Ga naar inhoud

AEG Favorit Pro Intensiv repareren printplaat


Aanbevolen berichten

Heb de printplaat er weer opgezet. Blijkt dat de indicatielampjes met een interval van 2-3 seconden heel licht knipperen. Spanning op de blauwe en bruine draad is 1,4 v. Zie video's en foto. Afhankelijk van hoe je de knop draait knipperen verschillende lampjes. Verder doet hij niks als je op de knoppen drukt. Ook meer dan 5 seconden reset geeft ook geen sjoege.

dsp1.jpg

Link naar reactie

Dit is typisch het gedrag van een knetterende verbinding in de hoofdvoeding. Normaal snijdt de spanningsomzetter hier duizenden dunne plakjes van en geeft er een klein deel van door, aan de kring er achter, waar een condensator er voor zorgt, dat er een nette gelijkspanning van gemaakt wordt, die veel lager is als de toegevoerde spanning.

Nu zie je, dat de condensator zijn taak niet naar behoren kan afmaken, omdat er niet genoeg plakjes worden aangeboden en de zaak weer in elkaar stort.

En hij langzaam weer opkomt, omdat de condensator weer een paar plakjes verzamelt en halverwege weer niet verder kan, omdat de breuk weer aanwezig is.

Ik zelf zoek liever naar dit soort storingen met een proeflamp met een gloeilamp er in, dan belast je de kring gelijk en komt een rottig contact beter in zicht.

Want een multimeter kan ook bij een rot contact nog wel een juiste spanning aangeven, omdat deze de kring niet belast.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Want wij laten niet zo makkelijk los, als we succes ruiken.

Want wat valt me op in deze draad?

 

2022-04-28.png.10cd8f698a3efd37e77810f47a133233.png

Dat je niet kunt weten, waar de 230 volt wisselspanning niet meer door komt, want de multimeter staat in de verkeerde stand voor het meten van wisselspanning, want hij staat op gelijkspanning.

En je dus onjuiste conclusies hebt getrokken.

Dus eerst nog maar eens meten met de meter, juist ingesteld, op het wandcontactdoos  en dan na het ingangsfilter bij binnenkomst in de machine en dan op de ingang van de printkaart.

Want tot hier, moet het nog steeds wisselspanning zijn.

Op de print wordt door het stukje electronica rondom de LNK er pas gelijkspanning van gemaakt.

Het internet geeft heel veel info, maar dat moet je wel kunnen filteren.

De startprocedure van het storing zoeken moet systematisch zijn.

Jij ging eerst zoeken naar een printkaart en een LNK, terwijl je moet beginnen in de groepenkast.

Staat de automaat in, en heb ik op andere groepen wel licht?

Dan, komt de spanning aan op de wandcontactdoos?

Zit de stekker er in?

Heb ik spanning na het ingangsfilter?

Heb ik spanning op de ingang van de printkaart?

Als je jouw methode gevolgd had, dan had je nu de LNK verwisseld en de veiligheidsweerstand en was je er achter gekomen, dat het nog steeds niet werkt.

Want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet!

Dus kom op Louis, nog even doorbijten, je bent er bijna.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...