Ga naar inhoud

Netwerk zonder Router ?

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hoi,\r\n\r\nIk heb 2 pc\'s thuis staan, en maar op 1 internet.\r\nDus je snapt de vraag al, de 2de pc moet ook internet krijgen.\r\nNu wil ik liever geen gebruik maken van een router, ivm het downlouden via ipv6 tunnels en mijn usenet server. Ik heb kabelinternet via @slome. Mijn idee was nu om de binnen komende Coax kabel gewoon op te splitsen, en twee modems te gebruiken. Heb toevallig twee @slome modempjes dus dat komt mooi uit. Maar gaat dit zo lukken, hoop dat iemand me hier mee kan helpen.\r\n\r\nM.v.g. Lamme
Link naar reactie
Ik denk het niet.\r\nAangezien het modem zich met gebruikersnaam aanmeld bij @home, is bij @home bekent wie op welk moment van internet gebruikt maakt.\r\nAls jij vervolgens met je tweede pc met dezelfde gebruikersnaam wilt aanmelden, dan zal de @home-server je waarschijnlijk de toegang weigeren.\r\n\r\nAangezien je toch al een tweede modem hebt liggen, kost het waarschijnlijk niet veel geld en moeite om proefondervindelijk erachter te komen of het misschien toch gaat werken. Proberen kan geen kwaad lijkt mij.\r\n\r\n\r\nMaar een router zou icm met de juiste portforwards en vaste lan-ip-adressen geen problemen moeten opleveren mbt je tunnels en server...
Link naar reactie
Ik denk niet dat het gaat lukken. Je krijgt namelijk maar één IP toegewezen, en zelfs als het al zou gaan werken, dan heb je goed kans dat @Home je binnen de kortste keren een rekening stuurt voor twéé aansluitingen (die je dan ook gewoon hebt, natuurlijk).\r\nWat je wél zou kunnen doen, als je per sé geen router wilt, is de PC waar je UseNet server op draait, zo instellen dat hij het internet deelt naar de andere. Dan gaat je server dus feitelijk de taak van de router overnemen. Moet je alleen wel óf twee LAN aansluitingen op je moederbord hebben, of er een netwerkkaart bij zetten en dan Internet Connection Sharing inschakelen. Dat kan met alle Windows versies vanaf 98SE.
Link naar reactie
[quote=JohnL]\r\nWat je wél zou kunnen doen, als je per sé geen router wilt, is de PC waar je UseNet server op draait, zo instellen dat hij het internet deelt naar de andere. Dan gaat je server dus feitelijk de taak van de router overnemen.[/quote]\r\n\r\nMaar als ik je goed begrijp moet dan de ene Pc altijd aanstaan wil de andere internet hebben. Toch?
Link naar reactie
dat klopt\r\nIk heb zelf een ftpserver draaien achter een router.\r\nLevert geen enkelprobleem op.\r\n\r\nVan tunnels heb ik inhoudelijk geen kaas gegeten, maar het lijkt me als één of meerdere poorten kunt fowarden geen probleem.\r\nMissschien is een DMZ anders de oplossing.\r\n\r\nEen routyer moet ook altijd aan staan, maar kost hopen minder energie dan een pc
Link naar reactie
Ok, dat met die modems gaat niet lukken, dus het gaat een router worden.\r\nMaar nu het volgende niet alle routers willen meewerken. Heb hierover al veel gelezen, en volgens mij moet de router aan het volgende voldoen: \r\nHet moet een router worden die gebasseerd is op linux want die ondersteunen default het proto41 protocol.\r\n\r\nKlopt dit?, enzo ja welke routers zijn dat dan. Hoop dat iemand me kan helpen.
Link naar reactie
Een router zou je kunnen zien als een zeer eenvoudig computersysteem. Je kunt je gewone PC ook als router laten werken met Internet Connection Sharing, dat sinds Windows 98 SE in alle Windows versies zit, maar dan moet je PC constant aan staan en je moet een aantal netwerkkaarten in je PC installeren. De router doet dat allemaal voor je, maar verbruikt veel minder stroom en ruimte.\r\nMaar dat betekent dus wel dat, hoe eenvoudig ook, een router in principe nog steeds een computer is. En computers hebben een besturingssysteem nodig. En aangezien de processor in een router geen x86 chip is (m.a.w. niet compatible met de Pentium en Athlon processoren) kan daar dus geen Windows op draaien, want Windows werkt alleen op x86 processoren.\r\nLinux is normaal gesproken gemaakt voor x86 processoren, maar omdat Linux een open source OS is, kunnen mensen daar zelf mee aan de slag. Een gevolg daarvan is dat Linux ook zo in elkaar gezet kan worden, dat het op andere processoren werkt. Denk dan bijvoorbeeld aan PowerPC processoren (die nu nog in de Mac zitten) en bijvoorbeeld de processoren die in een Nintendo DS of een Sony PSP zitten. Ook daar heeft men inmiddels Linux aan de praat gekregen. Het is dus ook relatief eenvoudig om Linux op een router te gebruiken.\r\nVerder is de Linux-kernel een relatief licht OS, net als MS-DOS dat vroeger was. De kernel is volledig gebaseerd op het werken via een command prompt, en heeft dus geen zware grafische interface, zoals Windows. Meestal gebruikt men Linux mét een grafische interface, en daar slaan alle namen op als Red Hat, Knoppix, Mandrake, en noem ze verder maar op. Ze gebruiken allemaal dezelfde kernel. In feite zou je MS-DOS ook zonder scherm kunnen gebruiken, als je maar precies weet welke commando\'s en opdrachten je in moet tikken. En als je een MS-DOS systeem zo instelt dat het programma, dat je wilt gebruiken, automatisch opgestart wordt, dan heb je er helemaal geen omkijken meer naar.
Link naar reactie
[quote=avv]De Asus wl500g is een Linux-router.[/quote]\r\n\r\nHeb deze router bekeken op GoT. Tis een mooi ding, maar er zit veel bij wat ik niet nodig heb,(wireless, usb) en je wel voor betaalt.\r\nZoek eigenlijk gewoon een simpel dingetje, maar kan er nog niet goed eentje vinden. Weet eigelijk ook niet goed hoe ik er achter kan komen, waar de router op draait want het wordt bij heel veel routers niet vermeld in de Technische details. Hoop dat iemand me hier mee nog verder kan helpen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...