Ga naar inhoud

2ehands moederbord - Processor werkt niet

Aanbevolen berichten

Onlangs heeft mijn broer een 2ehands moederbord gekocht op internet. Met een processor+ventilator, videokaart en geheugen erbij.\r\n\r\nToen hij hem aansloot, bleek de processor niet te werken. De ventilator draait wel, maar het computer beeldscherm blijft op stand-by staan. De processor blijft ook gewoon koud, ook zonder ventilator.\r\n\r\nAlle pinnetjes van de processor zijn nog intact, dus daar kan het in iedergeval niet aan liggen.\r\n\r\nWe hebben contact opgenomen met de verkoper en die adviseert ons om de bios te resetten. Mijn broer heeft dat advies opgevolgd, maar zonder enig resultaat. Het beeldscherm stond nog steeds op stand-by.\r\n\r\nHeeft iemand enig idee waar het \' wel\' aan kan liggen?
Link naar reactie
De processor kan overleden zijn, de voeding kan te zwak zijn, moederbord kan iets mis zijn.. Mogelijkheden genoeg. :mrgreen: \r\nHaal eens alle onderdelen los, behalve het werkgeheugen, processor en videokaart. Start de pc dan wel op? Zo ja, dan is de kans groot dat de voeding te licht is.\r\n\r\nWat voor processor, videokaart etc zit er in? En hoeveel watt is de voeding?
Link naar reactie
Volgens mij ligt het niet aan de voeding. Eerst hadden we een voedin aangesloten van een pentium 2. Toen bleef het beeldscherm gewoon op standby.\r\n\r\nVervolgens adviseerde ik mijn broer om de voeding van de andere pc, een pentium 4, aan te sluiten op het moederbord. Het moederbord gaf dezelfde reactie: beeldscherm op standby.\r\n\r\nVoeding: 250 watt\r\nVoeding Pentium 4: 350 watt\r\nProcessor: AMD Athlon 64\r\nVideokaart: RIVA TNT2\r\n\r\nHoe kan men zien of de processor overleden is? De verkoper had tegen mijn broer gezegd, dat voordat hij het moederbord opstuurde, alles nog goed functioneerde. Want hij had het zelfs nog uitgetest.\r\n\r\nOver de tip die je gaf. Mijn broer antwoordde daarop dat de pc start. Maar alleen de ventilator van de processor draaide. De processor zelf voerde geen actie uit.
Link naar reactie
Ik denk inderdaad dat je de extra 12V aansluiting op het moederbord niet hebt aangesloten. Die ben ik ook al eens vergeten in een Athlon 64 systeem, maar ja, mijn eigen Athlon XP bordje heeft die nog niet... Kan trouwens ook zijn dat je voeding die niet heeft, al zou die voeding uit die P4 bak \'m wel moeten hebben.\r\n\r\nDie zit op vrijwel elk moederbord ergens anders, maar hij ziet er over het algemeen wel hetzelfde uit:\r\n[img]http://www.certtalk.com/kb/article_images/702/fig-8.jpg[/img]\r\n\r\nDe aansluiting waar het hier om gaat is die +12V Power Connector die hier is aangegeven. Die grote onderaan moet er uiteraard altijd inzitten. Die Alternate heb ik nog nooit gezien.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...