Ga naar inhoud

Tweede harde schijf wordt niet gevonden

Aanbevolen berichten

[color=darkblue][b]In mijn PC, met W98SE, bevinden zich twee harde schijven. \r\nSinds enige weken geleden gebeurde het dat de PC wel eens \r\nopstartte zonder de tweede harde schijf. \r\nDe ene keer werd bij het opstarten de tweede schijf wel gevonden\r\nen dan weer eens niet. Nu is het zo dat de PC altijd opstart zonder\r\nde tweede harde schijf.\r\n \r\nWaar moet ik zoeken om de tweede harde schijf terug te vinden? \r\nIs er iets mis met het BIOS? Of is er wat anders aan de hand?[/b][/color]
Link naar reactie
Ik zou, op een moment dat de schijf wèl in Verkenner verschijnt, Uitgebreide Schijfcontrole er op loslaten dus inclusief Oppervlaktecontrole en MET AANGEVINKT \"reparaties automatisch uitvoeren\".\r\n\r\nWeigert of mislukt dit, dan in DOS met commando \r\nscandisk /all\r\n\r\nEr gaan uren in zitten.\r\n\r\nVerder nog wat dingen:\r\n- indien je een schijf en een CD-ding samen op 1 kabel zet, dan wordt die schijf net zo langzaam als het CD=apparaat (en dat zou ik nooit willen).\r\n\r\n- maak geen fouten met de master/slave-jumper; kijk per schijf bovenop hoe die aansluitingen moeten want bij type/grootte-verschil zelden eender als aan de andere schijf. Staan er 2 op 1 kabel dan MOET de ene op Master staan en de andere op SLAAF.\r\n\r\n- eenmaal 2 schijven in je machine, pak dan dit voordeeltje wel mee:\r\nmaak op een schijf waarop NIET windows aanwezig is, liefst op de 1e SLAAF, aan het BEGIN een partitie ter grootte van 3x je RAM-waarde en verban daarheen het Virtueel Geheugen.\r\nHiermee sla je meerdere vliegen in 1 klap:\r\n- werking van Windows wordt iets stabieler (en dat heeft W98SE verdraaid hard nodig)\r\n- bij \"zwaar werk\", zoals groot-copiëren, CD-branden, games, duidelijke snelheidswinst\r\n- Windows zoekt extra hard naar die schijf want MOET hem hebben voor het Virtueel Geheugen\r\n\r\nMaak je die partitie onder Windows middels een progje zoals PartitionMagic of Paragon6 (ik heb ze altijd allebei aan boord, PartM vind ik het gebruikersvriendelijkst maar Paragon6 kent een paar kunstjes extra), dan grote kans dat je de bovenomschreven schijfcontroles niet hoeft uit te voeren want die verricht zo\'n prog automatisch als onderdeel van iedere opdracht.\r\n\r\nNog een extra voordeeltje van zulke progs: vaak zien ze een schijf wèl die windows niet ziet en door een opdracht te geven (desnoods een onnutte / onschuldige met verwaarloosbaar effect die je later weer terug kunt draaien) herstelt zich niet zelden de hele boel.\r\n\r\nKortom, zo\'n partitie-prog heeft eigenlijk iedereen nodig.\r\n\r\n====\r\n\r\nMaar vóór alles zou ik eens, met de stroom uitgeschakeld, de verdachte schijf voorzichtig ontpluggen (klemt erg, maar LANGZAAM komt het goed, GEEN brute kracht gebruiken), zowel de platte IDE-plug als de kleinere voedingsplug.\r\n\r\nDan opstarten zonder die schijf en weer uitschakelen.\r\n\r\nPennetjes voor de pluggen aan de schijf bekijken of er niet een platgedrukt zit.\r\n\r\nPluggen VOORZICHTIG en met een zaklantaarn erbij weer op hun plaats, pas op: mag/past slechts in 1 stand; vergeet het voedingsplugje niet.\r\n\r\nStart computer op maar blijf terwijl op toets DEL tikken.\r\nJe komt nu in de Bios, controleer/zorg daarin dat de schijven allebei op Automatisch Detecteren staan.\r\nVolg de aanwijzingen in scherm om deze settings te saven en de bios te verlaten.\r\n\r\nComputer start nu door, bekijk in Verkenner of de schijf er is.\r\n\r\nZo, volgorde van punten een beetje achterstebuiten maar ik hoop dat het zo wel duidelijk is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...