Ga naar inhoud

6600 GT versus 6800

Aanbevolen berichten

Hi,\r\n\r\nIk heb een AGP systeempje met Athlon XP van 2 Ghz en een budget van rond 150€ voor nieuwe videokaart.\r\n\r\nWelke van de twee volgende Asus kaarten is beste koop, 6600GT of 6800 ?:\r\n\r\n[url]http://shop.informatique.nl/cgi-win/...i?M=I&A=121736[/url] (135€ voor 6800 !!)\r\n\r\n[url]http://www.pixmania.be/be/nl/s_action/search/index.html[/url] (145€ voor 6600GT)\r\n\r\nUiteraard heeft 6800 meer bandbreedte (20G versus 14G) en toch is ie goedkoper? Iets klopt hier niet ofwel zijn de prijzen fel aan het zakken ofwel is het een flutkaart ? Misschien zit verschil in de core F (500 versus 325 Mhz) ??\r\n\r\nJo
Link naar reactie
De 6800 is standaard al ietsje sneller dan de 6600GT (en is trouwens al voor 119 euro te krijgen bij [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=J9GV90&]Alternate[/url] en de 6600GT voor 126 euro bij [url=http://www.dollarshop.nl/shopDetail.php?contentid=71&catId=33&categoryid=33]Dollarshop[/url]): [url=http://www.tomshardware.com/2005/07/05/vga_charts_vii/page4.html]Tom\'s Hardware VGA Charts VII[/url]\r\n\r\nDe verschillen even op een rijtje:\r\n\r\n[u]6800[/u]\r\n12 pixel pipelines (+4 inactieve, evt. te [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1115449]unlocken[/url])\r\n256-bit geheugenbus\r\n325MHz core clock\r\n700MHz memory clock (DDR)\r\n\r\n[u]6600GT[/u]\r\n8 pixel pipelines (+0 inactieve)\r\n128-bit geheugenbus\r\n500MHz core clock\r\n900MHz* memory clock (DDR3)\r\n\r\n*) Bepaalde 6600GT\'s, bijv. die van XFX hebben standaard hoger geklokt geheugen, 1000MHz of zelfs meer. Dit maakt een 6600GT echter nog niet sneller dan een 6800. Als de 6800 succesvol \"gesoftmod\" wordt tot een 16 pipelines kaart, dan is ie absoluut sneller dan de 6600GT.\r\n\r\nBedoel je met een 2GHz AthlonXP trouwens een 3000+ of een 2000+? De 3000+ loopt nl. naar mijn weten op 2GHz. De 3000+ zou ook voldoende moeten zijn voor een kaart als de 6800, maar met een 2000+ haal je niet echt het optimale eruit.\r\n\r\nVergeet trouwens ook niet dat een kaart als de 6800 wel wat extra stroom lust, dus een voeding van min. zo\'n 350W van een goed merk is wel aan te raden.
Link naar reactie
[quote=obi-wan-kenobi]De 6800 is standaard al ietsje sneller dan de 6600GT (en is trouwens al voor 119 euro te krijgen bij [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=J9GV90&]Alternate[/url] en de 6600GT voor 126 euro bij [url=http://www.dollarshop.nl/shopDetail.php?contentid=71&catId=33&categoryid=33]Dollarshop[/url]): [url=http://www.tomshardware.com/2005/07/05/vga_charts_vii/page4.html]Tom\'s Hardware VGA Charts VII[/url]\r\n\r\nDe verschillen even op een rijtje:\r\n\r\n[u]6800[/u]\r\n12 pixel pipelines (+4 inactieve, evt. te [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1115449]unlocken[/url])\r\n256-bit geheugenbus\r\n325MHz core clock\r\n700MHz memory clock (DDR)\r\n\r\n[u]6600GT[/u]\r\n8 pixel pipelines (+0 inactieve)\r\n128-bit geheugenbus\r\n500MHz core clock\r\n900MHz* memory clock (DDR3)\r\n\r\n*) Bepaalde 6600GT\'s, bijv. die van XFX hebben standaard hoger geklokt geheugen, 1000MHz of zelfs meer. Dit maakt een 6600GT echter nog niet sneller dan een 6800. Als de 6800 succesvol \"gesoftmod\" wordt tot een 16 pipelines kaart, dan is ie absoluut sneller dan de 6600GT.\r\n\r\nBedoel je met een 2GHz AthlonXP trouwens een 3000+ of een 2000+? De 3000+ loopt nl. naar mijn weten op 2GHz. De 3000+ zou ook voldoende moeten zijn voor een kaart als de 6800, maar met een 2000+ haal je niet echt het optimale eruit.\r\n\r\n[quote]Zeer bedankt voor deze tips. Ik bedoelde een 2100+ die ik heb kunnen overklokken zonder probleem tot een 2700+, dus 2,1 Ghz. Ik kijk nog uit naar een tweedehands 2800 of meer maar ik kan maar tot FSB333 gaan max. Trouwens ik heb een AGPx4 mobo (A7V333-X).[/quote]\r\n\r\nVergeet trouwens ook niet dat een kaart als de 6800 wel wat extra stroom lust, dus een voeding van min. zo\'n 350W van een goed merk is wel aan te raden.[/quote]\r\n\r\n\r\n\r\n[quote] Ik heb een voeding van 360W. \r\n\r\nWat mij doet twijfelen tussen 6600GT en 6800 is inderdaad het feit of mijn systeem die 6800 wel aankan, anders zou de keus sneller gemaakt zijn. Ook is de 256-bit brede mem bus een plus op langere termijn, maar zoals gezegd, is mijn CPU en AGPx4 geen bottleneck voor deze 6800 ?[/quote]
Link naar reactie
[quote=jolato]Zeer bedankt voor deze tips. Ik bedoelde een 2100+ die ik heb kunnen overklokken zonder probleem tot een 2700+, dus 2,1 Ghz.[/quote]Ah ok. Dan lijkt de CPU me niet al te slap.\r\n[quote=jolato]Ik heb een voeding van 360W.[/quote]Chieftec toevallig? Lijkt me krachtig genoeg dan.\r\n[quote=jolato]is mijn CPU en AGPx4 geen bottleneck voor deze 6800 ?[/quote]De CPU kan beter, maar is acceptabel. Heb zelf ooit een 6800LE @ GT (16 pipelines open) gedraaid op een 2200+ @ 2800+. Een latere upgrade naar een 3200+ leverde wel wat meer 3DMarks op in 03, maar in de praktijk merkte ik er in games niet echt veel van. En 4x AGP is trouwens meer dan zat bandbreedte voor een 6800 @ GT, 8x AGP maakt de kaart niet sneller.
Link naar reactie
Ja een chieftec, ruime kast nog jaren bruikbaar.\r\n\r\nDan is de conclusie dat een 6800 best is op lange termijn, ongeveer even snel is als een (standaard) 6600GT en eventueel nog te unlocken - als je geluk hebt. \r\n\r\nIs Asus een goed merk hiervoor of XFX, of is het russische roulette ?\r\n\r\nTenzij ik natuurlijk een duurdere 6600GT zou nemem, één met sneller geheugen enz. ?
Link naar reactie
[quote=jolato]Is Asus een goed merk hiervoor of XFX, of is het russische roulette ?[/quote]Alle GeForce videokaarten krijgen in principe dezelfde chips van nVidia, het is in principe niet zo dat een bepaald merk betere chips krijgt dan een ander merk. Merk maakt dus idd. niets uit voor de core.\r\n\r\nWat een videokaartfabrikant verder doet met zo\'n kaart is een ander verhaal: de kaart kan standaard hoger geklokt zijn dan die van concurrenten, het gebruikte geheugen kan van betere kwaliteit zijn, de gebruikte koeler kan beter en/of stiller zijn, etc.\r\n\r\nAls je echt wilt weten welke kaart van welk merk nu beter is, dan zou je wat specifieke reviews kunnen opgooglen. De productsurvey van Tweakers.net zou je daarbij kunnen helpen. Hier bijv. user reviews van die Asus V9999/TD (6800) die nu 119 euro is bij Alternate:\r\n[url]http://tweakers.net/productsurvey/96832[/url]
Link naar reactie
Prachtig! Waar moet ik op letten opdat die kaart inmijn kast past ? Is die ventilator doorgaans makkelijk door een andere te vervangen en werkt die dan ook regulerend ?\r\n\r\nDie Gamer Edition met 256Mb DD3 lijkt me ook interessant, maar die 256 Mb komt volgens mij enkel tot zijn recht bij 1600x1200 ? Maar is die kaart nog te krijgen ?\r\n\r\nAlvast bedankt,\r\n\r\nJo
Link naar reactie
[quote=jolato]Prachtig! Waar moet ik op letten opdat die kaart inmijn kast past ? Is die ventilator doorgaans makkelijk door een andere te vervangen en werkt die dan ook regulerend ?\r\n\r\nDie Gamer Edition met 256Mb DD3 lijkt me ook interessant, maar die 256 Mb komt volgens mij enkel tot zijn recht bij 1600x1200 ? Maar is die kaart nog te krijgen ?\r\n\r\nAlvast bedankt,\r\n\r\nJo[/quote]\r\n\r\nWat de kaart in de kast betreft, als je een standaard ATX kast hebt, dan moet hij passen. Daar is het een standaard voor.\r\nDe fan vervangen is meestal niet zo moeilijk, maar bij sommige kaarten zitten er aparte heatsinkjes op de RAM chips en die zitten dan meestal met hars vastgeplakt. Die zijn wel lastig te verwijderen. Merk trouwens op dat, of het nou makkelijk gaat of niet, op het moment dat je de standaard koeler verwijdert, de garantie op de kaart vervalt.\r\nWat geheugen betreft, op die kaart kan 256 MB meerwaarde hebben, maar die komt er volgens mij inderdaad pas uit als je op hoge resoluties gaat werken. Houd ook in de gaten dat je ook echt DDR3 krijgt, normaal DDR is stukken langzamer (en dat zie je vaak op 256MB modellen van de oudere kaarten).
Link naar reactie
[quote=jolato]Waar moet ik op letten opdat die kaart in mijn kast past?[/quote]Op de afmetingen van de kaart en de ruimte in je kast rond het AGP-slot misschien? :mrgreen: \r\n[quote=jolato]Is die ventilator doorgaans makkelijk door een andere te vervangen en werkt die dan ook regulerend ?[/quote]Zoals JohnL aangeeft, kan het per kaart verschillen, maar of een bepaalde koeler op een bepaald merk en type kaart past, moet je in principe te weten kunnen komen via de winkelier of de fabrikant van de koeler (website).\r\n[quote=jolato]Die Gamer Edition met 256Mb DD3 lijkt me ook interessant, maar die 256 Mb komt volgens mij enkel tot zijn recht bij 1600x1200 ?[/quote]Nou, bij 1280x1024 kan 256MB ook al interessant zijn.\r\n[quote=jolato]Maar is die kaart nog te krijgen ?[/quote]Die GE lijkt me inderdaad niet meer leverbaar, maar wil je toch je CPU gaan upgraden voor een zwaardere videokaart, dan kun je als alternatief de 6800 GS overwegen: standaard sneller dan de \"6800GE\" en ook te modden naar 16 pixel pipelines.\r\n[url]http://tweakers.net/pricewatch/131738[/url]
Link naar reactie
Tja, zal es in mijn kast neuzen, komt wel in orde.\r\n\r\nDie RAM chips worden toch passief gekoeld, dus waarom die heatsinks der af halen ?? (enkel ventilator vervangen en klaar) *-) \r\n\r\nMen zegt vaak over de 6800LE dat er meer kans is op unlocken, maar hoe kan je weten dat je een LE koopt ? Ik zie die toch niet in de pricewatch staan, enkel 6800 de \'vanille\'. :^)
Link naar reactie
[quote=jolato]Men zegt vaak over de 6800LE dat er meer kans is op unlocken, maar hoe kan je weten dat je een LE koopt ? Ik zie die toch niet in de pricewatch staan, enkel 6800 de \'vanille\'. :^)[/quote]De 6800LE is inmiddels opgevolgd door de 6800XT.\r\n\r\nHet is trouwens logisch dat je met de 6800LE/XT meer kans hebt dat het unlocken lukt t.o.v. een 6800, omdat ie 8 actieve en 8 inactieve pipelines heeft. De 6800 heeft er al 12 actief en 4 nog inactief. Maar aangezien de 6800 nu goedkoper is dan de 6800XT, is de keuze dan snel gemaakt.
Link naar reactie
[quote=jolato]sorry, bedoelde eigenlijk trager of sneller ipv beter/slechter ...[/quote]De kaarten zijn vrijwel identiek, alleen heeft de 6800XT standaard 8 pixel pipelines actief en de 6800 standaard 12 pixel pipelines. Logisch dat de 6800 standaard dus een stuk sneller is (ook ietsje hoger geklokte core, 325MHz t.o. 300MHz voor de 6800XT).
Link naar reactie
[quote=jolato]bedankt voor de info (p.s. toch eigenaardig dat de XT duurder geprijsd is, zo\'n 150€) :-)[/quote]De 6800 bij Alternate is een bulk-kaart, die 6800 XT een retail-kaart (in originele doos en extra goodies). Verder zijn de kaarten nagenoeg identiek. Een stukje marketing van nVidia en de videokaartfabrikanten (XT klinkt ook sneller, maar dat is het dus niet). De 6800XT is overigens al te krijgen voor ca. 128 euro.\r\n[url]http://tweakers.net/pricewatch/129503[/url]
Link naar reactie
[quote=jolato]Die RAM chips worden toch passief gekoeld, dus waarom die heatsinks der af halen ?? (enkel ventilator vervangen en klaar) *-)[/quote]\r\n\r\nOmdat soms die heatsinkjes (als ze er al op zitten, mijn 6600GT heeft géén RAMsinkjes) in de weg zitten voor de nieuwe fan. Ik heb bijvoorbeeld eens een fan van een 5900XT willen vervangen, daar zaten ook aparte RAMsinkjes (passief) op, maar die moesten er dus af om een Zalman VF-700 te kunnen plaatsen.
Link naar reactie
[quote][b] obi-wan-kenobi[/b] schreef:\r\n\r\nDe 6800 bij Alternate is een bulk-kaart, die 6800 XT een retail-kaart (in originele doos en extra goodies). \r\n[/quote]\r\nDie bulk valt mi. nogal mee, er zou dvi/vga adapter bijzitten en S-video kabel; er zit enkel geen doos omheen. Ik veronderstel dat het risico op beschadiging bij verzending hoger is ... \r\nWelke extra goodies moeten er zoal nog bij zitten behalve demos van games ?
Link naar reactie
[quote=jolato]Ik veronderstel dat het risico op beschadiging bij verzending hoger is ... [/quote]Nee hoor, Alternate doet er ook wel een doos omheen (alleen niet de retaildoos).\r\n[quote=jolato]Welke extra goodies moeten er zoal nog bij zitten behalve demos van games ?[/quote]DVD-afspeelsoftware misschien? Geen idee ... :mrgreen:
Link naar reactie
Vaak zitten er geen demo-versies van spellen bij, maar gewoon complete versies. Ik heb in ieder geval twee exemplaren van FarCry liggen, één op CD-ROMs die ik zelf gekocht heb, de ander op een DVD die bij mijn videokaart zat. Ook zit er vaak een DVD-speler bij zo\'n kaart (meestal PowerDVD of WinDVD). Drivers en toebehoren, zoals DVI-->VGA stekkertjes horen bij die kaart, dus die horen er ook bij een bulk-kaart gewoon bij te zitten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...