Ga naar inhoud

Whirlpool 6 sense AFG 8275NF regenereren/nofrost diepvries


Aanbevolen berichten

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

in feite tot wat ik nu heb kunnen zien , lijkt alles wel te functioneren , misschien alleen te kort(ofwel niet afdoende ) ,of het zo blijft wordt dus even afwachten .
gisteren was klok nog niet aangegaan , ik ging meten aan de draden die eruit komen die zijn dan normaal de 300 en 3000 ohm, dus om op jou vraag terug te komen , de draden die van de verwarming en van de tracing afkomen heb ik afgetakt bij die 10 polige stekker en naar buiten gevoerd, de sensor zit daar altijd tussen (verwarming voor klok) alleen ik mat nu op beide draden 200 ohm .
ik had stekker (stroom) uitgetrokken en na het terug insteken begon klokje gelijk te lopen weer een 15 min ,na het beëindigen van het verwarmen heb ik weer gemeten en toen waren de waarden 30 op 200k (30Kohm) en 60 op 200k (60kohm)gemeten , dus erg hoge weerstanden ,dus dan is mijn conclusie dat de sensor het afslaan regelt. daarna heeft de diepvries het best wel lastig om terug op -18 te geraken , omdat hij van -15 naar -18 moet , in de zomer kan dit wel eens heel wat langer duren. een tijdje later heb ik weer gemeten en toen waren de waarden 200ohm en 3000ohm ik meet dus aan drie draden wit noem ik dan maar de min , blauw is de tracing en zwart is de verwarming .(foto's volgen ) naar mijn mening is de no frost sensor niet meer te bestellen ,

maar goed nu ik net nog even ging kijken, stekker weer uit getrokken, en terug gestoken, ging klokje weer tikken gek genoeg (was nog geen 24 uur en gisteren was hij nog niet zelf aangegaan binnen de 24 uur ) , tussen bl/wit en zw /wit zit dan 220 volt , alleen die waarden in Ohm zijn nu terwijl hij verwarmd ook weer erg hoog beiden rond de 60Kohm , dit snap ik dan weer niet goed .

Hoe de draden helemaal precies lopen is niet zo makkelijk te zien, en kan ook niet altijd zo maar , diepvries moet dan tijd ontdooien , om dat gedeelte los te kunnen halen
Link naar reactie
heb nu ontdekt dat de tracing nog een 10 min langer stroom krijgt dan de verwarming , is wel erg begrijpelijk het water moet afgevoerd worden ,
maar al met al wel een delicaat systeem natuurlijk, als dit niet afdoende is dan kan water niet weg en zal alsnog terug aanvriezen .
Link naar reactie
Ik kan je niet helemaal volgen, maak eens een schetsje van waar je meet en hoe de onderdelen die je noemt verbonden zijn.

Voor mij is het belangrijk dat ik de gegevens weet van de regelaar die de ontdooitemp regelt.
Is het een NTC of een bimetaalschakelaar?

Dus dat zal eerst helder moeten zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
https://photos.app.goo.gl/JKuK3ZaZ1PJHMhQX9, hierbij alvast de foto's van de sensor , wat je niet ziet op de foto is dat hij geklikt zit op een aluminium plaatje (was hier weggenomen ) wat bovenop het gehele element ligt (verdamper + verwarming)
Link naar reactie
een schetsje van het geheel kan ik niet exact maken , op de foto zie je de sensor , daaronder de verdamper(koeling) ,en de dunnere aluminium leiding dit is de verwarming , erachteraan /onder is wat je niet ziet is de tracing (gewoon draad)

toen alles afgesloten was heb ik de waardes in Ohm van die elementen gemeten .
de sensor zit over tussen aangesloten ,ofwel elk element moet langs de sensor , de witte draden aan de sensor zijn degene die niet meer doorgeven bij verwarmen . misschien zijn de bruine wel voor de tracing (zal ik nog eens goed moeten bekijken ) .
bij het stekkertje (printplaat)heb ik gemeten, na terug aansluiten waar ik de waardes meet van de elementen en zodoende heb ik daar dus het klokje op aangesloten ,
dus ik meet die twee elementen wel bij de draden alleen weet ik niet hoe zuiver .
vooraleerst ga ik het even afwachten of alles zo blijft werken , want zoals vermeld begon hij nu en gisteren met verwarmen nadat de stroom van diepvries was gegaan en terug aangesloten ,hij moet dit wel van zichzelf doen natuurlijk

om een heel exacte schets te maken moet hij weer uit bedrijf , want is nu wel gewoon gevuld. maar is nogal een wirwar, draden gaan achter wand door enz en veranderen van kleur e.d
Link naar reactie
Als de sensor er nog tussen zit dan kun je weinig betrouwbaars meten. Je moet zien dat je de klok op alleen het element zet.


Voor de thermostaat zijn nog wel onderdelen te koop

https://www.electricalsales.co.uk/whirlpool-freezer-evaporator-thermostat-elth-10-3-20t80k-250-k-ii-type-261n.html

Maar ik ben er nog niet achter wat de andere functies zijn.

Ik heb nog wel een filmpje gevonden op Youtube, maar kan voor de manier van testen geen goed cijfer geven, de knutselaar.

[url=https://youtu.be/Zhs09hrocdk] Whirlpool vriezer How to test a Whirlpool / ELTH Frost Stat - Bi Metal Switch Type 261N read description too[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=mari post_id=3210 time=1582802518 user_id=385]
op Tracing staat 19,9 watt 220 volt dus heb een relais van 220 v en een klok en ga daarmee aan de slag . [/quote]
En jouw ohmse metingen van dit element is dan 3 ohm.

Ik zou de gebruiksaanwijzing van je multimeter nog maar eens nakijken, want dit kan niet kloppen.

Als ik ga rekenen met jouw meting en het vertaal naar de vermenigvuldigingsfactor van de schaal, kom ik heel wat beter uit.

3 op de schaal van 200 Kohm is dan 3 Kohm (3000 ohm) en 0,3 is dan 0,3 Kohm (300 ohm).
Als ik dan stroom bereken I=U/R => 230/3000= 0,08 A
en 230/300= 0,8 A
Het vermogen is dan berekend P=U x I => 230 x 0,08= 18,4 watt
en voor het grote element 230 x 0,8= 184 watt.

En deze waarden klinken in mijn ervaring vrij redelijk.


[/quote]

Hier een goede uitleg hoe je om moet gaan met een multimeter

[url=https://youtu.be/0B6br1vHoNg]Elektrische weerstand meten met een multimeter[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=3214 time=1583061622 user_id=51] In dit bericht stel je dat :

[quote=mari post_id=3210 time=1582802518 user_id=385]
op Tracing staat 19,9 watt 220 volt dus heb een relais van 220 v en een klok en ga daarmee aan de slag . [/quote]
En jouw ohmse metingen van dit element is dan 3 ohm.

Ik zou de gebruiksaanwijzing van je multimeter nog maar eens nakijken, want dit kan niet kloppen.

Als ik ga rekenen met jouw meting en het vertaal naar de vermenigvuldigingsfactor van de schaal, kom ik heel wat beter uit.

3 op de schaal van 200 Kohm is dan 3 Kohm (3000 ohm) en 0,3 is dan 0,3 Kohm (300 ohm).
Als ik dan stroom bereken I=U/R => 230/3000= 0,08 A
en 230/300= 0,8 A
Het vermogen is dan berekend P=U x I => 230 x 0,08= 18,4 watt
en voor het grote element 230 x 0,8= 184 watt.

En deze waarden klinken in mijn ervaring vrij redelijk. [/quote]
[b]Hier een goede uitleg hoe je om moet gaan met een multimeter[/b]

[url=https://youtu.be/0B6br1vHoNg]Elektrische weerstand meten met een multimeter[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
bedankt voor de opzoeken , het is een andere sensor en andere aansluitingen ,maar principe is natuurlijk gelijk , je ziet weer wel wat graden e.d en inderdaad 15 graden uit , het leek mij te snel maar is dus normaal .
Maar het klokje is aangesloten gebleven en tot nu toe doet hij het nog , wonder boven wonder , dus ik blijf er nu af zolang hij het doet , zien hoelang hij het uithoud en natuurlijk bij warmer weer of het dan ook nog goed gaat ,
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik ben ook benieuwd wat hij gaat doen in de zomer , tot nu toe werkt hij nog , altijd kwamen er problemen , maar ik heb het nooit kunnen meten of er werking was van ontdooi systeem , dus we zullen het zien , en ik laat het nog weten .
In elk geval voor zover nog bedankt voor de Hulp lampje .
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...