,-\r\nGigaByte ATI Radeon X1600XT Silentpipe PCIe voor €189,-\r\n(deze GigaByte heet 2 keer vga en 2 keer dvi en heeft geen fan dus lekker stil)\r\nXFX nVidia 6800XT 512mb! PCIe voor €199,-\r\n\r\nZover mijn kennis reikt lijkt de X850Xt de best presterende kaart van de hier genoemde kaarten onder de €200,-, mede dankzij het feit dat hij als enigste 16 pipelines heeft, de andere hebben er maar 12.\r\nIemand misschien een ander oordeel over de keuze?
Link naar reactie
Ik ga mee met de kennis, de X850XT is gewoon een high-end kaart, de rest is mid-range. De X1600XT\'s zijn vooral trager omdat ze beschikken over een relatief langzame 128-bit geheugenbus. \r\n\r\nDe 6800XT is trager vanwege de lagere core clock speed. En 512MB is complete onzin bij midrange kaarten, boven de 256MB wordt door bijna geen enkel spel gebruik gemaakt van het extra videogeheugen.
Link naar reactie
[quote=Declipse]of lees ik dat verkeerd af uit de lijst?[/quote]Naar welke benchmark(s) kijk je dan? Het lijkt me dat je nuttige benchmarks bekijkt. Als je een 17\" of 19\" TFT hebt, dan zijn de benchmarks @ 1280x1024 (al dan niet met AA/AF) denk ik het relevantst. En ik zie daar de X850XT toch stukken beter scoren dan de X1600XT ...
Link naar reactie
o W8, ik zat helemaal verkeert te kijken, tja, de x850xt lijkt me een prima keuze.\r\nMaar onlangs kwam ook een andere kaart voorbij die mij ook erg aanspreekt;\r\nSparkle 7900GT 256mb voor €284\r\nWat een specs :-| \r\nPipelines: 24\r\nGraphics Processing : NVIDIA GeForce 7900 GT\r\nCore Clock : 450 MHz\r\nMemory Clock : 1320 MHz\r\nMemory Type : 256 MB GDDR3\r\nMemory Interface : 256-Bit\r\nBus Type : PCI-Express 16x\r\nRAMDAC : 400 MHz (support dual QXGA displays)\r\n\r\nHij is wel €100,- duurder, maar zou het de moeite waard zijn, iemand ervaringen met het merk sparkle? :^)
Link naar reactie
[quote=Declipse]Hij is wel €100,- duurder, maar zou het de moeite waard zijn[/quote]Absoluut de moeite waard, is een topkaart. Vergeet alleen niet dat je voor een dergelijke videokaart ook een stevige voeding nodig hebt, reken op 450W van een goed merk. Als je die niet hebt, ben je zo 80 euro extra kwijt aan een vervangende voeding.\r\n[quote=Declipse]iemand ervaringen met het merk sparkle? :^)[/quote]Nope, maar voor een paar euro meer kun je ook een Asus krijgen.\r\n[url]http://tweakers.net/pricewatch/134931[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...