Ga naar inhoud

Whirlpool 6 sense AFG 8275NF regenereren/nofrost diepvries


Aanbevolen berichten

wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat aan de achterkant v.d relais 2 zwarte blokjes zitten (die heb je in het begin al aangegeven ) dit zijn diodes
GS1M bij mijn beide printen laten die naar beide kanten door ,met weinig of geen weerstand .
Nu zit er nog zo'n zelfde diode (zelfde nr) ongeveer in het midden v.d plaat deze zou dan wel goed zijn ,laat naar 1 kant door bij beide platen ,alleen wel wat verschil in de weerstand onderling.8,4 tegenover 13,4 ,
Als je vanaf de twee diodes naar boven gaat op de printplaat , kom je uit in het hoekje v.d plaat daar zit ook een verschil in de platen , dit zijn 2 blokjes met elk 3 solderingen , bij de ene plaat laten die ook in 1 richting door en bij de ander plaat naar beide richtingen ,

verder heb ik plaat aangesloten , de relais klikken (tenminste 1 plaat) en buitenste relais is de stroom door te meten , het is lastig meten omdat plaat contact met diepvries moet hebben ,om te draaien.
Link naar reactie
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote=mari post_id=3189 time=1582385058 user_id=385] wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat aan de achterkant v.d relais 2 zwarte blokjes zitten (die heb je in het begin al aangegeven ) dit zijn diodes
GS1M bij mijn beide printen laten die naar beide kanten door ,met weinig of geen weerstand .
Nu zit er nog zo'n zelfde diode (zelfde nr) ongeveer in het midden v.d plaat deze zou dan wel goed zijn ,laat naar 1 kant door bij beide platen ,alleen wel wat verschil in de weerstand onderling.8,4 tegenover 13,4 ,
[/quote]
Diodes kun je alleen meten als ze uit de print gesoldeerd zijn, want je weet nooit via welke kring je een stroomkring meet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=mari post_id=3189 time=1582385058 user_id=385] verder heb ik plaat aangesloten , de relais klikken (tenminste 1 plaat) en buitenste relais is de stroom door te meten , het is lastig meten omdat plaat contact met diepvries moet hebben ,om te draaien. [/quote] Als je niet kunt meten vanwege de plaatsing in de vriezer zul je toch wat hulpdraadjes op de meerpolige plug aan moeten brengen.

Want een relais kan wel klikken, maar wat als het te schakelen contact verbrand is?

Dan klikt hij goed, maar doet niets.

Helaas moet je meten om iets zeker te stellen.

[b]En graag antwoord geven op mijn vragen.[/b]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=mari post_id=3189 time=1582385058 user_id=385]
Als je vanaf de twee diodes naar boven gaat op de printplaat , kom je uit in het hoekje v.d plaat daar zit ook een verschil in de platen , dit zijn 2 blokjes met elk 3 solderingen , bij de ene plaat laten die ook in 1 richting door en bij de ander plaat naar beide richtingen ,
[/quote]
Vergeet even niet dat jij mijn zicht moet zijn, er zitten 4 hoeken aan een print, deze zelfs 6,

Hier kan ik echt geen chocolade van maken,
graag componentnummers vermelden.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Met deze punten kan ik weinig 472 is een weerstand van 4700 ohm, wat die ander is kan ik niet zien omdat de foto te slecht is.

[b]Beantwoord graag eerst mijn vragen en probeer te meten wat de weerstanden van de uitgaande elementen zijn.[/b]

en vogel eens uit hoe de 10 polige plug is aangesloten en meet daar dan eens op wat er uit gaat. Welk element zit aan welke pen?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
eerst de 10 polige plug , ik heb niet geheel alles gevonden , maar de belangrijkste vooralsnog lopen over de tracing + verwarming en in serie ofwel in die kring zit altijd [b]de sensor (enerzijds de beveiliging tegen oververhitting, deze werkt, gaat uit bij verhitting en aan bij koeling, je weet nooit of hij te snel uitschakelt natuurlijk [/b]) verder ben ik de ventilator tegengekomen (die werkt ).
dus op de drie draden voor verwarming +tracing en ik noem het maar even de min heb ik draden gesoldeerd die naar buiten komen , dus daar kan ik eventueel dus dat klokje /relais opzetten of meten .
verder het relais op het buitenste kom ik 24 en afwisselend iets van 45 volt gelijkstroom tegen , dit lijkt een reactie van het signaal van ondertemp , of knipperen van lampje , verder meet ik daar niks , misschien komt er pas echt spanning op als hij gaat verwarmen .(want diepvries zelf draait verder normaal , [b]de kring v.d tracing heeft 3 ohm op 200k en de verwarming 0,3 ohm op 200k,[/b] eventueel kan ik de relais e.vt zelf bekrachtigen met 24 volt om te zien of die op zich goed werken ,maar denk van wel
Link naar reactie
[b]Kun je een schemaatje maken van jouw metingen?[/b]


Wat moet er voor spanning op de verwarmingselementen komen, want ik vind de weerstanden wel heel erg laag.

Als het met laagspanning gevoed wordt dan kom ik alleen de trafo tegen die een secundaire aansluiting heeft van 9 volt 100 ma en een van 19 volt 53 ma.
Dat kan niet voldoende vermogen zijn om iets te ontdooien. Ik denk toch meer richting 230 volt voor de ontdooielementen.
Het met een vreemde voeding relais op laten komen is niet zonder gevaar, want je weet niet waar er nog meer voeding vandaan komt en met welke polariteit.

Je zou wel uitgaande spanningen en stromen kunnen meten.

Maar eerst zal helder moeten zijn waar het probleem zit. In de elementen of in de sturing daarvan.
Komt er spanning op de uitgaande plug of niet?
Want een wisselende spanning kan natuurlijk niet goed zijn.

[b]Wat staat er op de sensor die je noemt?
Wat zijn de limieten waarop hij schakelen moet?[/b]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
klikken en schakelen beide dus , maar ik heb bij 1 print de diode waar we het over hadden willen lossolderen , dit lukte niet zo maar ,ofwel mislukte , contact is nog in orde ,maar de print werkt nu niet meer , ofwel diepvries draait niet meer , kan ik zo snel die diode kapot gemaakt hebben ?
Link naar reactie
Mari,
Daar kan ik geen zinnig antwoord op geven, want ik kan niet zien wat je allemaal gedaan hebt. Een diode gaat niet zo gauw stuk.
Maar er zit wel een processor op de kaart. Heb je jezelf niet geaard toen je bezig ging met de kaart?

Dat een statische ontlading iets opgeblazen heeft rondom of in de processor, zou een mogelijkheid zijn of heb je met het voeden van de relais een verkeerde polariteit gebruikt en de diode een kortsluitstroom heeft gehad? Maar het is voor mij gissen, want ik heb helaas geen glazen bol.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
oke , moeilijk te zeggen , de voeding voor het relais ofwel de test met 24 volt dc , daar heb ik moeten wisselen, het ene relais was andersom , dus daar even een vonkje , maar na omwisselen was het weer oke .
ik moet wel zeggen dat al voor het solderen bij het testen hij op het laatst niet wou opstarten , maar soms moet je even wachten voor hij weer kan starten ,dus dacht dat het daar aan lag ,dus niet geheel duidelijk .
geaard heb ik mij niet .
Link naar reactie
Dan ga ik toch uit van een haarscheur in een van de solderingen, wat ik ook al eerder dacht.

Vergeet even niet dat slechte solderingen en koude lassen lang niet altijd zichtbaar zijn.

En is het vaak stomweg nodig alle mogelijke contacten met het gebruik van een [url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/accessoires/83-fluxpasta-50gr.html]goede flux[/url] door te solderen om resultaat te scoren.

Losse contacten zijn soms goed te herkennen, maar meestal niet.

Bij deze print is het duidelijk


[attachment=0]Bosch-relais-defect-2-punten-soldeerzijde.gif[/attachment]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
deze foto staat bij mij , maar is voor een ander bedoeld neem ik aan , gezien de vele berichten wel te begrijpen natuurlijk .
ikzelf ga doen wat in het begin gevraagd werd ,
ofwel een relais +klok te plaatsen op circuit van verwarming en/of tracing om dus te zien of er wel of niet enige werking is.
[b]op Tracing staat 19,9watt 220volt [/b] dus heb een relais van 220v en een klok en ga daarmee aan de slag .
Link naar reactie
Nee, die foto was wel voor jou bestemd om duidelijk te maken dat er diverse mogelijkheden van koude lassen zijn, omdat jij meldde, dat hij het toch af en toe niet direct deed.

Heb je de machine weer werkend gekregen?

Een koude las kan ook onzichtbaar zijn.
De tracing die jij noemt, is dat het element wat de afvoer ontdooit?
[b]Wat is de ohmse waarde van dit element en hoeveel ohm is die van de verdamper?[/b]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
het ene paneel/printplaat werkt in het geheel niet meer , andere wel , ik vrees dat het bij het meten is gebeurt ,
dan [b]de tracing , die is bedoeld om de afvoer open te houden , en heeft 3 ohm (gemeten op 200k)
en de verwarming die verdamper moet ontdooien heeft 0,3 ohm (dus ook op 200k gemeten)
alles loopt dus over de sensor en veiligheid [/b]

dus ik ga het klokje erop zetten , en relais van 220 volt wissel , in de hoop dat dat de goede spanning is , verwacht er niet zo veel van ,in het beste geval doet hij wel iets maar te kort
Link naar reactie
In dit bericht stel je dat :

[quote=mari post_id=3210 time=1582802518 user_id=385]
op Tracing staat 19,9 watt 220 volt dus heb een relais van 220 v en een klok en ga daarmee aan de slag . [/quote]
En jouw ohmse metingen van dit element is dan 3 ohm.

Ik zou de gebruiksaanwijzing van je multimeter nog maar eens nakijken, want dit kan niet kloppen.

Als ik ga rekenen met jouw meting en het vertaal naar de vermenigvuldigingsfactor van de schaal, kom ik heel wat beter uit.

3 op de schaal van 200 Kohm is dan 3 Kohm (3000 ohm) en 0,3 is dan 0,3 Kohm (300 ohm).
Als ik dan stroom bereken I=U/R => 230/3000= 0,08 A
en 230/300= 0,8 A
Het vermogen is dan berekend P=U x I => 230 x 0,08= 18,4 watt
en voor het grote element 230 x 0,8= 184 watt.

En deze waarden klinken in mijn ervaring vrij redelijk.

Deze berekeningen zijn in koude toestand. Een verwarmingselement heeft meestal een positieve temperatuurscoefficient, dus zal dat wat afwijken.
Maar ik kom aardig in de buurt van de opgegeven waarde van het trace element met 18,4 Watt t.o.v. 19,9 Watt van de fabrikant.

Dus het lijkt er op dat de elementen wel goed zijn en de fout meer stroomopwaarts gezocht moet worden in de elektronica sturing of de grote 10 polige aansluiting.

Helaas heb je me nog steeds de gegevens niet gegeven van de thermostaat die op de gasleiding zit en dus de voeler moet zijn voor de elektronica.

Je zegt wel dat die goed is, maar hoe heb je dat bepaald? En aan welke eisen voldoet hij dan?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
na ongeveer 24 uur in bedrijf heeft het klokje wel gelopen , een 16 minuten , dus de 220 wissel is wel oke , je hebt een mooie berekening gemaakt die wel zal kloppen ,het klokje zat op de verwarming .
nu even afwachten of hij het regelmatig gaat doen en dan voor hoe lang en is dit lang genoeg??want dat betwijfel ik het meest
je hebt een vraag richting thermostaat , er hangt 1 thermostaat in de vrieskast ,die is volgens mij voor de temperatuur regeling ,dus om de ingestelde temp vast te houden ,dit doet hij goed ,of probeert hij goed te doen,, dus daar denk ik geen probleem .

Dan de No frost sensor die bestaat uit 4 draden , 2 witte zijn er als beveiliging , dit kun je testen zet er een föhn op en hij slaat uit ,leg hem in de diepvries en hij geeft terug door , alleen ik blaas warme lucht over de sensor en gelijk over mijn hand , de temp is echt nog maar heel matig warm en hij slaat al af , dus dit zou dan volgens mij wel eens te snel kunnen zijn .
dan de andere draden dit zijn 2 bruine , hoe dat dat werkt weet ik niet ,die geven door .
als hij het blijft doen zoals hij het heeft gedaan dan zou je kunnen proberen de sensor ietsje hoger te hangen wat verder van verwarmingselement af ,en dan kijken of hij later uitslaat en dus langer verwarmd , en e.v.t ook op de tracing eens meten(klokje), ik weet er verder te weinig van af , aan de besturing (print ) kan ik niet veel zien of veranderen, daar kan de fout altijd nog liggen in de tijd en frequentie ,maar alles wat ik daar aan doe kan het alleen maar verslechteren
Link naar reactie
[quote=mari post_id=3219 time=1583322830 user_id=385] na ongeveer 24 uur in bedrijf heeft het klokje wel gelopen , een 16 minuten , dus de 220 wissel is wel oke , je hebt een mooie berekening gemaakt die wel zal kloppen ,het klokje zat op de verwarming .
nu even afwachten of hij het regelmatig gaat doen en dan voor hoe lang en is dit lang genoeg??want dat betwijfel ik het meest
je hebt een vraag richting thermostaat , er hangt 1 thermostaat in de vrieskast ,die is volgens mij voor de temperatuur regeling ,dus om de ingestelde temp vast te houden ,dit doet hij goed ,of probeert hij goed te doen,, dus daar denk ik geen probleem . [/quote]
16 minuten per 24 uur lijkt mij niet onredelijk, want het is wel de bedoeling dat hij vriest.

ja natuurlijk is er een regelthermostaat die de vriestemperatuur regelt.

Maar er moeten ook thermostaten zijn die het no-frost circuit in de gaten houden.
[quote=mari post_id=3219 time=1583322830 user_id=385] Dan de No frost sensor die bestaat uit 4 draden , 2 witte zijn er als beveiliging , dit kun je testen zet er een föhn op en hij slaat uit ,leg hem in de diepvries en hij geeft terug door , alleen ik blaas warme lucht over de sensor en gelijk over mijn hand , de temp is echt nog maar heel matig warm en hij slaat al af , dus dit zou dan volgens mij wel eens te snel kunnen zijn .
dan de andere draden dit zijn 2 bruine , hoe dat dat werkt weet ik niet ,die geven door .
als hij het blijft doen zoals hij het heeft gedaan dan zou je kunnen proberen de sensor ietsje hoger te hangen wat verder van verwarmingselement af ,en dan kijken of hij later uitslaat en dus langer verwarmd , en e.v.t ook op de tracing eens meten(klokje), ik weet er verder te weinig van af , aan de besturing (print ) kan ik niet veel zien of veranderen, daar kan de fout altijd nog liggen in de tijd en frequentie ,maar alles wat ik daar aan doe kan het alleen maar verslechteren [/quote]
[b]Wat bedoel je met beveiligen? Wat beveiligt hij en met welke waarde schakelt hij?[/b]
[b]En waar loopt de bedrading naar toe?[/b] Op welk kontakt zit hij aangesloten op de (waarschijnlijk) 10 polige plug

Dat zul je moeten testen en niet met een föhn, want daar kun je geen waardes bij geven.

[b]Maak eens een foto van dit element en noteer de gegevens die er op staan[/b], misschien kan ik een datasheet vinden op het internet.

[b]Maak ook eens een foto van het complete verdamperlichaam[/b]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...