Ga naar inhoud

Onwillige aanhalingstekens

Aanbevolen berichten

Ik heb m\'n computer weer eens geformatteerd en zoals jullie weten zijn dan alle instellingen weer terug bij af. De meeste dingen zijn weer makkelijk in te stellen, maar één ding kom ik op een of andere reden niet meer uit:\r\n\r\nAanhalingstekens...\r\nAls ik nu een aanhalingsteken typ (dubbel (\") of enkel(\')), dan komt dat er niet gelijk te staan. Windows onthoudt die voor het geval je nog een klinker wil typen, om dat aanhalingsteken vervolgens als accent op die klinker te plaatsen.\r\nVoorbeeld: \'e geeft dan é.\r\nDit is echter behoorlijk irritant bij het schrijven van html of php.\r\n\r\nNu wil ik dit uitgeschakeld hebben (het kan, ik heb het voorheen ook voor elkaar gekregen), alleen, ik krijg niet meer voor elkaar om hier vanaf te komen. Ik meende dit in te kunnen stellen via taalinstellingen, echter alle combinaties van Engels (VS), VS (internationaal) en Nederlands geven niet het gewenste resultaat.\r\nIk wil weer gewoon \'e typen en dan er dan \'e komt te staan!\r\n\r\nWie weet hoe of wat ik moet in stellen om dit voor elkaar te krijgen?\r\n\r\nAlvast bedankt.
Link naar reactie
Hmmmz...\r\n\r\nIk geloof dat ik \'t gevonden heb!\r\n\r\nOpnieuw opstarten en opnieuw proberen is blijkbaar de oplossing.\r\n\r\nWat heb ik nu ingesteld:\r\nIk heb toch nog eens opnieuw geprobeerd (nadat ik IE7 had verwijderd, en daardoor opnieuw moest opstarten), want ik kon niet begrijpen waarom het maar niet lukte. Ingesteld: Engels (VS) en toetsenbordtaal VS internationaal (een grijze geheugencel meende dat ik het voorheen ook zo had ingesteld).\r\nEn waarempel, m\'n aanhalingstekens werken weer zoals ze moeten werken!\r\n\r\nHet komt waarschijnlijk door de slaapstand dat ik \'t eerst niet kon instellen. Als ik m\'n computer uit de slaapstand haal is windows toch niet helemaal goed meer.\r\nDus iedereen die de taalinstellingen wil wijzigen: eerst even opnieuw opstarten.\r\n\r\n\r\nBedankt voor jullie hulp! (proud)
Link naar reactie
Configuratiescherm > Landinstellingen > tabblad Talen > Details.\r\n\r\nAls ik daar als taal Nederlands selecteer, en als toetsenbordtaal Verenigde Staten (Internationaal), dan krijg ik automatisch accenten op m\'n letters als ik een aanhalingsteken voor een letter typ. Dit wil ik dus niet.\r\n\r\nAls ik Engels (Verenigde Staten) als taal, en Verenigde Staten (Internationaal) voor het toetsenbord kies, dan krijg ik mooi het aanhalingsteken en de letter achter elkaar te staan. Alleen irritant in Word dat de spellingscontrole standaard op Engels staat daardoor, maar daar valt wel mee te leven.
Link naar reactie
O. \r\nIk gebruik nog Win98se (haat XP); dat schakelt enigszins anders.\r\n\r\nJa, bij toetsenbord-setting VS Internationaal werken accenten \"zelf-beklimmend\" op GESCHIKTE volgletters en wil je het teken LOS gebruiken dan moet je er een spatie achter tikken en dat laatste kan weer geen kwaad als de volgende letter niet beklimmings-geschikt is, regelt zichzelf dus ik hoef niet te onhouden bij welke letters wel en bij welke niet: bedoel ik geen accent dan geef ik die extra spatie en het teken verschijnt los.\r\nAls je daar niet aan gewend ben (zoals ik vroeger) dan moet je even door een lastige periode heen maar, eenmaal gewend, is het sneller dan allerlei control/alt/code-enz. trucs.\r\n\r\nIn Office heb ik [b]alle[/b] taal-controle/hulp-functies via installatie-correctie weggehaald, want juist doordat ik vrij veel doe met talen ging ik daarmee de fout in.\r\nVoorbeeldje: voor snel een verhaal omzetten van Engels naar Spaans ge/mis-bruikte ik de module \"correctie\", met 2 kleuren, om constant brontekst en vertaalwerk te blijven zien (want dat werkt stukken soepeler dan 2 documenten in beeld nemen).\r\n\r\nWord2000 \"dacht\" na 3 woorden dat mijn Spaans vast wel Frans moest zijn ... en \"regelde\" een paar verschrikkelijke dingen met mijn toetsenbord, veel tekens veranderd of niet meer op hun plaats, totaal gekmakend. \r\nMeteen onderbroken, naar setup, Office dubbelklik, optie onderdelen weghalen/toevoegen, alle taal\"hulpen\" verboden.\r\n\r\nMijn Windows en ook Word tonen dus alleen maar taal = Nederlands en mijn spelling wordt NIET gecorrigeerd of gecontroleerd en ik wil daartoe ook geen \"suggesties\" zien.\r\n\r\nNu ik er eenmaal aan gewend ben wil ik als toetsenbord ook alleen maar \"VS Internationaal\", geen geschakel met codes maar doortypen.\r\n\r\nOverigens vind ik schriftelijk vertalen takkewerk, maar er moest een goede kennis ff snel worden uitgeholpen.\r\nBest wel luxe, gepensioneerd-zijn: nix moet meer, màg alleen.\r\n:)
Link naar reactie
[quote]\r\nJa, bij toetsenbord-setting VS Internationaal werken accenten \"zelf-beklimmend\" op GESCHIKTE volgletters en wil je het teken LOS gebruiken dan moet je er een spatie achter tikken en dat laatste kan weer geen kwaad als de volgende letter niet beklimmings-geschikt is, regelt zichzelf dus ik hoef niet te onhouden bij welke letters wel en bij welke niet: bedoel ik geen accent dan geef ik die extra spatie en het teken verschijnt los.\r\n[/quote]\r\nJa, kijk, dit wilde ik dus niet.\r\nBij het schrijven van html en php heb je ongelofelijk veel quotes nodig, en met de instelling zoals jij die hierboven beschrijft blijf je dus op de spatiebalk rammen. Daar kan ik dus niks mee aanvangen.\r\nVoor accenten in office gebruik ik gewoon [i]CTRL+, letter[/i]. Gewoon in windows werkt deze snelcombinatie niet, dus gebruik ik maar geen accenten.\r\n\r\n\r\nOver WinXP gesproken. In het begin moest ik er ook niets van hebben, en ben vrij lang op 98SE blijven hangen (prima besturingssysteem overigens), maar toen ik eenmaal een nieuwe laptop aanschafte, kwam daar automatisch XP bij. Ondertussen ben ik een paar jaar verder, maar ik zou voor geen geld terug willen naar 98SE.\r\nIk heb uiteraard wel de looks en feels van XP ingesteld op \"Windows klassiek\"...dat nieuwe ziet gewoon niet uit...kost ook teveel plaats op je beeldscherm...\r\n\r\nIk kijk al huiverend uit naar Vista...de optie \"Windows klassiek\" zal hierin waarschijnlijk ontbreken...helaas...\r\nNog erger wordt office 2007, hier zal waarschijnlijk ook geen optie \"Office klassiek\" in zitten...helaas...
Link naar reactie
Ja, ik snap het; je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk hebben. Accenten heb ik vaker nodig dan leestekens en ik ben inmiddels zo \"getraind\" op die spatiebalk dat ik heel moeilijk weer zou wennen aan control enzo.\r\n\r\nIk heb vaak genoeg XP onder de vingers, als mijn vrouw weer eens in nood zit met haar laptop. Mooi sterk systeem maar voor mij verwarrend en ik vind het een lulijzer, alsmaar tussenvragen en tijdverliezen. Het doet ook veel dingen ongevraagd en moet steeds \"kort\" gehouden worden anders groeit het de schijf uit.\r\n\r\nNatuurlijk zal W98SE niet eeuwig bruikbaar blijven maar voorlopig houd ik het zo lang mogelijk in \"mijn\" geknutselde opstelling.
Link naar reactie
  • 6 maanden later...
[quote=Stringai]wat wordt hier ontzettend omslachtig gedaan. als je de aanhalingsteken gebruikt en dan een spatie typt staat de aanhalingsteken er gewoon en kan je gewoon weer verder typen. dat is alles.\r\ndus typ \" , spatie , e , \" , spatie > geeft \"e\" weer.\r\nen typ \" (zonder spatie) , e > geeft ë weer.\r\ndit alles zonder de comma\'s ,[/quote]\r\nDat is juist waar ik niet mee kan leven. Ik wil geen extra spatie hoeven typen als ik aanhalingstekens wil neerzetten. \r\n\r\nAls ik achtereenvolgens op de toets voor dubbele aanhalingstekens en op de letter e druk, wil ik achtereenvolgens ook dubbele aanhalingstekens en de letter e op m\'n scherm hebben staan, en geen enkele e met een umlaut.\r\n\r\nVoor een e met een umlaut gebruik ik in Word wel de combinatie ctrl+shift+; en dan een e. Op andere plaatsen/programma\'s waar die combinatie niet werkt, laat ik zulks gewoon weg.\r\n\r\n\r\nBy the way. Ik zie dat het alweer zes maanden geleden is dat ik voor het laatst geformatteerd heb. Wordt weer eens tijd...
Link naar reactie
Precies, Edmoor. Iedereen moet zijn computer zodanig instellen zodat er persoonlijk het prettigst mee gewerkt kan worden.\r\n\r\nEn dan is het inderdaad mooi dat er meerdere mogelijkheden zijn.\r\n\r\nDat wil echter niet zeggen dat een bepaalde niet nader te noemen persoon de voorkeuren van anderen (waaronder ikzelf) voor \"ontzettend omslachtig\" moet gaan uitmaken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...