Ga naar inhoud

Verschil: Pentium M versus Pentium 4 processor?

Aanbevolen berichten

Beste mede computerfanaten,\r\n\r\nEen vraagje:\r\nAangezien mijn laptop tot 6x gerepareerd moest worden binnen 3 jaar tijd, krijg ik van de fabrikant een nieuwe laptop ter beschikking!\r\n\r\nMaar...\r\nDe laptop die aangeboden word, is een Pentium M 725 (1.60ghz) processor.\r\nDe laptop die ik voorheen had, was een Pentium 4 (2.80ghz).\r\n\r\nNu begrijp ik dat de techniek van een Pentium M zorgt voor lager stroomverbruik en snellere doorvoer via bepaalde \'bussen\'.\r\n\r\nIs daardoor de deze aangeboden laptop te vergelijken met mijn vorige? (Ik vind de ghz zoveel schelen... Of heb ik \'t mis?)\r\n\r\nAlvast bedankt voor reactie!\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\nFerdinand
Link naar reactie
Mijn eerste vraag is: Merk je \'t verschil ??\r\n\r\nHet kan een boel schelen wanneer de processor meer cache geheugen heeft, en/of het besturingssysteem geoptimaliseerd is (of kan worden) voor dat type processor.\r\n\r\nJe kunt \'t eigenlijk alleen zelf vergelijken wanneer je bepaalde programma\'s opstart en gebruikt.\r\n\r\n2e vraag: Welke fabrikant was dat? Ik vind het toch wel netjes dat een fabrikant na 6 reparaties in 3 jaar een nieuw systeem ter beschikking stelt.
Link naar reactie
Hmm... nu ik de vraag nog eens lees.... \r\n\r\nJe bent nog niet ingegaan op het aanbod van de fabrikant.\r\nDus kun je het ook niet vergelijken.\r\n\r\nIk zou dan proberen om het aanbod onder voorwaarden te accepteren (indien mogelijk)\r\n\r\nEn de voorwaarden zijn dan heel simpel;\r\n\r\nSysteem moet gelijk of beter functioneren dan het systeem dat gebreken vertoonde.
Link naar reactie
Pentium M 1.6 is iets langzamer dan Pentium 4 2.8 (lagere kloksnelheid, maar veel grotere cache), en veel stiller. De Pentium M laptop is vaak ook veel lichter, en energiezuiniger. Ik zou gewoon voor de Pentium M gaan.\r\n\r\nIk heb een P4 3.0 Ghz desktop en een Pentium M 1.6 Ghz laptop, en veel verschil in gebruikssnelheid is er niet. Wel in lawaai.
Link naar reactie
Ik zou gewoon die laptop pakken met Pentium-M processor, aangezien dat type laptop gewoonweg moderner is dan die laptop met (mobile) P4. Qua prestaties zal het bij internet- en office-applicaties niet echt merkbaar zijn dat die Pentium M lager geklokt is, tenzij je echt applicaties draait die puur werken op de kloksnelheid, zoals videobewerking of 3D rendering. Dat zal nl. wel merkbaar langzamer gaan.\r\n\r\nGrote voordeel van de Pentium M is de langere batterijtijd: lijkt me ook wel prettig bij een laptop (waarom neem je anders een laptop, als je toch niet mobiel wilt zijn? :mrgreen:), De warmte-ontwikkeling bij een Pentium M is ook veel minder, zodat de CPU koeler ook minder hard hoeft te draaien: de laptop is dan ook doorgaans stiller dan een (mobile?) P4.
Link naar reactie
Bedankt voor de uitleg allemaal!\r\nIk ga niet moeilijk lopen doen, ookal gebruik ik \'m af en toe voor Adobe Premiere en 3d Studio Max...\r\n\r\nKom ik wel op de volgende vraag:\r\n(JA! Ik kan namelijk het aanbod nog weigeren ;)\r\n\r\nDe grafische kaart was een ATI Radeon 9000 64mb kaart, in de oude laptop.\r\nIn de nieuwe wordt nu een Intel 915M geplaatst. \r\n(deze heeft dus geen eigen geheugen volgens mij, maar shared-memory.)\r\n\r\nHet geheugen intern blijft gelijk, ofwel 512mb.\r\n\r\nIs dit dan vergelijkbaar / beter / slechter qua videokaart?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...