Ga naar inhoud

Airco icm balansventilatie


Aanbevolen berichten

Ik ga wtw balansventilatie met een centrale inlaat bovenin het trappenhuis laten plaatsen.
 

Nu speel ik met het idee om naast de luchtinlaat een airco unit op te hangen (op de capaciteit van de zonnepanelen) om de temperatuur van de centrale kolom te beïnvloeden (plus en min) en daarmee de temperatuur en de luchtvochtigheid in de hele woning. Kan dit überhaupt of blijft dit een leuk idee?

Link naar reactie

Nee, het rendement vd wtw-unit is ca 90%. En dan wil ik de inkomende buitenlucht in de trapkolom extra opwarmen in de winter of koelen in de zomer.
Het idee is dat de temperatuur en de luchtvochtigheid van de aangezogen lucht in alle leefruimtes dan aangenamer is, omdat de lucht in de centrale kolom, het trappenhuis, geconditioneerd is.
Maar de vraag is: kan dat überhaupt?  Of is de luchtstroom (max 300m3 per uur) te sterk om daar iets zinnigs bij te dragen? En als het kan, hoe bereken je de dan benodigde capaciteit van de airco?

Gr Sandra 

aangepast door Sdompsel
Link naar reactie

Als het goed is dan is toevoer en afvoer met diverse pijpleidingen naar alle ruimtes doorgevoerd en in balans gebracht.

Doet het trappenhuis hieraan niet mee, dan zal hier ook een vertakking van het systeem moeten komen.

Als je twee regelsystemen naast elkaar wilt gebruiken, dan krijg je gegarandeerd problemen.

Als je lucht wilt conditioneren dan zal je het in een totaal aanpak met de WTW installatie moeten regelen.

Dus wat je wilt  lijkt mij geen goed plan.

Hoe dit te berekenen? helaas moet ik je daar het antwoord op schuldig blijven, want deze kennis is bij mij in de loop der jaren wat erg ver weggezakt. Maar er moeten dan toch ook veel meer gegevens beschikbaar zijn om daarop een zinnig antwoord te kunnen geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dat is een ander type balansventilatie als ik bedoel. Bij aanbouw van de woning kan iedere ruimte apart worden voorzien. Dit is voor renovatie. Dan wordt de lucht ingebracht in het trappenhuis en met de bestaande luchtkanalen van de woonkamer/ keuken , toilet en badkamer afgevoerd plus nieuwe kanalen naar de slaapkamers. Maar dat is hier niet de vraag. Dat bestaat en werkt. 
De vraag is of een airco in het trappenhuis de inkomende luchtstroom significant kan beïnvloeden. 

Link naar reactie

Ja zoiets. Dit is een systeem voor bestaande woningen ter vervanging van mechanische ventilatie.  
 

Bovenin het trappenhuis komt de verse (voorverwarmde) lucht binnen. Het trappenhuis functioneert als centrale aanvoerkolom. In iedere leefruimte bevindt zich een afzuigventiel die naar de unit leidt. Onder de deuren van het trappenhuis naar de leefruimtes komt een ruimte van 2 cm. De deuren worden dus ingekort en daarmee ontstaat een ventilatiesleuf. De raamkozijnen hadden ventilatieroosters, maar die zijn vervangen door gesloten kunststof kozijnen met HR +++ glas. De woonkamer/ keuken, toilet en badkamer hadden al afzuiging van de bestaande mechanische ventilatie. De slaapkamers worden nu voorzien van een afzuigventiel over de vliering. Het trappenhuis krijgt een nieuw aanvoerkanaal over de vliering ipv ventilatieroosters boven de ramen. De WTW unit hangt ook op de vliering. Met deze constructie werk ik meerdere issues: oa ventilatie, tocht, buitengeluiden en duurzaam gebruik van energie.
En nu wil ik in de zomer graag koelen en in de winter elektrisch bijverwarmen met een airco op de opbrengst van de zonnepanelen als finishing touch. 

Het heet het Multi Air Supply Systeem van Brink. Op internet zijn daarvan wel afbeeldingen te vinden ter illustratie. 
 

 

image.png

Link naar reactie

Ja nu begrijp ik het.

Maar dan koel of verwarm je op een plaats waar je de koeling of verwarming niet direct gebruikt wordt en zullen de verliezen dus groter zijn.

Dan zou ik meer in een richting denken aan lokale kleinere units zoals  bijv. een woonkamer en een slaapkamer, waar de temperatuur en vochtbeheer spelen.

Want je bent met dit idee ook allerlei andere onnodige ruimtes met veel energie van temperatuur en vochtigheidsgraad te veranderen.

Want ook deze ruimtes stralen energie uit en leveren verliezen op, hoe goed geïsoleerd dan ook

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Op basis van de informatie in de uitzending van gisteravond zou het dan een splitunit met 4 subairco’s moeten worden. Dat lijkt inderdaad een oplossing met een hoger rendement, omdat je dan concentreert op de temperatuur in de ruimte waar je bent.

Een dingetje wordt dan wel de lekwaterafvoer (want dat was in eerste instantie bij een centrale airco geen probleem) en waarschijnlijk een heel ander prijsplaatje. 

Ik kan weer even verder met ontwerpen van mijn optimale woning. 

Link naar reactie

Ja die uitzending bevestigde wel mijn gedachten.

Hoewel ik zelf alleen maar ervaring heb met zeer grote airconditioning systemen lijkt het er op dat dit ook een stuk gezonder is.

Want een AC pompt wel een groot gedeelte vuile lucht rond en als dat ook nog eens door meerdere ruimtes wordt rondgepompt is het altijd een bron van gezondheidsproblemen. En dat is met al die kleine units niet het geval.

Want ook de introductie WTW is op dit punt niet altijd probleemloos verlopen.

Want heel regelmatig onderhoud is heel belangrijk en daar mankeert het vaak aan.

Wat die condens betreft, dat zijn geen liters per minuut, dus daar moet toch een eenvoudige oplossing voor te vinden zijn?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...