Ga naar inhoud

2 pc's aan modemrouter

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n \r\nMisschien weet iemand een oplossing voor het volgende.\r\nSinds een week of 4 ben ik in het bezit van een Speedtouch 546 modem omdat de oude USB (de groene rog) de nieuwe snelheid niet meer haalde bij Planet. (comfort abbonnement 6 Mb/s /768Kbit/s) Verder draait er in mijn thuisnetwerkje een Pentium 3 pc met windows ME en een Laptop P4 windows xp sp2. Op zich draait alles prima, netwerkje, internet. De laptop haalt volgens speedtest.nl de juiste snelheid maar de pentium 3 blijft daar een stuk in achter. Die haalt op zijn best de helft dus rond de 3 Mb. Is dit een gewoon verschijnsel ? Of moet het mogelijk zijn op de pentium 3 pc ook de volledige snelheid te halen ? In het forum van speedtest komen ze niet tot een mogelijke oplossing. Het enige wat ik kan bedenken is dat het eventueel aan het netwerkkaartje ligt. Hoewel ik daar niet 100% van overtuigd ben. Zoals ik al zei voor de rets draait het alemaal prima, het enige wat ik min of meer vreemd vind is dat de snelheid een stuk minder is dan verwacht op de Pentium 3 pc. Mogelijke suggesties ? Graag !
Link naar reactie
Die Pentium 3 zal waarschijnlijk nog USB1 hebben. Bij HEEL SOMMIGE lukt het daar USB2 van te maken met nieuwere drivers.\r\n\r\nO, ethernetkaart, niet USB dus.\r\n\r\nHoeveel RAM heeft die P3? \r\n\r\nWindows ME lijkt op w98se maar is groter, ietsjes stabieler en LANGZAMER.\r\n\r\nMaximaal RAM voor 9x/ME (ALS het moederbord dat ondersteunt) theoretisch 640 maar is \"op het kantje\"; 512 is goed en veilig.\r\n\r\nKunstje dat bij zwaar werk zoals copiëren, games, upload snelheidswinst oplevert:\r\nVirtueel Geheugen verbannen naar een HD waarop zich NIET windows zelf bevindt; liefst naar de 1e partitie van de slaaf-schijf op IDE1. Die partitie moet (voor 9X/ME) 3x zo groot als de RAM-waarde zijn.\r\n\r\nVerder: kijken met Contr_Alt_Del (1x en dan even wachten) hoeveel progs er op de achtergrond openstaan en welke daarvan overbodig aan staan. Ccleaner kan daar aardig opruiming in houden.\r\n\r\n[b]Edit[/b].\r\nOok nog: Bijna alle anti-virus-progs en veel firewalls brengen je snelheid omlaag (en vreten RAM).\r\nIk heb goede ervaringen met gratis progs AVG en Sygate.
Link naar reactie
O, ethernetkaart, niet USB dus\r\n\r\nInderdaad....kwestie van lezen\r\n-------------------------------------\r\nHoeveel RAM heeft die P3? \r\n 768 \r\n---------------------------------------\r\nKunstje dat bij zwaar werk zoals copiëren, games, upload snelheidswinst oplevert: \r\nVirtueel Geheugen verbannen naar een HD waarop zich NIET windows zelf bevindt; liefst naar de 1e partitie van de slaaf-schijf op IDE1. Die partitie moet (voor 9X/ME) 3x zo groot als de RAM-waarde zijn. \r\n\r\nIs hier niet van toepassing, mijnsinziens heeft het ook bniets te maken met de ADSL snelheid maar meer met de snelheid van de PC zelf. (en het verwerken van de programma\'s )\r\n----------------------------------------------------------------------------------------------------------\r\nVerder: kijken met Contr_Alt_Del (1x en dan even wachten) hoeveel progs er op de achtergrond openstaan en welke daarvan overbodig aan staan. Ccleaner kan daar aardig opruiming in houden. \r\n\r\nHeeft ook weer te maken met de snelheid van de pc zelf. Niet met de ADSL snelheid. Overigens draai ik met regelmaat al dit soort proggies.....Het houd je schijf schoner...maar is een bekend verhaal..... ;-) \r\n\r\n----------------------------------------------------------------------------------------------------------\r\nEdit. \r\nOok nog: Bijna alle anti-virus-progs en veel firewalls brengen je snelheid omlaag (en vreten RAM). \r\nIk heb goede ervaringen met gratis progs AVG en Sygate. \r\n\r\nJa begrijp ik maar hebben wederom te maken met de snelheid van je pc. Niet met de ADSL snelheid die je kunt meten met speedtest.nl. Op mijn P4 staat ook dezelfde anti virus met fire wall... snelheid is daar zoals het hoort.\r\n----------------------------------------------------------------------------------------------------\r\nIn elk geval bedankt voor het meedenken.\r\nMisschien heeft iemand anders goede suggesties ?\r\nLas laatst in een ander forum dat een persoon 4 pc in netwerk had hangen op eenzelfde router met op elke pc dezelfde max ADSL snelheid. \r\nDus.....????
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Even een antwoord cq oplossing op mijn eigen vraag:\r\n\r\nDe Pentium 3 pc is gewoon te traag ! (In de toekomst vervangen door nieuwe)\r\nInmiddels een derde pc (Intel petium 4 2,2 Ghz) in het netwerk geplaatst en die verbinding is gewoon 100 %.\r\nDe snelheid is percies hetzelfde als de laptop.\r\nHet werkt allemaal perfect. De pc\'s zijn allen te benaderen zodat uitwisselen van bestanden ook geen problemen geeft.\r\n\r\nWilde het even laten weten ! :-D :-P :-)
Link naar reactie
[i]je kan beter xp op die p3 zetten, heb ik hier ook, werkt perfect[/i]\r\n\r\ndat ff terzijde. wat voor netwerk kaart heb je? als het een realtek is... vervang die dan maar eens door eentje van intel. geheid dat ie dan wél de snelheid haalt. die intels hebben namelijk veel lagere cpu load, denk dat daar oorzaak zit
Link naar reactie
[quote=BlackTiger][quote]je kan beter xp op die p3 zetten, heb ik hier ook, werkt perfect [/quote]\r\nDat ligt maar aan de snelheid van de p3 en dan moet er al minimaal 512 mb geheugen in zitten anders kun je er beter win98se op zetten. Geheid dat ie dan sneller draait.[/quote]\r\nmet win98 sneller: ja, stabieler: nee\r\n\r\nhier is \'t een p3 350 die op 500mhz (lang leve 440bx chipset) draait, kan nog tot 600 maar wegens gebrek aan pci lock toch maar niet daar wlankaart dan geen netwerken meer vind. zit daarnaast 512MB sdram in\r\n\r\nxp doet perfect!
Link naar reactie
[quote]Aspire: ... Hoeveel RAM heeft die P3? \r\n768 ... [/quote]\r\n\r\nAls niet een beeldkaart ofzo daar genoeg van aan het gezicht onttrekt, ziet de computer teveel RAM; mij is door deskundigen verteld dat W9X (is ME ook) onder Windows niet meer dan 640MB RAM mag \"zien\" en inderdaad, mijn W98se gaf wazige klachten toen ik er totaal een keer 1GB (2x512) had ingestoken.
Link naar reactie
[quote]met win98 sneller: ja, stabieler: nee[/quote]\r\nNiet zo stabiel als XP, maar ik heb zelf bijv. liever een vrij redelijk stabiele pc met 98, dan eentje die goed stabiel is, maar niet vooruit te branden. Perfekt geloof ik echt niet in, tenzij je nauwelijks iets doet op die machine buiten wat internetten en mailen, ja dan kan het wel.\r\nAls je echt op zo\'n machine de combinatie goed stabiel en ook snel wilt hebben zul je naar linux moeten.:)\r\n\r\n[quote]onder Windows niet meer dan 640MB RAM mag \"zien\" [/quote]\r\nJe bedoeld niet meer dan 512 mb waarschijnlijk want dat is de officiele norm als ik me niet vergis. Als ik me niet vergis werkt ie ook nog goed met 768 mb maximaal. Daarboven gaat ie echt raar doen. Jammer eigenlijk.
Link naar reactie
Om XP op de P3 te zetten is wel een idee. Maar dan moet het een niet legale versie worden. En daar pas ik liever voor. Nu draait er op elke machine een legale versie windows. De P3 is niet een machine die écht intensief meer wordt gebruikt. Nu werkt alles prima in het netwerk dus ik laat het maar zo. Bedankt iedereen voor het meedenken ! (H)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...