Ga naar inhoud

opslaan van wab bestanden, oftewel contactpersonen

Aanbevolen berichten

heb juist windows en alles opnieuw geïnstalleerd, en mijn gegevens stonden allemaal op de E partitie. Dus was het nu een kwestie van weer alles zo instellen dat hier weer naar verwezen wordt; afgezien wat hikjes hier en daar, allemaal prima gelukt, ideaal, alles oude mail etc staat dus ook weer zichtbaar in Outlook Express.\r\nEchter, de wab bestanden (adresboek) had ik ook op E staan, maar daar staat niets meer in! Snap niet hoe dat kan, want het was er wel. Verder gaat alles goed, de mail, de cookies, de favorieten, alles.\r\n\r\nNu dacht ik slim te zijn, ik had zekerheidshalve ook al dit soort mappen van alle gebruikers tevoren op een CD gebrand.\r\nIk dacht ik kijk op die Cd in de map met wab, maar dat gaat niet, dan krijg ik een foutmelding dat dit bestand al in gebruik is.\r\nKan het dus niet openen om er in te kijken, en ook de inhoud kan dus niet gekopieerd om terug te zetten.\r\n\r\nMijn les voor de volgende keer is dus dat ik alles moet exporteren als cvs bewaren op cd en dan weer importeren....maar ik wil eigenlijk toch wel weten waarom alle gegevens wel terug gezet kunnen worden/bewaard blijven, en die eigenwijze contactpersonen niet....wie weet dit?
Link naar reactie
Ik heb dat lang geleden 1x gedaan, wab-bestanden terugcopiëren naar een ledig, nieuw-geïnstalleerd adresboek.\r\n\r\nIk weet niet meer zeker hoe het ging, was meer geluk dan wijsheid maar ik dacht: oude boek openen en alle adressen selecteren, opdracht \"copiëren\".\r\n\r\nNieuwe adresboek openen, doen alsof je 1 nieuw adres wilt aanmaken en in eerste veld commando geven \"plakken\".\r\n\r\nHet scheen zo te zien totaal niet te werken maar nadat ik het prog had afgesloten en de compu herstart bleek het nieuwe adresboek keurig gevuld te zijn.\r\n\r\nIk hoop dat ik goed heb teruggeraden wat ik toen deed.\r\n\r\nAl heel lang gebruik ik inmiddels Hotmail en heb die als \"baas\" opgenomen binnen mijn Outlook Express. Daarna mijn \"gewone\" e-mail-adres, dat ik alleen maar gebruik om post en rekeningen van Essent (@home) te ontvangen en verder geef ik het aan niemand vrij.\r\nMiddels opdracht in OutlookExpress, Adressen, Extra, NU synchroniseren krijg ik de adresboeken van Hotmail en van @home optellend aan elkaar gelijk gemaakt.\r\n\r\nOp deze manier is Hotmail, ergens ver weg op Net, mijn adresboek-backup en die adressen gaan dus nooit verloren, tenzij ik mijn account heel lang niet zou gebruiken zodat het vervalt.
Link naar reactie
Juist dat laatste lijkt me de \'valkuil\'. Ik herinner me dat .dbx en .wab-files op een CD als \'alleen-lezen\' komen te staan.\r\nEen tijdelijke map maken ; de files van de CD erheen copiëren en, om ze daarvandaan succesvol te kunnen importeren, \r\neerst het betreffende vinkje weghalen. Dán zijn ze pas \'bruikbaar\'... was dat niet het kunstje ?
Link naar reactie
Er blijkt veel meer aan de hand: voor de inrichting na de nieuwe installatie heb ik alle gebruikers eerst als beheerder, zodat je dan makkelijk per account bij het register kunt etc.\r\nNu heb ik de betreffende 2 accountants \"beperkte rechten\" gegeven, en dan kan outlook express niet meer geopend!\r\n\r\nEr komen foutmeldingen, deze heb ik op internet teruggevonden, en verwijzen naar het feit dat de dbx bestanden dan op \"alleen lezen\" staan en dat je dat vinkje moet weghalen.\r\n\r\nMaar, dat staat bij mij niet aangevinkt!\r\nZodra ik de accounts weer op beheerder zet, kan outlook weer gewoon geopend.\r\n\r\nVolgens een tip heb ik ook nog outlook in windows software uitgevinkt, en weer aangevinkt, maar dat hielp ook niet. Sterker nog, bij 1 gebruiker zijn (daardoor) alle email berichten niet meer te benaderen: outlook heeft voor elke map nog een kopie aangemaakt (zelfde naam met (1) erachter) en daar \"kijkt\" outlook nou natuurlijk naar.\r\nDeze mappen zijn niet te verwijderen, outlook maakt ze bij acitvering gelijk weer aan...\r\n\r\nEr zit denk ik niets anders op dan maar weer helemaal opnieuw te beginnen.\r\n\r\nMaar hoe doen jullie dat? Ik dacht zo handig, alles op een aparte partitie en dan gaan je gegevens (bijna) nooit verloren maar zo werkt het dus blijkbaar niet?\r\n\r\nVoel me wel wat wanhopig nu.... (cry)
Link naar reactie
Ha Willem,\r\n\r\nHoe bedoel je dat? Misschien is dat iets van XP Pro, want daar kan je volgens mij veel meer in wat dat betreft dan Home.\r\nIk denk dat het voor mij wordt, uithuilen en opnieuw beginnen (such is life).\r\nIk vond namelijk ergens nog de opmerking, dat je eerst windows/outlook express moet updaten, en pas dan naar eventuele gekopieerde bestanden mag verwijzen, omdat die nl al in de geupdate versie zijn gemaakt.\r\nDe verse installatie is ouder, en dat schijnt te conflicteren, ik vermoed nu dus dat daar (een deel van) mijn problemen vandaan komt....\r\n\r\nOverigens, ik kreeg ook af en toe een melding bestand wordt gebruikt door een andere toepassing.\r\nZou dat de virusscanner kunnen zijn die zich ook met het mailgebeuren bemoeit, misschien had ik die beter uit kunnen zetten bij het wijzigen van die bestanden?
Link naar reactie
[quote]maar ik wil eigenlijk toch wel weten waarom alle gegevens wel terug gezet kunnen worden/bewaard blijven, en die eigenwijze contactpersonen niet....wie weet dit?[/quote]\r\nIk vraag mij af of je wel het juiste \"wab\" bestand hebt genomen,er zijn er n.l. 2 ,te weten.\r\n\r\nC:\\Program Files\\Outlook Express\\*.wab en verder\r\nC:\\Documents and Settings\\\\Application Data\\Microsoft\\Address Book\\*.wab\r\n\r\nEn deze laatste moet je hebben.Als je het (juiste) bestand in het verleden hebt verplaatst,dan moet je ook een wijziging in het register hebben ingevoerd.Als je dit laatste niet hebt gedaan,is het bestand nooit echt verplaatst geweest!\r\n\r\nKijk hier eens onder punt 72:Verplaatsen van persoonlijke mappen en bestanden > Stap 5 \r\n\r\n[url]http://valkarts.nl/pctips/[/url]\r\n\r\nIn geval van bestanden op een CD,daar kun je inderdaad niet direct van importeren zoals pappaharry aan geeft.Alleen hoefde ik tijdens het testen het vinkje \"alleen lezen\" niet eens te verwijderen.\r\n\r\nMocht je ooit de mail of het adresboek eens (apart)willen back-uppen,neem dan de gehele map en niet de losse bestanden zoals ik ook wel eens zie aangeraden.\r\n\r\nGebruik om terug te plaatsen de manier die vlc aangeeft (m.u.v. het verwijzen naar een CDRom zoals inmiddels duidelijk is).\r\nDe manier van importeren is ook naar mijn mening de beste en niet voor niets ontworpen ;-) \r\n\r\nNog even voor degene die het weten wil,de standaard plaats van de bestanden;\r\nMail;\r\nC:\\Documents and Settings\\inlognaam\\Local Settings\\Application Data\\Identities\\{....}\\Outlook Express\r\n\r\nAdress Book;\r\nC:\\Documents and Settings\\\\Application Data\\Microsoft\\Address Book\\*.wab\r\n\r\nTen laatste,\r\n[quote]Ik dacht zo handig, alles op een aparte partitie en dan gaan je gegevens (bijna) nooit verloren maar zo werkt het dus blijkbaar niet?[/quote]\r\nHet is zeker een goede manier om de bestanden veilig te stellen,behoudens een hardware crash natuurlijk,maar wellicht is er iets mis gegaan bij het verplaatsen van de (juiste) bestanden?\r\n\r\nGreetz
Link naar reactie
[quote=dcl]Ha Willem,\r\n\r\nHoe bedoel je dat? Misschien is dat iets van XP Pro, want daar kan je volgens mij veel meer in wat dat betreft dan Home.\r\nIk denk dat het voor mij wordt, uithuilen en opnieuw beginnen (such is life).\r\nIk vond namelijk ergens nog de opmerking, dat je eerst windows/outlook express moet updaten, en pas dan naar eventuele gekopieerde bestanden mag verwijzen, omdat die nl al in de geupdate versie zijn gemaakt.\r\nDe verse installatie is ouder, en dat schijnt te conflicteren, ik vermoed nu dus dat daar (een deel van) mijn problemen vandaan komt....\r\n\r\nOverigens, ik kreeg ook af en toe een melding bestand wordt gebruikt door een andere toepassing.\r\nZou dat de virusscanner kunnen zijn die zich ook met het mailgebeuren bemoeit, misschien had ik die beter uit kunnen zetten bij het wijzigen van die bestanden?[/quote]\r\n\r\nIk ken om mij heen inderdaad alleen (enigszins) XP-PRO, dat mijn vrouw en de meeste kinderen gebruiken (zelf blijf ik zo lang mogelijk bij W98SE).\r\nMaar ik kan mij niet goed voorstellen dat \"beperkte rechten\" niet te editen zouden zijn want tè grote handicap dan.\r\n\r\nBij berichten \"programma in gebruik\" zou ik het eerst van alles proberen de manipulaties te verrichten in Veilige Modus, dat lukt vaak veel beter. In mijn compu/w98 kom je daar in door tijdens opstart de F5-toets te blijven aantikken, bij XP dacht ik: F8.\r\n\r\nBestanden van een nieuwere versie overhevelen naar een ouder prog zou inderdaad wel eens moeilijk of onmogelijk kunnen zijn.
Link naar reactie
Ha Willem, je had me op het goede spoor gezet vwb die rechten!\r\nIk hoorde dit ook al van Wout (Grotenhuis, van die fantastische site over de XP, een schone installatie) dat het daar in kon zitten.\r\nNu toevallig lag er nog een PCM Magazine gedumpt in de bieb en daar stond van alles in over het werken met admin/beperkte rechten en hoe eea in te stellen.\r\nVoor wie het ook wil weten: je moet bij XP Home dus in veilige modus starten (zie je ook meteen je Administrator account, die kan je dan ook mooi gelijk van een eigen wachtwoord voorzien).\r\nHet ziet er erg gek uit (was nog nooit in veilige modus geweest!) en het duurde heel lang voor het geladen was, dus rustig afwachten.\r\nVervolgens ga je naar de map/bestand waar het om gaat en daarop rechtsklikken en kiezen voor eigenschappen.\r\nNu krijg je ook het tabblad beveiliging te zien, wat je normaal in XP Home niet te zien krijgt.\r\nJe ziet hier al een en ander aan gebruikers staan, daaronder de rechten die ze hebben. Door een gebruiker te selecteren, zie je die betreffende rechten.\r\nJe kiest nu voor toevoegen (want ik wilde nu speciaal voor die map die betreffende gebruiker eraan toevoegen) je komt in een scherm waar je even moet zoeken naar alle gebruikers die er zijn, je kiest hieruit de juiste, 2x Ok.\r\nDan ben je weer in je voorste scherm (nog steeds tabblad beveiliging) en nu kun je hier kiezen wat je wilt...in dit geval heb ik natuurlijk het bovenste hokje, volledig beheer, aangevinkt.\r\nDit ook zo voor de andere gebruiker gedaan.\r\n\r\nEN ja, het werkt! Outlook start op, geen foutmeldingen meer en....de contactpersonen zijn spontaan terug. Mijn Hollandse klomp breekt ervan, blij!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...