Ga naar inhoud

Gebruikerservaring Koeling GeForce 6600GT AGP

Aanbevolen berichten

Nou, mede CID-ers, vanavond heb ik ook eens flink zitten blunderen. Ik ergerde me al een tijdje aan het hoge geluidsniveau van mijn oude GeForce FX 5900 kaart (de koeler, uiteraard) en heb daarvoor een Zalman CNPS VF700-Cu VGA koeler in huis gehaald. Daarvoor moeten dus eerst de bestaande koelers van de kaart worden verwijderd.\r\nDaarvoor werd eigenlijk als enige tip gegeven om de heatsinkjes warm te stoken (bv. een fohn) en ze er dan voorzichtig af te wrikken. Zo gezegd, zo gedaan. Dacht ik. Niet dus, toch één van de RAM chips afgebroken. (cry)\r\n\r\nAnyway, het komt er dus op neer dat ik in de markt ben voor een nieuwe AGP videokaart, en uiteraard ligt de GeForce 6600GT dan voor de hand, mede omdat ik daar Doom 3 en Quake 4 op los ga laten. Mijn vraag is dan de volgende:\r\nHoe zit het met het geluidsniveau van deze kaart? Ik zit nu voornamelijk naar de XFX kaart te kijken, maar andere merken zijn niet uitgesloten. Als de standaard koeler stil genoeg is, dan hoeft die niet vervangen te worden. De rest van de PC is niet erg luidruchtig (Zalman CNPS 7000-Cu processorkoeler en een Nexus NX3500 voeding met 12 cm fan erin) dus de koeler moet wel stil zijn.\r\n\r\nIn het andere geval kan ik die VF700-Cu ook weer op de 6600GT zetten. Het punt is dan, wat voor koeler zit daarop? Vanwege het feit dat die koeler de complete GPU én de RAM chips bedekt, kan ik vanaf foto\'s van die kaart niet zien wat voor koelers daar onder zitten.\r\nIk vermoed dat het één geheel is, dat met push-pins aan de kaart vast zit, met alleen koelpasta tussen de heatsink en de componenten, maar heeft iemand daar meer ervaring mee?
Link naar reactie
Inderdaad wel een aardig stukje ja. Ik heb wel reviews van 6600GT kaartjes gezien (onder meer het artikel bij introductie van deze kaart), maar het enige verschil dat hierin stond, ten opzichte van het artikel op HardOCP was dat hier een foto bij stond van de kale kaart, dus zonder koelers en zo. Ik ben er, dankzij die foto, wel redelijk zeker van dat het één geheel koelblok betreft, met een kleintje ernaast. Dat grote blok beslaat dan de GPU en de RAM chips, het kleintje is voor de HSI-chip. Da\'s de chip die ervoor zorgt dat een 6600GT (van nature een PCI-e beestje) op een AGP-bus kan. Zalman waarschuwt op zijn website inderdaad ook dat bij de 6600GT AGP goed gekeken moet worden of de HSI een aparte koeler heeft, want de Zalman koelt die chip niet.\r\n\r\nAnyway, ik had inderdaad niet helemaal niet aan Ome Tom gedacht. Thanks for the tip. Helaas lijkt Ome Tom (niet helemaal onterecht trouwens) meer gericht op de performance van deze kaartjes als het geluidsniveau dat ze daarbij produceren. Maar toch weer wat geleerd. Niemand first-hand ervaringen met de 6600GT AGP verder?
Link naar reactie
De keuze is inmiddels gemaakt, het is een XFX GeForce 6600GT geworden. Met 128 MB geheugen aan boord. Waar ik inderdaad al bang voor was, klopt, de koeler klinkt als een opstijgende F16 (okay, misschien een tikkie overdreven, maar hij maakt gewoon een hoop herrie). Komt waarschijnlijk omdat het maar een klein ventilatortje is, volgens mij een 40 mm fan of zo.\r\nAan de andere kant, de Zalman VF-700 past wel degelijk op een 6600GT AGP. Het klopt dat je dan de memory heatsinks niet kunt gebruiken (die zitten te dicht op de GPU, de enige manier om ze wél te kunnen gebruiken is als je ze met de Dremel te lijf gaat). Aan de andere kant, de originele koeler koelt ook eigenlijk alleen de GPU, er zitten geen heatsinks op de RAM chips. Waarschijnlijk alleen airflow van de fan, dat wel.\r\nOn top of that, je moet ook even in de gaten houden dat de PCIe --> AGP bridge chip (de 6600GT is native PCIe en heeft dus een extra chip nodig om op AGP te passen) een aparte heatsink heeft. Als dat níét zo is, kun je de Zalman niet installeren, tenzij je zelf een flinke heatsink op de bridge zet.\r\nTenslotte steekt de VF-700 ongeveer 3 cm naast de kaart uit, dus als je een kleine of smalle kast hebt, past hij misschien niet. Ook neemt dit ding de onder de AGP slot gelegen PCI slot in beslag, ook iets om rekening mee te houden.\r\n\r\nThat said, hij is wél stil. Ik heb nu drie fans in de PC zitten, de kast staat pal naast mijn scherm en okay, je hoort dat er het één en ander aan het draaien is, maar het is totaal niet storend en over het algemeen maakt de harde schijf, zodra ik die aanspreek, al meer herrie. Dus samen met de andere koelers in m\'n systeem is hij wel lekker rustig nu. Je kunt er zelfs voor kiezen om de koeler op 5V aan te sluiten (in plaats van 12V) en dan hoor je \'m helemaal niet meer. Zalig.\r\n\r\nTopic kan dus wat mij betreft dicht.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...