Ga naar inhoud

AEG wasmachine doet niets meer na tijdelijke stroom uitval


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Ik woon in Kenya en gebruik solar energy.

Doordat ik geen stroom meer had, heb ik de nood deur ontgrendeling gebruikt onderaan de machine achter het luikje.

Zodra stroom weer beschikbaar was, deed mijn AEG wasmachine het niet meer.

Alles blijft donker maar ik merk wel aan de inverter van mijn solar, dat de wasmachine om stroom vraagt.

Link naar reactie

Machine plaatje, wat bedoel je daarmee?

Het display?

Met de inverter, die ik had kon de wasmachine goed werken.

Bij de poging de inverter te repareren heb ik ook steeds geprobeerd om met de machine de deur open te krijgen aangezien er was in zat.

Steeds was er verlichting op het display, maar niet genoeg power, om de deur te openen.

Ik heb toen de deur geopend via de nood deur ontgrendeling.

Nu ik een nieuwe inverter heb, die net iets hoger vermogen heeft, doet de machine niets meer, geen verlichting op display of in de trommel.

Ik hoor aan de inverter dat de machine wel om stroom vraagt, dus de vraag is nu, waar ligt het probleem?

Link naar reactie
  • Alex wijzigde de titel naar AEG wasmachine doet niets meer na tijdelijke stroom uitval

Ja ik dacht ook dat het aan de spanning lag.

Vrij voor de hand liggend omdat de machine het wel goed deed met die andere inverter. IK ben geen elektricien, ik kan dat wel laten controleren door een professional, maar ik vrees dat ik hetzelfde antwoord krijg.

De machine heeft geen enkel teken op het display. gewoon alsof het uitstaat.

Hartelijk dank voor je antwoord.  

Link naar reactie

Maar je geeft nog steeds geen antwoord over welke exact type machine het gaat.

 

Het is voor mij nu een beetje gokken.

Want als de nieuwe inverter wel een belasting van de machine ziet, dan zou ik eens kijken hoeveel spanning of er op de print aankomt.

En zou, door de problemen met de vorige converter, de voeding omzetter ook wel eens een klap kan hebben gehad.

Dit is een vrij goedkoop onderdeel, wat samen met de veiligheidsweerstand op de print vervangen moet worden door een vakman.

Want als jij me kunt vertellen, dat de spanning die op de print aankomt er wel is, dan is het makkelijker verder zoeken.

Want voor het omzetten naar de benodigde electronica spanningen hoeft de voeding niet zo nauwkeurig te zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb een AEG OKO LAVAMAT update 86740

Wat bedoel je met voeding omzetten? Het gaat over dat ik een andere inverter heb, die volgens de installateur, een iets groter vermogen heeft.

Betreffende de inverter, ik heb de installateur gevraagd wat het verschil is en zijn antwoord is als volgt: growatt is transformatorloos 3 kva, trace inverter is transformator gebaseerd 3 kva en heeft een piek van 5 kva in 10 seconden. geen ander technisch verschil.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Link naar reactie

Ik mis nog steeds de productnummercode (PNC), want dat is de enige manier om iets in de documentatie te kunnen vinden.

1234993632_AEGProductNummerCodePNC.thumb.jpg.5946fb4e61eb95495b7d9be1145c5261.jpg

 

Op de printkaart zit een voedingomzetter, die van de 230 volt de diverse spanningen maakt die de electronica nodig heeft om te werken.

Hij snijdt de 230 volt in duizenden kleine stukjes en laat er maar een paar van door, naar de achterliggende circuits, waardoor er na de omzetter een spanning ontstaat van 5,8 volt gelijkstroom en 12 volt, of 9 volt (afhankelijk fabrikant) om de relais aan te sturen .

Deze omzetters zijn een zwakke schakel in de meeste machines en het lijkt er op dat dit bewust gedaan is, om een machine werkelijk vroegtijdig dood te laten gaan.

Want er brandt dan werkelijk geen lampje meer en de machine doet ook niets meer.

Terwijl als men 12 cent meer uitgegeven had, dan gingen ze nooit meer stuk.

Dit is de kleine component waar ik het over had.

20190829_220138.thumb.jpg.750c4999200c968c93c39b5121323b8d.jpg

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Je hebt een machine met 2 printkaarten er in 

1 voor de bediening en signalering

1 voor de motorsturing.

Normalerwijze worden deze dus vervangen als kleinste component door de servicedienst van AEG.

Maar deze printen zijn beide niet meer leverbaar bij AEG Onderdelen AEG

Dus zal waarschijnlijk de print van het bedieningspaneel gerepareerd moeten worden.

Op deze print komt een voeding binnen, die regelrecht van het ingangsfilter die aan de achterzijde bij de voedingskabel zit.

Ga daar eens op meten of er de 230 volt spanning op staat.

Zo niet dan op het filter meten en als daar geen spanning op staat het wandcontact controleren.

Staat er wel spanning op de print dan zal daar de fout zitten.

Dus ga dat eens meten en vertel me jouw bevindingen, dan kijken we verder.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb geen enkele indruk wat daar de mogelijkheden zijn. 

Want hier worden deze printen normaal niet gerepareerd, maar juist misschien daar wel, want dat zie ik bijv. in India ook veel, omdat het arbeidsloon daar veel minder drukt. En men vaak veel inventiever is.

Wij doen dit omdat het een hobby is geworden, na ons werkzaam leven.

En we het niet voor ons inkomen hoeven te doen.

Maar ik heb dus ook geen flauw vermoeden hoe je daar aan deze onderdelen zou moeten komen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hoi Lampje

Eindelijk een reactie van mij.

De elektricien is geweest en we hebben de wasmachine niet hoeven testen want bij het testen van de power op de stopcontacten bleek al dat die veel te laag is en is het nu weer aan de installateur van de inverter, om dat probleem daarin op te lossen.

Bedankt voor al je hulp,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...