Ga naar inhoud

Wasmachine draait niet meer (maar doet verder wel alles)


Aanbevolen berichten

Heb je de print doorgesoldeerd?

En nee, de motor heeft een probleem. 

Want je zegt wel dat hij niet centrifugeert, maar in een ander bericht, zeg je dat de trommel niet draait.

Dus het is duidelijk niet alleen bij het centrifugeren.

Dit is een invertor draaistroommotor, die middels een aantal vermogenscomponenten  op toerental gestuurd wordt.

De kans dat het de motor defect is, is klein, want er zitten geen componenten in die kwetsbaar zijn.

Het probleem is terug te voeren op de vermogens print.

Ik denk dat het zinvol is om de print op te sturen naar een van de kleine reparatie bedrijfjes die dit voor een schappelijk prijs doen. Dan ben je na een dag of twee klaar.

De printplaatmonteur

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

De print (nog) niet door gesoldeerd. Simpelweg omdat ik dat nog niet dur met mijn beperkte elektra kennis.  Als ik het stuk maak ben ik verder van huis.

Het klopt dat hij niet centrifugeert (programma wat ik gestart heb). Dat komt omdat de motor niet draait. Sorry voor de verwarring maar in beide gevallen draait de motor niet wat de kern van het probleem is. 

Ik heb zojuist nog wat foto's o de motor gemaakt en daar zie ik ook helemaal niets afwijkends dus jouw redenering dat het waarschijnlijk de print is klinkt aannemelijk. 

Bedankt voor je tip voor deze printplaatmonteur. Ik ga er even naar kijken.

Link naar reactie

Je hebt het slot intussen vervangen, werkt dit nu wel goed?
Want ik lees in de handleiding van een andere Bosch machine dat het niet willen openen van de deur niet alleen aan het te hoog waterniveau kan liggen, maar ook aan een te hoge temperatuur.

Dat wordt gemeten met een NTC sensor bij de aansluiting van het verwarmingselement, die werkt net andersom, geeft een hoge weerstand voor een lage temperatuur en een lage weerstand voor een hoge temperatuur.

Op deze NTC staat een codering  bijv. 4K8 dat betekent dat hij bij 25 graden C. 4,8 kilo ohm moet zijn.

Als er hier door corrosie een weerstandsbrug over de aansluitingen is ontstaan dan zou dit een te hoge temperatuur aangeven, waardoor het slot niet opent. Dus bekijk die sensor eens en test hem eventueel even uit in een bak kokend water. NTC Sensor wasmachine, wasdroger, vaatwasser testen en hoe te repareren? (Paul)

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Slot intussen vervangen en werkt prima. Alleen zoals gezegd gaat hij niet open (iets zegt de machine dat hij dat nog niet mag doen)

De NTC ga ik nog controleren. Maar ik heb na wat onderzoek ook al gelezen dat bij dit type/serie machines de Inverter print ook een storingsgevoelig onderdeel kan zijn. Hier iemand bekend mee?

Zag dat deze print rechts onderin zit dus die ga ik deze week nog proberen te controleren. Welk onderdeel op deze print zou hierin defect kunnen zijn wat er voor zorgt dat enkel de trommel niet aangestuurd wordt?

 

p.s. de printplaatmonteur ook al benaderd en hij gaf aan dat hij me niet kon helpen.

aangepast door Pim74
Link naar reactie

Je hebt in jouw machine een print zitten die zich alleen maar bezig houdt met de motor en zijn toerenregeling.

Je zou nog kunnen controleren of daar een voeding binnenkomt die door een relais op de hoofdprint geschakeld wordt.

Deze voeding moet staan op plug X34 klemmen 1 en 2.

Daarnaast komen er digitale signalen binnen voor de sturing, daar voor heb je echt speciale meetapparatuur nodig en ook de gegevens van de signalen. Dus is hier verder weinig anders aan te doen, dan er een servicemonteur van de firma naar te laten kijken.

De printplaatmonteur heeft blijkbaar ook deze gegevens niet en begint er niet aan.

Ik heb je in mijn eerste bericht dit geadviseerd:

Nu ik er verder over na denk, met deze vage klachten, ga ik voorlopig richting deurvergrendeling en het resetten van het foutgeheugen.

Volgens mij heb je dat nog niet gedaan

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb de inverterprint inmiddels gedemonteerd en de foto's in de map gedeeld. Kun je iets afwijkends vinden op deze print?

Voor mij zijn er geen duidelijk afwijkingen. Het enige wat me op viel is dat de twee contactpunten waar de aarde op zat een stuk donkerder zijn. Maar die zitten er dan ook al 8 jaar op.

Het klopt inderdaad dat ik het foutgeheugen nog niet hersteld heb, anders dan de stekker er uit trekken en na een minuut weer er in doen. Dit geeft de site van  Bosch aan. Als ik hem nog op een andere manier kan resetten hoor ik het graag.

Link naar reactie

Beste Pim,

Het heeft weinig nut om verder te zoeken als je de eerder gevonden zaken niet oplost.

Als je zelf niet durft te solderen ga dan eens naar een repaircafe in de buurt, wellicht dat daar een electronica monteur vrijwilliger is en je helpen kan.

Wat me wel duidelijk is geworden op de laatste foto's, is dat er een voeding op de print aankomt, die geschakeld wordt door een relais.

Laat dit eens doormeten, door iemand die meten kan, of dit relais de spanning wel schakelt.

Mocht dit relais stuk zijn, dan is deze reparatie voor een electronicus vrij simpel en de kosten zeer gering.

Helaas is dit niet de printkaart, die ik verwachtte, want ik had een tekening van een Bosch inverter machine, maar deze is toch weer anders. Lang leve de standaardisatie?

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Wellicht is durven niet de juiste woordkeuze. Laat ik het zo zeggen; het lijkt me logisch gezien niet verstandig als ik ga solderen aan een printplaat terwijl ik er te weinig verstand van heb om te weten wat ik precies door moet solderen en waar ik op moet letten om te voorkomen dat ik diezelfde printplaat permanent beschadig. Dan ben ik namelijk veel verder van huis als nu. Daarnaast heb ik hem gereset zoals aangegeven. Maar als het op een grondigere manier kan (die ik niet ken) hoor ik het graag. Volgens mij heb ik op voorgaande na alles uitgevoerd voor zover dit binnen mijn mogelijkheden ligt.

Ik ga in ieder geval kijken of ik iemand gevonden krijg om die print door te meten.

P.s. de repair cafés zijn dicht vanwege corona (althans hier in de buurt)

aangepast door Pim74
Link naar reactie

Update:
Toch maar even een monteur gebeld en die was net 10 minuten bezig. Hij dook ook als eerste naar de inverterprint en wat blijkt, inderdaad lag het dus (zeer waarschijnlijk maar niet 100% zeker te zeggen) aan deze print. De trafo (zwarte blok) gaf geen weerstand aan. Vermoedelijk is deze dus kapot.


Advies: Nieuwe machine.

Hij gaf zelf wel aan dat als je handig bent en toevallig net die trafo kan vinden en er toevallig ook niets anders aan de print kapot is dat je dan goedkoper uit bent. De print vervangen was niet aan te bevelen bij een machine (ondanks deze moderne techniek) van een x aantal draaiuren.

Link naar reactie

Voor het resetten zie ook bericht 

Ik heb even gekeken naar de prijzen van de electronische onderdelen.

 

Inverter print 346,45

Vermogensprint 164,45

Bedieningsprint 146,95

Totaal 657,85

En als je deze machine wilt kopen dan staat voorop dat er 10 jaar garantie op de motor wordt gegeven.

Een wel heel goedkope oplossing om klanten te trekken.

 

Want deze motoren zijn vreselijk simpel, hebben geen koolborstels  en zijn relatief goedkoop bij andere fabrikanten maar hier 174,45

En ze kunnen haast niet stuk.

Een toch wel makkelijke manier van garantie geven, want het is alleen de motor als onderdeel, die je dan gratis krijgt. Maar de voorrijdkosten moet je nog wel betalen en die zijn vrij hoog.

99,90 en het uurloon is ook vrij aardig ook 99,90 per uur.

Ik zou Bosch Siemens gewoon benaderen, en laten zij maar eens met een behoorlijk coulance voorstel komen.

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik zal eens kijken of ik die reset ook kan toepassen. Zal nu niet veel meer uit maken aangezien de trafo gewoon stuk is.

V.w.b. garantie heb ik het met de monteur ook besproken. Hij gaf aan dat je niet naar leeftijd in jaren moet kijken maar in draaiuren of draaicycli. Aangezien hij hier vaak meermaals per dag aan staat maar gemiddeld altijd meer dan 1 per dag zit hij nu precies aan het aantal wasbeurten wat de fabrikant aangeeft dat deze machine gemiddeld moet kunnen hebben.

Die prijzen zag ik vandaag inderdaad ook allemaal zo voorbij komen. (overigens is de service binnen 9 dagen dus daar kun je even op wachten) Maar dit bemoedigd reparatie niet echt. En dat is natuurlijk jammer, duur en slecht voor het milieu.

Ik zou het onder het mom van 'ik kan het altijd proberen' kunnen aankaarten bij Bosch, maar ik kan het antwoord al raden. Ze hebben exact geleverd wat ik bij aankoop op een presenteerblaadje aangereikt heb gekregen (maar dan ook geen draaicyclus meer... gewoon precies het gemiddelde).

Link naar reactie

Ja zo lust ik er nog wel één.

Dat geldt voor componenten die aan slijtage onderhevig zijn en in aanraking komen met vloeistoffen.

Maar een trafo?

Dit is gewoon een maandagmorgen exemplaar geweest.

Ik kan me niet herinneren dat in de 60 jaar dat ik in de elektrotechniek heb geleefd ooit een trafo heb moeten vervangen.

Maar men kiest wel bewust voor te krappe componenten zodat net na de garantieperiode de printen het af laten weten.

Een goed voorbeeld daartoe zijn de spanningsomzetters die berucht zijn in het witgoed, de LNK en TNY.

Een iets zwaardere versie die 12 cent meer kost gaat nooit stuk.. Maar ja, dan halveert ongeveer de omzet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...