Ga naar inhoud

Wazige letters Windows 10


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een 24 inch monitor en een 32 inch tv, welke ik beide gebruik als beeldscherm voor mijn laptop.

Ik heb ook een 20 inch monitor, deze geeft een goed beeld weer van de laptop.

Nu zit ik even met de kwaliteit van de letters op de 24 inch monitor en de 32 inch tv. Ik heb nu de 24 inch omgeruild voor de 32 inch.

Nu is het beeld wat blokkerig a.h.w. een soort minecraftachtige omgeving. De letters zijn ook niet super qua kwaliteit.

Ik heb ook al in de instellingen gekeken en met contrasten / lettertypes en weergaven aangepast.

Zijn er verder nog mogelijkheden om de zichtbaarheid van de letters te bevorderen in Windows 10 op de wat grotere schermen?

Of ligt dit puur aan de resolutie van de beeldschermen zelf. De laptop en de 20 inch monitor geven wel een mooi beeld.

Misschien dat de grotere schermen, vanwege ouderdom, deze resoluties niet aan kunnen?

alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Hoi Pietjepluk, 

Bedankt voor het stellen van je vraag. Het klinkt verleidelijk om een 32 inch-tv als monitor te gebruiken, maar een gewone televisie is niet geschikt voor een goede weergave van computerbeeld.

Dat komt door de resolutie: een gewone HD-televisie heeft een resolutie van 1920x1080, oftewel Full-HD. Dat is de maximaal haalbare resolutie waarmee je het beeld kunt aansturen. Het effect is dan dat de weergave van je computerbeeld als het ware wordt opgeblazen op de tv, wat zorgt voor de blokkerige weergave. Contouren van letters zullen op die manier dus meer opvallen. 

Daar is dus verder niets aan te doen. Als je het formaat van je beeldscherm heel belangrijk vindt, kies dan voor een 32-inch monitor, die bestaan namelijk ook gewoon. Dergelijke monitoren kunnen een veel hogere resolutie aan, zoals 4K (3840x2160), wat zorgt voor een scherper beeld. 

Succes met de zoektocht, op Kieskeurig.nl vind je een overzicht van zulke monitoren. 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...