Ga naar inhoud

Hybride warmtepomp vanaf 2026 verplicht bij vervanging cv-ketel

Aanbevolen berichten

iStock-1319190900.thumb.jpg.93adb26b346503a41285c3ddde9fdc45.jpgHybride warmtepomp vanaf 2026 verplicht bij vervanging cv-ketel

Het kabinet heeft vandaag aangekondigd dat een hybride warmtepomp vanaf 2026 verplicht wordt in woningen. De warmtepomp moet de nieuwe standaard worden voor woningen. Is je cv-ketel aan vervanging toe? Dan zal je straks verplicht over moeten gaan op een warmtepomp. Heb je geen geschikte woning dan is een elektrische warmtepomp of het warmtenet een optie.

Met deze maatregel wil het kabinet de overgang naar duurzame energie versnellen. Er zullen ook meer monteurs worden opgeleid om het aantal warmtepomp installaties straks aan te kunnen. Ook zal de productie van warmtepompen worden opgeschaald tegen 2026, volgens Rob Jetten.

Een warmtepomp kan heel interessant zijn ivm de subsidieregeling die nu van kracht is wanneer je een warmtepomp aanschaft. Daarnaast is het een interessante manier om het gasverbruik te verminderen. Je woning zal echter wel geschikt moeten zijn voor een warmtepomp.

Het hele nieuwsartikel is hier te vinden:

https://www.nu.nl/economie/6201183/hybride-warmtepomp-vanaf-2026-verplicht-bij-vervanging-cv-ketel.html

Wat vind jij van deze verplichting?

• Thanks 1
Link naar reactie

Ik vind het een heel erg goed idee, voornamelijk omdat er inmiddels goede alternatieven beschikbaar zijn zoals de genoemde hybride warmtepompen.

Het is natuurlijk van de zotte dat we allemaal weten dat we van het gas af moeten maar dat je nog rustig een nieuwe Gas-only-ketel kunt installeren. Op zich hebben we nog wel een 'paar jaartjes', maar om te zorgen dat iedereen ook daadwerkelijk die stap gaat maken (en niet pas in 2049 want dan lukt het niet meer!!!) is zo'n verplichting noodzakelijk.

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie

Is een zeer slechte zaak, er teveel huizen waar een warmte pomp niet te plaatsen valt of niet zijn werk goed kan doen. Als je geen mechanische ventilatie heb kan je ook lastig warme terug winnen uit de lucht. En wat denk je van de kosten. Een pomp kost 3 keer zoveel als als een ketel. Die groene rakkers moeten eerst een nadenken en onderzoeken of het haalbaar is voor ze wat roepen.

• Like 2
Link naar reactie

Het idee is misschien wel goed willen we de klimaatdoelen halen, maar de overheid kan dit niet gaan verplichten. Want dat betekent dus, dat ik mij zwaar in de schuld moet gaan steken om minder gas te verbruiken.

Lager gasverbruik betekent automatisch ook een hogere gasprijs, dat heeft het verleden wel al uitgewezen. Bij een lager gasverbruik komt er namelijk veel te weinig inkomsten bij de overheid binnen.

Dus: ik moet een hele dure pomp aan schaffen om minder gas te verbruiken, maar ik ben uiteindelijk nog net zo veel aan gas kwijt als met mijn CV ketel.

En heb een hoge schuld voor de aanschaf van mijn waterpomp. Een elektrische waterpomp is net zo min een optie: dure aanschaf, waarvoor ik mij in de schuld moet steken en wil ik het enigszins te betalen hebben, moet ik ook nog zonnepanelen aanschaffen, waarvoor ik ook geld moet lenen.

Plus dat ik een hogere gasprijs moet betalen, omdat we in Nederland te weinig gas gaan verbruiken.

Conclusie: vreselijk duur plan, dat de gemiddelde burger NIET kan opbrengen. Bovendien leggen ze in Duitsland steeds meer gasleidingen aan......

Dat nieuwe huizen gasloos worden gebouwd, juich ik van harte toe. Dat is tenminste in 1 keer klaar.

• Like 2
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Gelukkig speelt het probleem bij mij niet want ik heb geen CV-installatie om te vervangen en ik gebruik al minimaal gas. 

Los daarvan moet Nederland daar eens een keer mee ophouden, die betutteling en bovendien het internationaal aangaan van verplichtingen en dan vervolgens de consequenties bij ons neer leggen. 

Tot slot, als ik te zijner tijd besluit om iet nieuws aan te leggen dan wordt het een airco en geen hybride-ding.  

aangepast door Niels
Onnodige enters weghalen, neemt minder ruimte in beslag
  • Like 1
Link naar reactie

Voor mij is de de juiste volgorde: investeren in isolatie, ventilatie en dan pas zaken als bv. een warmtepomp. Je hebt niets aan een warmtepomp als de eerste twee niet op orde zijn. En laten we wel wezen: een warmtepomp is bestaande dus oude techniek! Typisch weer een idee van een overheid zonder verstand van zaken en vast onder invloed van de bedrijfslobby.

De gemeente Amsterdam (daar gaat ook wel eens iets goed) is een voorbeeld hoe het wel moet: de plannen daar zijn realistisch, het geeft je tijd (2040), ondersteunt de burger inhoudelijk, technisch en procesmatig, snapt dat niet ieder individu alle transitiekosten dragen kan (wordt aandacht aan besteed) en heeft oog voor toekomstige oplossingen (o.a. waterstof).

Hoewel mijn CV-ketel pas twee jaar oud is, is er geen haar op mijn hoofd die een warmtepomp overweegt zonder eerst de isolatie en ventilatie op orde te hebben. Desnoods koop ik een nieuwe CV-ketel in Duitsland!

• Like 1
Link naar reactie

Een hele slechte zaak. Gemiddeld kost zo’n installatie 4000,-  tot 8.000,- euro. Hoe ga je dat betalen als je nauwelijks nog de hypotheek kunt afdragen? Daarnaast als je klein woont krijg je geheid ruzie met je buren over het kabaal van zo’n buiten-unit. Het ziet er ook nog eens vreselijk uit op alle huizen zo’n lelijk blok. Beetje als vroeger met al die schotels tegen de gevels, dat willen we toch ook niet meer? Blijft ook de vraag of we het milieu wel sparen hiermee! Wat kost het aan energie, materialen en arbeid om al die apparaten te maken? En dan nog de afvoer van al die oude ketels. Wat doen we daar mee? Recyclen of ergens in Afrika op een strand gooien? Sinds de oorlog in Oekraïne, zijn we echt gek geworden. Ineens komt alles uit Oekraïne en Rusland, en is het vooral de bedoeling om Rusland te trappen. En daar gaan we stevig voor bloeden met zijn allen! Duitsland is pas net begonnen om alles om te bouwen naar gas, hoe gaan die dat oplossen dan? Veel hebben daar nog olie gestookte ketels. De dwang en plicht van huidige overheid is idioot!

Gewoon weer zelf goed nadenken wat financieel kan en wat eventueel vervangen moet. De bemoeizucht van de Jonge en Jetten negeren!

• Like 2
Link naar reactie

Zo is het Marcel. De overheid is een beetje loco geworden of ze waren het altijd al.

Typisch mensen die met hun uit belastinggeld betaalde salaris het allemaal beter enen te weten dan de rest van de wereld enerzijds met hun stikstofprobleem dat bij de grens ophoudt, anderzijds met hun gasprobleem wat ook bij de grens ophoudt.  

Ik kan je nu al voorspellen dat dit grandioos gaat mislukken. Alleen zullen ambtenaren daar waarschijnlijk pas over een paar jaar achter komen omdat die natuurlijk hun eigen tempo hebben. 

• Like 2
Link naar reactie

Heb nu boven op de slaapkamer een airco unit van Mitsubishi. Die verwarmt en koelt. Werkt ook goed met de te koppelen app op telefoon. Denkt dat ik er nog zo een bijplaats in de woonkamer. Dan nog een kleine nieuwe cv ketel voor warm water in 2025, en dan ga ik het wel redden. Deze installatie is echt zuinig en verwarmd en koelt zeer snel de ruimte. Is tevens goed betaalbaar. De buiten-unit is relatief klein en hoor je ook bijna niet.

Ons huis is 120 jaar oud, op zand gestort en enkel steens. Isolatie wel gedaan dat wat redelijkerwijs mogelijk was. Dubbel glas overal, zolder dak geïsoleerd etcetera. Zelfs de vloer woonkamer iets verhoogd met isolatie.

• Like 2
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...