Ga naar inhoud

Hebben zonnepanelen nut voor full-time werkenden


Rilanavh
Ga naar oplossing Opgelost door Bonergie,

Aanbevolen berichten

  • Oplossing
Op 24-2-2022 om 20:01, Rilanavh zei:

Wij werken allebei en zijn overdag niet of niet veel thuis. Omdat ik veel hoor dat je overdag de energie moet gebruiken die je opwekt, vraag ik mij of of het iets opbrengt als je niet veel thuis bent. 

 

Ook al ben je overdag niet veel thuis, dan is het nog steeds zinvol. Je werkt immers geen 7 dagen in de week, 52 weken in het jaar. Daarnaast kun je met een goed energiemanagement systeem er voor zorgen, dat bijvoorbeeld de wasmachine zijn werk heeft gedaan als je thuis komt, maar je kan bijvoorbeeld ook een elektrische boiler aansturen als de zon schijnt. Daarnaast geldt dat de stroom die overdag terug geleverd is, je die s avonds en de weekends weer kan gebruiken. Bij een slimme meter lever je dan overdag dure stroom terug en verbruik je in goedkope stroom in de daluren. Afhankelijk van je energieleverancier kan je er dan zelfs wat extra mee verdienen. Heb je geen slimme meter, dan wordt alles verrekend tegen enkel tarief en maakt het niets uit. Als straks het salderen fasegewijs wordt afgebouwd, kan het ook interessant worden om de energie die je overdag produceerd op te slaan in een batterij, die je vervolgens dan s avonds eerst leeg maakt, voor je stroom van het net af haalt. Kortom, ook al ben je weinig thuis, zonnepanelen zijn altijd rendabeler dan sparen bij de bank. 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Daar zou ik toch een kritische kanttekening bij willen stellen.

Dit is gesteld, zoals het zou moeten werken.

Maar zo ver zijn we nog lang niet.

Want het hoogspanningsdistributienet kan al deze opgewekte vermogens nog lang niet aan.

En het tekort aan distribute mogelijkheden, het gebeurt nu nog te veel dat er installaties worden afgeschakeld vanwege een tekort aan transportmogelijkheid.

En dan gaan alle mooie rekensommen toch aardig de mist in.

Want de lokale opslag is nog een stap verder.

Het net verzwaren kan vanwege de procedures nog jaren duren, zeker als men de bewoners niet medeplichtig maakt als aandeelhouders, dan kan het vanwege de bezwaarprocedures zomaar in de decennia's lopen.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20180921_77472781?utm_source=google&utm_medium=organic

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...