Ga naar inhoud

Honeywell adapter in meterkast > Jowitherm of Chronotherm?


Aanbevolen berichten

Hoi mensen,

Ik heb een vraagje, hopelijk weet iemand waarvan de adapter is in mijn meterkast. Ik wist niet goed in welk forum deze vraag thuis hoort maar heb toch maar dit forum gekozen.

Ik woon nog niet zo lang in dit huis en in de meterkast zit er een adapter van Honyewell aangesloten die weer aangesloten is op de warmteinstallatie. Hij zit ook gewoon in het stopcontact.

In de woonkamer heb ik een Chronotherm 4 bediening voor de warmte via radiatoren door heel het huis.

Boven in de badkamer zit een Jowitherm bediening voor misschien vloerverwarming? Er is niet gezegd dat er vloerverwarming is, maar het lijkt er sterk op.

 

Ik heb nu 2 vragen:

1)Weet iemand waarvan de adapter is in de meterkast? Of zou het van beide systemen zijn?

2)Omdat ik de vloerverwarming in de badkamer niet gebruik zou ik liever de Jowitherm bediening uit willen zetten (minder stroomverbruik), en op de achterkant, op de printplaat zie ik 2 miniknopjes (zie foto ook). Ik dacht, zou ik hiermee de bediening uit kunnen zetten misschien?

 

Bedankt voor het lezen alvast, en hopelijk weet iemand dit mij te kunnen verduidelijken.

Groetjes Jes

Adapter meterkast.jpg

Jowitherm badkamer (1).jpg

Jowitherm badkamer (2).jpg

Jowitherm badkamer3.jpg

Chronotherm 4 (3).jpg

Link naar reactie

Jowitherm is een firma die zich bezig hield met infra rood verwarming en is overgenomen door het Oostenrijkse Etherna

Zoals terrasverwarming of badkamers.

https://www.oosterberg.nl/jowitherm-wordt-etherma-benelux-bv/

De Chronotherm IV heeft een eigen batterij voeding en schakelt met een spanningsloos contact. En zit meestal als programmeerbare thermostaat voor de CV ketel

Het schakelaartje op de print zal een instelling zijn en niet zo zeer een voedingsschakelaar.

Als je de adapter eruit trekt dan is dat de meest energiezuinige oplossing en kijk maar eens wat het niet meer doet.

Ik heb ook de handleiding van de ander thermostaat gevonden, deze is voor de vloerverwarming en de schakelaars zijn instellingen van zelfdenkend en de omschakeling Celsius Fahrenheit.

https://www.gebruikershandleiding.com/Easy-Timer-ET-32-F/preview-handleiding-569484.html

Waarvoor die adapter dan is?

Daarvoor zal je de kabel moeten volgen, want de thermo wordt gevoed door 230 V

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hoi Lampje, dank je wel voor het uitzoeken. Inderdaad dus de bevestiging dat er vloerverwarming in de badkamer is. Ik zal hem eens uitproberen.

De adapter loopt via een kabel de warmte-installatie in. En waar hij daarna heen gaat kan ik niet zien. Maar inderdaad goed idee om te kijken wat er niet meer werkt als ik de adapter eruit heb gehaald.

Ik heb in mijn huis stadsverwarming trouwens en geen cv.

Wat bedoel je met: de thermo wordt gevoed door 230V? 

Link naar reactie

Dat de Thermo van Jowitherm volgens de handleiding gevoed wordt met 230 volt uit jouw lichtnet.

Nu je vertelt dat je stadsverwarming hebt, wordt het duidelijk, dat zal de 24 V = voeding voor de bediening en regeling van de stadsverwarming zijn.

In een CV ketel zit deze voeding al ingebouwd.

Want de thermostaat van Honeywell zorgt voor een spanningsloos relais contact, wat alleen maar gesloten of geopend is en zal er een magneetventiel of regelklep gestuurd moeten worden om jouw verwarmingswater door te zetten. 

Dus die adapter eraf, dan zit je in de kou.

715219442_VoedingHoneywell.jpg.32ca485200956b1c7fcf46cba4c67bc0.jpg

Even zoeken naar het typenummer en dat levert deze tekst op:

Honeywell voedingstrafo 24V 50HZ tbv stadswarmte/zone regelset Y-VC8015 of Y-VC8615 TR-VC001-TR

De tekst die deze firma echter gebruikt is niet juist, want het is geen voedingstrafo.

Een trafo zet alleen wisselspanning om in een andere wisselspanning.

Dit is een spanningsomzetter omdat niet alleen de spanning  van 230 V omgezet wordt naar een andere waarde van 24 V, maar ook de soort spanning.

Van wisselstroom (AC) naar gelijkstroom (DC)

 

  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Hoi Lampje, Ik ben heb totaal geen inzicht in elektriciteitsdingen enz. Je maakt gelukkig wat dingen begrijpelijker voor mij, dank je wel.

Er komen nog een paar vragen op nu:

Als ik het goed begrijp is jouw conclusie dat de adapter van de Chronotherm thermostaat in de woonkamer is toch? Dan zou het geen probleem zijn om hem er in de lente en zomer uit te halen omdat ik dan toch geen verwarming gebruik?

En de thermostaat v Jowitherm werkt dus gelijk vanaf het lichtnet? Dus daar is geen andere aansluiting of adapter voor nodig?

Het display vd Jowitherm in de badkamer is altijd aan, ondanks dat ik die vloerverwarming eigenlijk nooit gebruik. Als ik het display (met bediening dus) eraf laat, zou dit energie besparen, of is dit onzin denk je?

Als het display eraf is, ziet er het uit zoals op de foto (die gek genoeg op zn kop staat). Zou het slecht zijn als daar stoom van het douchen in komt?

Dank je!

20220503_154509.jpg

aangepast door Jes
Link naar reactie

Ik denk dat je in de verkeerde richting aan het zoeken bent om energie te besparen. Want de thermostaten verbruiken nauwelijks wat.

Een batterij van de Honeywell thermo gaat zeker twee jaar mee.
En het loshalen van de verbindingen ziet er ten eerste niet uit en ten tweede zouden de contacten kunnen verstoffen en  corroderen. En als je de installatie nodig hebt, doet hij het niet.

Ik zou wel de zekeringen halen uit de voeding van de vloerverwarming van de badkamer

Ik zou me meer gaan toeleggen  op zaken, zoals tijdig verlichting uit omschakelen op goede ledlampen, want daar zitten de verschillen in.

De adapter voor de stadsverwarming zou ik er ook niet uithalen, want is er geen circulatie pomp die af en toe moet draaien? om niet vast te gaan zitten.

Als je een mechanische ventilatie hebt, overgaan op een gelijkstroom afzuiger.

En niet te vergeten de lengte van douchen, waterbesparende douchekoppen en de vele manieren van isoleren.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dank!

Ik weet prima hoor hoe je het beste energie kunt besparen.

Maar als jij zegt dat zo'n thermostaat nauwelijks wat verbruikt zet ik sowieso die Jowitherm bediening er weer op. Ziet inderdaad beter er uit, alhoewel hij half achter een kast verscholen zit.

Nu weet ik natuurlijk weer niet wat je bedoelt met zekeringen eruit halen. Bedoel je knoppen in de meterkast omzetten? Die hendeltjes die soms naar beneden knallen bij een probleem?

Oh ik dacht omdat ik de verwarming toch niet aanzet deze periode dat de adapter er wel uit zou kunnen. Ik weet niet of er een circulatiepomp is natuurlijk....

 

Ik heb nog even goed gekeken en zie dat de adapter inderdaad naar het Honeywell kastje vd 1e foto gaat. Echter gaat daarvandaan vreemd genoeg óók een kabel naar foto 3: telephone remote switch. Dat is toch vreemd? En dan loopt er vanaf die remote switch een kabel naar boven, richting bovenverdieping.

Ik zou denken: ik haal heel die remote switch ertussen (ik gebruik geen telefoon) uit maar de kabeltjes die erin/eruit gaan zitten niet met een knopje of clipje vast maar gewoon met de ijzeren bekabeling van ín het kabeltje zelf. Dus waar de signalen zelf over lopen.


Begrijp jij dit Lampje? Of iemand anders? Of hoort dit nu weer in een ander forum thuis?

 

20220503_180812.jpg

20220503_180844.jpg

20220503_180856.jpg

Link naar reactie

 

Ik zie een omschakelklep die normaal overschakelt van verwarming op CV naar verwarming van het heet tapwater, dus dan zal je ook geen warmwater meer kunnen tappen.

Wat die remote switch doet, kan ik vanaf hier dus niet zien. Misschien een voorloper van de smart home.

Met zekeringen bedoel ik dus de groepsvoeding van de verwarmingselement zodat je zeker weet dat die nooit mee gaan doen, want alle sturings electronica slaat wel eens op tilt, met alle storingen en netvervuiling om ons heen.

 

Op 3-5-2022 om 18:23, Jes zei:

Ik weet prima hoor hoe je het beste energie kunt besparen.

Volgens mij weet je dat niet op alle fronten, want anders stelde je deze vraag niet, en ik kan het ook niet weten, want mijn glazen bol is beslagen. ?

Wat je verder met ijzeren bekabeling bedoelt is voor mij abacadabra.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...