Ga naar inhoud

PC start op met beep errors


Aanbevolen berichten

Hi,

Ik start vanmorgen mijn pc op, noppes: beeeep, beep,beep (lang,kort,kort) ohohoh niet goed, altijd vreemd toen ik 'em gisteravond uitzette deed ie het nog prima, maarja zo gaat dat altijd. Nu heb ik al vele pc's gehad dus dit heb ik wel vaker meegemaakt, er is iets stuk, of tijdelijk stuk, of stuk aan het gaan, mogelijk actie ondernemen.
Actie 1: Eerst gewoon nog een keer proberen, mmm zelfde resultaat, zo fijn ? t is ook al een ouder beestje dus... maarja liever nog even draaiend houden.

Het is een medion akoya, MD8825 (P5225D)  i5-3350P CPU / 16gb ram, GeForce GTX 1050 Ti (originele al even vervangen), moederbord ms-7797 maar dan voor medion gemaakt, je weet hoe dat gaat.

Ondertussen op de tablet de beep foutmeldingen behorend bij het moederbord/bios opgezocht, toch fijn tegenwoordig al die extra devices waar je ook gewoon bij je internet favo's kunt komen en snel iets kan terugzoeken, ik weet nog dat je opeens een 2e oude pc uit de kast moest trekken om iets te kunnen checken...
Link waar ik de foutmedingbeeps vond: https://linustechtips.com/topic/573570-five-beeps-at-startup/

Actie 2: alle externe stekers eruit en alleen de stroomstekker er opnieuw in, de interne stekkers even checken, nog een keer proberen.. WOW HUH beeb,beeb,beeb,beeb,beeb = 5x kort maar hij start wel op, de andere beeps komen niet, monitor aangesloten, blijft werken, toetsenbord, muis, 2e monitor, inloggen, OKE het werkt weer, of nog?

Dus nu zit ik weer vrolijk op het beestje te typen maar wat te doen..
Eerste foutmelding (lang,kort,kort) zou zijn video(kaart) gerelateerd maar bij 2e poging niet gehad.
Tweede foutmelding (5x kort) zou zijn CPU error gerelateerd, mmm CPU die foutmeldingen geeft, das een nieuwe, geen overklok oid
Maar ondertussen draait ie wel.

Is de cmos batterij leeg en dus vreemde meldingen, mmm nee klok etc allemaal nog oke
Wat blijkbaar heeft geholpen is de stroom stekker losmaken, de 'rest' stroom laten weglopen en weer aansluiten. Het al oude advies trek de stekker er even uit.

Dus wat zal ik doen, nog een keer aan en uit zetten, met alle risico's van dien, een (stress)test of iets uitvoeren om te zien of er iets aan het overlijden is, met de kans dat die test het laatste zetje geeft, de pc nu voor altijd aan laten staan...mmm

Dus ik dacht laat ik het eens posten op het computertotaal forum, ben ik toch ook lid van dus.. ow ondertussen het kieskeurig forum, mmm nou oke dan
Alle wijze adviezen zijn welkom.
Groeten Wijnand

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hi Wijnand, 

Wat vervelend en inderdaad: dergelijke piepjes geven aan dat er iets aan het overlijden is, of binnenkort gaat doen. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om een van je geheugenmodules uit de pc te halen, en te kijken of daarna het piepen is gestopt als je de computer opnieuw opstart? Dan zou het namelijk kunnen zijn dat die geheugenmodule is overleden, of in ieder geval deels niet meer goed kan worden aangesproken. 

Groet,
Mark

  • Like 1
Link naar reactie

Hi Mark,

Dank je voor je reactie, sorry voor mijn wat late reactie. Ik heb uiteindelijk de pc toch uitgezet en heb daarna geen piepjes meer gehad ? Ondertussen elke dag aan en uit gehad, dus wie weet... al zegt het niks.
Dus nog geen geheugen oid eruit gehaald of moeten halen. Ik ben nog wel een artikel van pcm tegengekomen met een "AiO-SRT usb-stick" voor een geheugen en cpu test, was ik van plan maar uiteindelijk nog niet gedaan, staat op de to do list.
https://pcmweb.nl/artikelen/hardware/cpu-testen-en-geheugen-controleren-bij-pc-problemen/

  • Like 1
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...