Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hello\r\nuhm ben nieuw hier :lol: en ik vroeg me af of iemand me kan helpen~kheb een nieuwe interne harde schijf van maxtor gehaald, alleen als ik \'m erin stop staat er op \'t scherm dat er geen schjif in zit ofzo?? (6) ik heb echt geen verstand ervan ik heb erde kabels erin gestopt en de jumper op \'master\'stand gezet ofzo? helpp kan iemand advies geven??
Link naar reactie
Per IDE-kabel en -poort kun je maximaal 2 IDE-apparaten aansluiten, eentje als MASTER en eentje als SLAVE.\r\n\r\nAls je deze harde schijf als MASTER wilt gebruiken, moet je het andere apparaat op dezelfde kabel dus als SLAVE jumperen. Wil je hier ook Windows op installeren, dan dient het ook op de eerste IDE-poort van je moederbord aangesloten te zijn.\r\n\r\nHet MASTER apparaat bij voorkeur ook aan het eind van de IDE-kabel aansluiten, het SLAVE apparaat bij voorkeur aan het midden van de kabel (en het begin van de kabel natuurlijk in het moederbord ... :mrgreen:).
Link naar reactie
[quote=mym]kheb een nieuwe interne harde schijf van maxtor gehaald, alleen als ik \'m erin stop staat er op \'t scherm dat er geen schjif in zit ofzo??[/quote]Is ie geformatteerd (gepartitioneerd), is d\'r een besturingssysteem op geinstalleerd? Staat d\'r uberhaupt al iets op de harde schijf ?[quote]ik heb gewoon die kabels erin gedaan allee hij reageeert op geen enkele echt raar? zo\'n eentje met een kleine en eentje met een lange ::::::: die je in de hd stopt[/quote]Heb je de kabels (de korte, gekleurde is de stroomkabel en de lange is de data-overdrachtkabel) wel goed ingedrukt ?
Link naar reactie
[quote=mym]alleen als ik \'m erin stop staat er op \'t scherm dat er geen schjif in zit ofzo??[/quote]Ow wach ff, je bedoelt gewoon de melding \"NO SYSTEM DISK OR DISK ERROR\" of \"GEEN SYSTEEMSCHIJF OF SCHIJFFFOUT\".\r\n\r\nDan is de nieuwe schijf dus WEL herkend, maar moet je gewoon opstarten vanaf de WinXP CD-ROM om je harde schijf te partitioneren en WinXP te installeren!\r\n\r\nPlaats dus de WinXP installatie-CD en definieer in de BIOS dat de CD/DVD drive de \"first boot device\" is. Om te checken of je harde schijf herkend is, kun je trouwens ook even in dezelfde BIOS gluren.
Link naar reactie
[quote=mym]oh thnx all :lol: \r\ndus ik moet gewoon die xpcdrom erin doen? volgens mij heb ik dat al gedaan maar hij reageert nog steeds niet... moet ik wat intikken ofzo?? verder heb ik dus nog een kabel zo\'n kleine die nergens in kan.. :roll: echt vaagg[/quote]\r\n\r\nLaat die CD er in zitten en herstart dan de computer.
Link naar reactie
[quote=mym]hoort ie vanzelf windows te installeren/op te starten??[/quote]Ja, maar dan moet je dus wel de CD/DVD-ROM drive als \"first boot device\" gedefinieerd hebben in de BIOS-instellingen (en niet de harde schijf). Weet je hoe je dat kunt aanpassen? Check anders ff de handleiding van je moederbord, het hoofdstuk over de BIOS setup.
Link naar reactie
[quote=mym]okk thnx biossetup dus (proud) maar met moederbord bedoel je \'t toetsenbord? want volgens mij heb ik die handleidingen allang weggegooid |-)[/quote]\r\n\r\nNee, moederbord is de grootste printplaat van je computer.\r\n\r\nBij de meeste computers kom je in de bios door tijdens opstart rustig op toets Del te blijven tikken.\r\n\r\nDan checken/corrigeren dat CD en/of floppie als 1e en tweede in de bootvolgorde staan en HD als laatste.\r\n\r\nHandleidingen alleen maar weggooien SAMEN met de apparaten.
Link naar reactie
[quote=mym]hi ok ik heb dus nog hulp nodig :roll: ik heb in bios dus als 1e de cdrom 2e floppy en derde harde schijf 0. en ge-enabled (?) alleen geeft ie nog steeds de melding no system disk ofzo. zijn er nog andere instellingen die ik moet wijzigingen ? :-| :-| :-|[/quote]\r\n\r\nAl een keer weer herstart met de windows-CD er in?\r\n\r\nIs het wel een volwaardige windows-CD, of is het een hulpding met merknaam van computer of moederbord?
Link naar reactie
nou ik heb dus een cdrom van windows xp fujitsu die ik kreeg bij aanschaf en eentje met de recenste windows (gebrande) maar ze doen \'t allebei niet.. :-@ \r\nik heb die dus erin gedaan en bij bios als eerst cdrom 2e floppy en 3e harddisk o of harddisk 1..en dan honderd keer herstart maar krijg steeds weer die melding grrrr :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...