Ga naar inhoud

Moet ik zonnepanelen aanmelden bij de verzekeraar?


Ben526
Ga naar oplossing Opgelost door HereIsTom,

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
Op 9-2-2022 om 14:32, Ben526 zei:

Is het nodig om mijn verzekeraar op de hoogte te stellen van de zonnepanelen? Wat is er precies verzekerd? Gaat mijn premie dan omhoog?

Voor gewone woningen zijn zonnepanelen vaak meeverzekerd als ze nagelvast gemonteerd zijn. Desondanks is het ook raadzaam om het even te melden. Bij grotere systemen draai ik het vaak om en zeg ik tegen de klant: vraag even aan je verzekeraar welke eisen hij stelt. Soms wordt een scope12 keuring gevraagd, maar dan hebben we het over systemen van meer dan 50 panelen en ook dat komt soms bij particulieren voor. Het kan zijn dat een verzekeraar een opslag rekent als je zonnepanelen hebt. De verzekeraar zal ook vragen naar merk en type panelen en merk en type omvormer. Problemen met branden worden vaak veroorzaakt door problemen met connectoren. Bij indaksystemen is de kans op brand veel groter dan bij opdaksystemen, platte daken of veldopstellingen. Ook seriele omvormers zijn gevoeliger voor brand dan micro-omvormers of omvormers met optimizers. Met een PV box met overspannignsbeveiliging kun je ook de brandveiligheid vergroten. Dan is er nog de stormschade. Vooral bij platte daken moet er voldoende ballast aanwezig zijn. Hoeveel is afhankelijk van het windgebied (I, II of III), de omgeving (bebouwd of onbebouwd), de dakhoogte, afstand panelen tot de rand, de hoogte van dakrand, de dakbedekking (wrijving/weerstand tegen schuiven panelen bij storm), paneelopstelling (landscape of portret) en hellingshoek. Vraag bij twijfel altijd om een ballastplan. Dat zal de verzekering ook doen als je schade wil claimen. 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...